de ideeënbus
Voor een veilig(er) verkeer
Nieuwe alarmregeling in
Amsterdam en Rotterdam
Passeer niet bij zebra's
De zebra vraagt niet alleen van de voetgangers de no
dige oplettendheid, maar eist ook van de weggebruikers
alle aandacht. Er zijn weggebruikers die er „geen
been in zien" een ander voertuig te passeren dat voor
de zebra stilstaat, met de kennelijke bedoeling voetgan
gers te laten oversteken.
Stopt een voertuig voor een voetganger op de zebra,
dan rekent die voetganger er op, overigens terecht,
dat hij de kans krijgt over te steken en dat ook het
overige verkeer voor hem zal stoppen. Gebeurt dit niet
dan zal zo'n voetganger in het gunstigste geval schrik
ken, maar erger is zeker niet uitgesloten.
Daarom het volgende ANWB-advies: passeer nooit bij
de zebra.
Zorg voor voldoende remafstand
Het is voor de weggebruiker van het grootste belang
afstand te houden tussen de wagen die voor hem rijdt
en zijn eigen vervoermiddel. Ligt er in de weg een
zebra dan zal de bestuurder van de wagen die voor u
rijdt wel eens gedwongen worden plotseling af te
remmen om een overstekende voetganger voorrang
te verlenen. Rijdt u vlak achter hem dan is een bot
sing vaak niet meer te vermijden. Houdt dus voldoende
remafstand tot uw voorligger bij het naderen van
kruispunten en overal waar zebra's zijn aangelegd.
Ook de voetganger zal echter moeten begrijpen dat
plotseling oversteken niet juist is; is een fiets, brom
mer of auto de zebra te dicht genaderd dan zal deze
niet tijdig meer kunnen remmen. De ANWB geeft ook
aan de voetganger de raad hiermee rekening te houden.
Door de Plaatselijke Ideeënbuscommissies van Rotter
dam en Den Bosch zijn de volgende ideeën beloond:
Rotterdam
C. Felperlaan - timmermanswerkpl. - 10,Ver
vangen van raamsluitingen hoofdkantoor door vereen
voudigde degelijke constructie.
L. Boom - elektr. werkpl. - 20,Het uitvoeren van
elektrotechnische schema's op standaardformaat A4 en
deze plastificeren. Hierdoor ontstaat betere opberg- en
gebruiksmogelijkheid.
JMonfrooy - timmermanswerkpl. - 25,Het ver
vaardigen van een speciale stift in pompschroevedraaier
voor montage van akoestische plafonds.
Jvan Zuidam - elektr. werkpl. - 10,Reparatie van
nakijklampjes voor de afdeling fustverpakking.
J. Kraayenbosch - mech. werkpl. - 10,Vervangen
van een luikje door een raampje in koker mout-
transporteur voor controle op de goede werking.
Kraayenbosch - mech. werkpl. - 25,Wijziging
leidingnet onder de warmwatertanks in de ziederij.
Mevrouw H. G. v. d. Graaf-de Bie - mech. adm. -
f 35,Het vervangen van de mutatieboeken bier
debiteuren door voorgedrukte mutatielijsten, waarvan
lichtdrukken gemaakt kunnen worden.
J. Teygeman - wortkoeling - 10,Het vastzetten
van de wortslang met behulp van een beugel, waardoor
de slang niet meer onder de vloer ligt.
J. van Wieringen - bottelarij - 50,Het aanbrengen
van een geleidestrip op de kroonkurkmachine van de
Uniblend 72 teneinde de verende platforms te dwingen
in hun juiste positie te komen voor het invoeren van een
nieuwe kroonkurk.
Een aanmoedigingspremie ontvingen: J. G. Termaaten -
alg. werkplaats, H. Th. Lindaart - bott. werkplaats,
A. M. Luijks - bottelarij, W. de Bruin - bott. werkplaats.
's-Hertogenbosch
L. F. v. d. Bergh - ziederij - 15,Ombouw maken
op wagentje, dat tot nu toe gebruikt werd voor het
vervoeren van hop, zodat het ook gebruikt kan worden
voor het vervoeren van loog- en zuurflessen.
W. L. Huysmans - mech. onderhoudsd. - 25,Ver
eenvoudigd model formaline-spuit.
V. E. Pelsmaeker - onderbaas bottelarij - 40,Het
verlengen van de koudwater-suppletiesproeiers tot onder
het vloeistof-oppervlak, zodat het water niet meer op
de flessen kan sproeien.
A. M. v. d. Westelaken - bottelarij - 40,Het
verhogen van de patroonkiezers van de van Luxemborg-
inpakkers ten opzichte van de daaronder lopende fles-
seninvoerbaan, zodat de flessenbodems, onder de pa
troonkiezer door, de baan verlaten.
Enige tijd geleden is zowel op onze Amsterdamse als
op onze Rotterdamse brouwerij een nieuwe alarmrege
ling van kracht geworden. Hoewel de voorschriften
hieromtrent reeds zijn uitgegaan, lijkt het ons nuttig de
voor iedereen belangrijkste punten nog even te ver
melden.
Voor Amsterdam betekent de nieuwe regeling, dat brand
of ernstige ongevallen voortaan dienen te worden ge
meld op toestel 222. De signalen voor brand en voor
ernstige ongevallen bestaan uit vijf, respectievelijk drie
stoten op de fabrieksfluit.
Voor Rotterdam geldt, dat brand en ernstige ongevallen
gemeld moeten worden op toestel 333. In Rotterdam
zijn drie soorten alarmsignalen:
1. Vijf stoten op de fabrieksfluit is brandalarm.
2. Een langgerekte toon (ongeveer 30 sec.) betekent, dat
er een ernstig ongeval heeft plaatsgehad.
3. Vijf stoten en een langgerekte toon wil zeggen, dat
alle diensten worden opgroepen.
14