HEINEKEN MERKBEELD EN EMBLEEM De Heineken balk in z'n juiste proporties en met het juiste lettertype. Na een vrij lange en intensieve voorbereiding zal binnenkort een aanvang worden gemaakt met de invoering van een nieuw embleem voor Heineken. Tot nu toe gebruikten wij in een groot aantal ge vallen het viltjesmotief (op lichtbakken, spandoeken, vlaggen, muurbordjes e.d.) om de naam van ons produkt onder de aandacht van het publiek te brengen. In oktober 1962 werd evenwel besloten in onze reclame-uitingen zoveel mogelijk de Heineken balk toe te passen. Het gevolg hiervan was dat het viltjes motief niet langer gehandhaafd kon blijven, omdat het de balk op geen enkele wijze weergeeft. Bij verschillende onderzoeken bleek dat de Heine ken balk in de loop der jaren zich goed heeft vast gezet in het geheugen van het publiek. Hij wordt dus gemakkelijk herkend. Helaas valt hij echter niet goed op tussen reclame-uitingen van andere produkten. Ook bleek dat de balk-op-zich niet ge heel in de biersfeer past. Vandaar dat besloten is de bestaande balk opval lender en gezelliger te maken. Dit is gebeurd in het nieuwe embleem. Hierin is de balk opgesmukt met twee rode „lipjes". Dit embleem zal zoveel moge 2 lijk worden toegepast, hoewel uit nevenstaande directiemededeling blijkt, dat officieel de balk als merkbeeld wordt beschouwd. Om verwarring te voorkomen zullen wij de balk-plus-rode-lipjes het embleem noemen. Geleidelijk aan zal dit embleem worden ingevoerd. Dit vergt een aantal jaren, omdat invoering ineens financieel onverantwoord is. Geruime tijd zullen dus oude naamsaanduidingen en emblemen naast de nieuwe bestaan, maar na een vijftal jaren zal de volledige omschakeling een feit zijn. Belangrijk is tenslotte nog op te merken, dat het embleem niet ten koste van alles zal worden toe gepast. Er zijn nu eenmaal bepaalde gevallen waarin dit om zeer bijzondere redenen ongewenst of on verantwoord is. Zo zal het etiket op de flessen worden gehandhaafd, terwijl het officiële brief papier geen „embleem" toevoeging krijgt. Al met al bestaat het vertrouwen dat met de toe passing van het nieuwe embleem onze reclame een groter effect gaat opleveren. Elke hierin geïnves teerde gulden zal dan ook een groter rendement geven, hetgeen in het belang van het bedrijf en dus van ons allen is.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1963 | | pagina 4