de ideeënbus Voor een veilig(er) verkeer Nieuwe alarmregeling in Amsterdam en Rotterdam Passeer niet bij zebra's De zebra vraagt niet alleen van de voetgangers de no dige oplettendheid, maar eist ook van de weggebruikers alle aandacht. Er zijn weggebruikers die er „geen been in zien" een ander voertuig te passeren dat voor de zebra stilstaat, met de kennelijke bedoeling voetgan gers te laten oversteken. Stopt een voertuig voor een voetganger op de zebra, dan rekent die voetganger er op, overigens terecht, dat hij de kans krijgt over te steken en dat ook het overige verkeer voor hem zal stoppen. Gebeurt dit niet dan zal zo'n voetganger in het gunstigste geval schrik ken, maar erger is zeker niet uitgesloten. Daarom het volgende ANWB-advies: passeer nooit bij de zebra. Zorg voor voldoende remafstand Het is voor de weggebruiker van het grootste belang afstand te houden tussen de wagen die voor hem rijdt en zijn eigen vervoermiddel. Ligt er in de weg een zebra dan zal de bestuurder van de wagen die voor u rijdt wel eens gedwongen worden plotseling af te remmen om een overstekende voetganger voorrang te verlenen. Rijdt u vlak achter hem dan is een bot sing vaak niet meer te vermijden. Houdt dus voldoende remafstand tot uw voorligger bij het naderen van kruispunten en overal waar zebra's zijn aangelegd. Ook de voetganger zal echter moeten begrijpen dat plotseling oversteken niet juist is; is een fiets, brom mer of auto de zebra te dicht genaderd dan zal deze niet tijdig meer kunnen remmen. De ANWB geeft ook aan de voetganger de raad hiermee rekening te houden. Door de Plaatselijke Ideeënbuscommissies van Rotter dam en Den Bosch zijn de volgende ideeën beloond: Rotterdam C. Felperlaan - timmermanswerkpl. - 10,Ver vangen van raamsluitingen hoofdkantoor door vereen voudigde degelijke constructie. L. Boom - elektr. werkpl. - 20,Het uitvoeren van elektrotechnische schema's op standaardformaat A4 en deze plastificeren. Hierdoor ontstaat betere opberg- en gebruiksmogelijkheid. JMonfrooy - timmermanswerkpl. - 25,Het ver vaardigen van een speciale stift in pompschroevedraaier voor montage van akoestische plafonds. Jvan Zuidam - elektr. werkpl. - 10,Reparatie van nakijklampjes voor de afdeling fustverpakking. J. Kraayenbosch - mech. werkpl. - 10,Vervangen van een luikje door een raampje in koker mout- transporteur voor controle op de goede werking. Kraayenbosch - mech. werkpl. - 25,Wijziging leidingnet onder de warmwatertanks in de ziederij. Mevrouw H. G. v. d. Graaf-de Bie - mech. adm. - f 35,Het vervangen van de mutatieboeken bier debiteuren door voorgedrukte mutatielijsten, waarvan lichtdrukken gemaakt kunnen worden. J. Teygeman - wortkoeling - 10,Het vastzetten van de wortslang met behulp van een beugel, waardoor de slang niet meer onder de vloer ligt. J. van Wieringen - bottelarij - 50,Het aanbrengen van een geleidestrip op de kroonkurkmachine van de Uniblend 72 teneinde de verende platforms te dwingen in hun juiste positie te komen voor het invoeren van een nieuwe kroonkurk. Een aanmoedigingspremie ontvingen: J. G. Termaaten - alg. werkplaats, H. Th. Lindaart - bott. werkplaats, A. M. Luijks - bottelarij, W. de Bruin - bott. werkplaats. 's-Hertogenbosch L. F. v. d. Bergh - ziederij - 15,Ombouw maken op wagentje, dat tot nu toe gebruikt werd voor het vervoeren van hop, zodat het ook gebruikt kan worden voor het vervoeren van loog- en zuurflessen. W. L. Huysmans - mech. onderhoudsd. - 25,Ver eenvoudigd model formaline-spuit. V. E. Pelsmaeker - onderbaas bottelarij - 40,Het verlengen van de koudwater-suppletiesproeiers tot onder het vloeistof-oppervlak, zodat het water niet meer op de flessen kan sproeien. A. M. v. d. Westelaken - bottelarij - 40,Het verhogen van de patroonkiezers van de van Luxemborg- inpakkers ten opzichte van de daaronder lopende fles- seninvoerbaan, zodat de flessenbodems, onder de pa troonkiezer door, de baan verlaten. Enige tijd geleden is zowel op onze Amsterdamse als op onze Rotterdamse brouwerij een nieuwe alarmrege ling van kracht geworden. Hoewel de voorschriften hieromtrent reeds zijn uitgegaan, lijkt het ons nuttig de voor iedereen belangrijkste punten nog even te ver melden. Voor Amsterdam betekent de nieuwe regeling, dat brand of ernstige ongevallen voortaan dienen te worden ge meld op toestel 222. De signalen voor brand en voor ernstige ongevallen bestaan uit vijf, respectievelijk drie stoten op de fabrieksfluit. Voor Rotterdam geldt, dat brand en ernstige ongevallen gemeld moeten worden op toestel 333. In Rotterdam zijn drie soorten alarmsignalen: 1. Vijf stoten op de fabrieksfluit is brandalarm. 2. Een langgerekte toon (ongeveer 30 sec.) betekent, dat er een ernstig ongeval heeft plaatsgehad. 3. Vijf stoten en een langgerekte toon wil zeggen, dat alle diensten worden opgroepen. 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1963 | | pagina 16