Tien gulden regels voor voetgangers Oeteldonk's Hofkapel „De Kikvorsen" op bezoek bij Heineken Den Bosch 7* fe:: ::,A ■TT ;'T'-T -JT-' 3.T T.vT-,:' V'A- - 5^ i 0 f IIJiMI' lyPL I Ut .hb - Daar kwamen zij dan, op dinsdag 10 september jl., de „Kwekkers" van Prins Carnaval van Oeteldonk, met hun „durskes"! Gestoken in hun tra ditionele kledij, wandelde het gehele gezelschap op de vooral ons Bossche naren zo verrukkelijk in de oren klinkende tonen van pure carnavals muziek, het terrein van onze brou werij op. In gedachten hoor ik onze Amster damse en Rotterdamse collega's al vragen: Begint het in Den Bosch nu al met „Drie dagen gek doen Neen, beste mensen, maar een excursie is toch wel toegestaan? Gezien echter ons zuidelijk tempera ment, valt het dan voor ons niet mee, wanneer er een dergelijke excursie- groep op bezoek komt, om niet „gek" te gaan doen en „lol" te maken! De leutstemming onder het gezelschap heeft evenwel tijdens de rondleiding door onze brouwerij meermalen plaats moeten maken voor gevoelens van grote bewondering voor al datgene wat men te zien kreeg. Dat er zo vele en zo ingewikkelde machinerieën, maar ook zo vele mensen aan te pas moeten komen, alvorens er een heer lijk helder glas Heineken voor je neus gezet kan worden, iets waarnaar in 't bijzonder „De Kikvorsen" zo dikwijls snakken en waarvan zij dan zo intens genieten, hadden onze gasten zich eigenlijk niet zo gereali seerd. Na afloop van de rondwandeling door het bedrijf, waarvan het produkt zo'n bijzonder grote plaats inneemt bij de carnavalsviering, belandde het gezelschap in het ontvangstgebouw. Nog kennelijk onder de indruk van vooral de vele mensen die nodig zijn om het Heineken bier „all over the world" te brengen, merkte dirigent „Kikvorsman" Jan Somers in een speechje laconiek op, dat Heineken het toch zijns inziens best met wat minder directeuren af kon, waardoor het pilsje stellig wat „goeiekoper" zou worden! De heer Somers sprak tot slot een woord van dank voor de ontvangst, een Hofkapel waardig. Hij bood de heren Zantman en Sikking een poppen-kikvorsen-echtpaar aan, waarmee deze heren zeer waren in genomen. Dit feit was - hoe prettig - de zoveelste aanleiding voor alle aanwezigen om er nog „een" op te vatten. De carnavalsstemming groeide met de minuut Toen de heer Zantman in zijn dank woord op het door Jan Somers ge dane voorstel o.a. nog even reageerde door te zeggen dat directeuren ten slotte óók moesten leven en dat hij „De Kikvorsen" zulke leuke mensen vond, was de carnavalsstemming compleet en ging het bedankje van de heer Zantman voor het geschenk in de enorme herrie verloren Dit verslagje zou echter niet volledig zijn, indien onvermeld bleef, dat het Kikvorsen-lid, de heer J. Geene, juist op deze dag zijn 40-jarige trouwdag vierde. Wéér een pilsje! Bovendien is de heer Geene reeds 35 jaar aan deze vermaarde Hofkapel verbonden. Nóg een pilsje. Kunt u, waarde lezer, nu begrijpen, dat het niet eenvoudig was afscheid van deze feestneuzen te nemen? Tóch moest het, want het leven gaat gewoon verder. En daar gingen zij dan vRh Ruim 70 pet. van de ongevallen, die blijkens gegevens uit een twintigtal ge meenten op zebrapaden gebeuren, worden veroorzaakt door de schuld van de voetgangers zelf. Dit heeft de hoofd inspecteur van politie J. Kuipers uit Am sterdam bekend gemaakt op de onlangs door de A.N.W.B. georganiseerde 2e Politie Verkeersleergang. Ruim de helft van de hierbij betrokken voetgangers waren kin deren, ongeveer een kwart ervan waren ouden van dagen. Daarom wijdt het Verbond voor Veilig Verkeer het tweede deel van zijn kern thema-actie „uw plaats op de weg" speciaal aan de voetganger. En ook de automobilist, de motor- of scooterrijder is op z'n tijd voetganger! Tien gulden regels heeft het Verbond voor Veilig Verkeer voor de voetganger opge steld. Hier zijn ze: 1. Het voetpad, het trottoir, de stoep is nog steeds het domein van de voetganger. Maak er dus zoveel mogelijk gebruik van, en vermijd het onnodig betreden van de rijweg. 2. Als u moet oversteken, maak dan zo mogelijk gebruik van het zebrapad. Goed uitkijken naar alle kanten, en als u merkt dat het verkeer voor u stopt, steek dan zonder aarzelen zo vlug mogelijk over, eventueel in groepjes. 3. Is er geen zebrapad in de buurt, steek dan altijd haaks over. Ook dan weer geldt: uitkijken naar alle kanten, en b I ij v e n uitkijken! 4. Moet u bij een kruispunt oversteken? Dan nooit diagonaal, maar altijd haaks, dus eerst de ene straat, en dan de andere. Denk dan vooral aan het verkeer, dat om de hoek kan komen èn om het afbuigende verkeer. 5. Als het verkeer bij het kruispunt wordt geregeld met lichten of door een agent, wacht dan tot het verkeer dat in dezelfde richting gaat als u het teken krijgt om op te rijden. Ga altijd met de stroom mee, maar let op voor afbuigend verkeer. Zijn er speciale voetgangerslichten, wacht dan totdat ze op groen staan en steek dan over; springen ze, als u halverwege bent, op rood, ga dan niet terug maar loop stevig door. 6. Als er geen zebra is, maar wel een vluchtheuvel, steek dan over in twee etappes; u kunt dan ook tweemaal zoveel uitkijken. 7. Als u wilt oversteken bij een stilstaande bus of auto, houd dan een afstand van zo mogelijk vijf meter tussen u en dat voer tuig; u kunt dan gemakkelijker „om het hoekje" kijken. Houd het aan uw rech terhand, zodat u het gevaarlijkste ver keer van links, dus van de „vrije" kant, ziet naderen. In de praktijk betekent dat: aan de achterzijde van het voertuig over steken. 8. Buiten de bebouwde kom moet u 's avonds, als er geen voetpad is, links lopen. U heeft geen ogen in uw rug, en als u links loopt ziet u het verkeer van voren naderen. Probeer voor gewoonte te houden ook overdag en binnen de bebouw de kom, als er geen stoep is, links te lopen! 9. Is er geen voetpad, maar wel een fiets pad? Loop daar dan, de fietsers tegemoet! 10. Ga uit beleefdheid bij bushaltes niet zo staan, dat een ander niet kan passeren. Wees, behalve voorzichtig, óók hoffelijk in het (voetgangers)verkeer! 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1963 | | pagina 23