De beide schrijvers, de heren L. Hof (I.) en A. Koornstra, op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. zakelijk, dat u met een minimum aan inspanning een maximum aan snelheid kunt produceren. Een juiste „zit" is in dit verband bijzonder belangrijk. 3. Goede schaatsen en dit zijn vaak niet de zg. Noren. Veelal zal men prettiger rijden op lagere schaatsen met een iets breder ijzer (dit in ver band met de vaak slechte toestand van het ijs). Zelf rijd ik op Noren, echter met brede ijzers. 4. Trainen! Lang van tevoren be ginnen met conditietraining, zoals voetballen, veldlopen, fietsen en der gelijke, terwijl degenen, die in Am sterdam en omgeving wonen, natuur lijk op de kunstijsbaan trainen. En, bij sterk ijs zo veel mogelijk tochten rijden. Ook de mentale training is belangrijk en noodzakelijk, vooral om inzinkin gen, waarmee iedereen tijdens de tocht te maken krijgt, niet onvoorbereid te moeten verwerken. Dit laatste is vaak de aanleiding geweest dat velen op gaven. 5. Zorg voor doelmatige kleding. Lichte, soepele, wollen kleding, die kan uitwasemen, aan de voorzijde echter voorzien van een windkering, bestaande uit bijvoorbeeld kranten of taft. Wollen sokken, hoge, niet te zware of te kleine schoenen en, om uw handen tegen de kou te bescher men, het liefst wanten. Een wollen, gevoerde muts completeert ten slotte uw tenue. En vergeet vooral niet een zonnebril mee te nemen. 6. De voeding tijdens de tocht. Neem licht verteerbaar voedsel mee en drink onderweg niet te veel en vooral niet te koud. Neem altijd een paar tabletten druivesuiker mee en enkele boerenworstjes. Deze laatste zijn erg belangrijk vanwege hun hoge zoutgehalte. Tijdens de tocht verliest het lichaam namelijk grote hoeveel heden vocht (ik verlies tijdens de tocht drie tot vier pond aan lichaamsge wicht) en daardoor wordt zo veel zout aan het lichaam onttrokken, dat dit totale uitputting tot gevolg kan hebben. 7. Forceer niets! Dit geldt speciaal ten aanzien van het tijdschema. Ik heb jongelui voorbij zien stuiven, als waren ze de 500 meter aan het rijden. Later kom je ze echter weer tegen en meestal zijn ze dan niet in de beste conditie. 8. Rust niet te lang! In het alge meen zal een korte rust, maar dan wat vaker, prettiger zijn. Probeer echter wel eerst een behoorlijke af stand te rijden, voor u de eerste maal rust neemt. Tijdens de grote rust de nodige kleding uittrekken en wat lichte gymnastiek doen. Als u zou besluiten om in de toekomst een Elfstedentocht te rijden en u houdt met al deze dingen rekening, dan ben ik ervan overtuigd, dat u een onver getelijk avontuur tegemoet gaat. L. Hof 32

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1963 | | pagina 34