Tien gulden regels
voor voetgangers
Oeteldonk's Hofkapel „De Kikvorsen"
op bezoek bij Heineken Den Bosch
7*
fe:: ::,A
■TT ;'T'-T -JT-' 3.T T.vT-,:' V'A-
- 5^ i 0 f
IIJiMI'
lyPL I
Ut .hb
-
Daar kwamen zij dan, op dinsdag 10
september jl., de „Kwekkers" van
Prins Carnaval van Oeteldonk, met
hun „durskes"! Gestoken in hun tra
ditionele kledij, wandelde het gehele
gezelschap op de vooral ons Bossche
naren zo verrukkelijk in de oren
klinkende tonen van pure carnavals
muziek, het terrein van onze brou
werij op.
In gedachten hoor ik onze Amster
damse en Rotterdamse collega's al
vragen: Begint het in Den Bosch nu
al met „Drie dagen gek doen
Neen, beste mensen, maar een excursie
is toch wel toegestaan?
Gezien echter ons zuidelijk tempera
ment, valt het dan voor ons niet mee,
wanneer er een dergelijke excursie-
groep op bezoek komt, om niet „gek"
te gaan doen en „lol" te maken!
De leutstemming onder het gezelschap
heeft evenwel tijdens de rondleiding
door onze brouwerij meermalen plaats
moeten maken voor gevoelens van
grote bewondering voor al datgene
wat men te zien kreeg. Dat er zo
vele en zo ingewikkelde machinerieën,
maar ook zo vele mensen aan te pas
moeten komen, alvorens er een heer
lijk helder glas Heineken voor je
neus gezet kan worden, iets waarnaar
in 't bijzonder „De Kikvorsen" zo
dikwijls snakken en waarvan zij dan
zo intens genieten, hadden onze
gasten zich eigenlijk niet zo gereali
seerd.
Na afloop van de rondwandeling
door het bedrijf, waarvan het produkt
zo'n bijzonder grote plaats inneemt
bij de carnavalsviering, belandde het
gezelschap in het ontvangstgebouw.
Nog kennelijk onder de indruk van
vooral de vele mensen die nodig zijn
om het Heineken bier „all over the
world" te brengen, merkte dirigent
„Kikvorsman" Jan Somers in een
speechje laconiek op, dat Heineken
het toch zijns inziens best met wat
minder directeuren af kon, waardoor
het pilsje stellig wat „goeiekoper" zou
worden! De heer Somers sprak tot
slot een woord van dank voor de
ontvangst, een Hofkapel waardig. Hij
bood de heren Zantman en Sikking
een poppen-kikvorsen-echtpaar aan,
waarmee deze heren zeer waren in
genomen. Dit feit was - hoe prettig -
de zoveelste aanleiding voor alle
aanwezigen om er nog „een" op te
vatten. De carnavalsstemming groeide
met de minuut
Toen de heer Zantman in zijn dank
woord op het door Jan Somers ge
dane voorstel o.a. nog even reageerde
door te zeggen dat directeuren ten
slotte óók moesten leven en dat hij
„De Kikvorsen" zulke leuke mensen
vond, was de carnavalsstemming
compleet en ging het bedankje van de
heer Zantman voor het geschenk in
de enorme herrie verloren
Dit verslagje zou echter niet volledig
zijn, indien onvermeld bleef, dat het
Kikvorsen-lid, de heer J. Geene, juist
op deze dag zijn 40-jarige trouwdag
vierde. Wéér een pilsje! Bovendien is
de heer Geene reeds 35 jaar aan deze
vermaarde Hofkapel verbonden. Nóg
een pilsje. Kunt u, waarde lezer, nu
begrijpen, dat het niet eenvoudig
was afscheid van deze feestneuzen te
nemen? Tóch moest het, want het
leven gaat gewoon verder. En daar
gingen zij dan vRh
Ruim 70 pet. van de ongevallen, die
blijkens gegevens uit een twintigtal ge
meenten op zebrapaden gebeuren,
worden veroorzaakt door de schuld van
de voetgangers zelf. Dit heeft de hoofd
inspecteur van politie J. Kuipers uit Am
sterdam bekend gemaakt op de onlangs
door de A.N.W.B. georganiseerde 2e Politie
Verkeersleergang. Ruim de helft van de
hierbij betrokken voetgangers waren kin
deren, ongeveer een kwart ervan waren
ouden van dagen.
Daarom wijdt het Verbond voor Veilig
Verkeer het tweede deel van zijn kern
thema-actie „uw plaats op de weg"
speciaal aan de voetganger. En ook de
automobilist, de motor- of scooterrijder is
op z'n tijd voetganger!
Tien gulden regels heeft het Verbond voor
Veilig Verkeer voor de voetganger opge
steld. Hier zijn ze:
1. Het voetpad, het trottoir, de stoep is
nog steeds het domein van de voetganger.
Maak er dus zoveel mogelijk gebruik van,
en vermijd het onnodig betreden van de
rijweg.
2. Als u moet oversteken, maak dan zo
mogelijk gebruik van het zebrapad. Goed
uitkijken naar alle kanten, en als u merkt
dat het verkeer voor u stopt, steek dan
zonder aarzelen zo vlug mogelijk over,
eventueel in groepjes.
3. Is er geen zebrapad in de buurt, steek
dan altijd haaks over. Ook dan weer geldt:
uitkijken naar alle kanten, en b I ij v e n
uitkijken!
4. Moet u bij een kruispunt oversteken?
Dan nooit diagonaal, maar altijd haaks, dus
eerst de ene straat, en dan de andere.
Denk dan vooral aan het verkeer, dat om
de hoek kan komen èn om het afbuigende
verkeer.
5. Als het verkeer bij het kruispunt wordt
geregeld met lichten of door een agent,
wacht dan tot het verkeer dat in dezelfde
richting gaat als u het teken krijgt om op
te rijden. Ga altijd met de stroom mee,
maar let op voor afbuigend verkeer. Zijn
er speciale voetgangerslichten, wacht dan
totdat ze op groen staan en steek dan
over; springen ze, als u halverwege bent,
op rood, ga dan niet terug maar loop
stevig door.
6. Als er geen zebra is, maar wel een
vluchtheuvel, steek dan over in twee
etappes; u kunt dan ook tweemaal zoveel
uitkijken.
7. Als u wilt oversteken bij een stilstaande
bus of auto, houd dan een afstand van zo
mogelijk vijf meter tussen u en dat voer
tuig; u kunt dan gemakkelijker „om het
hoekje" kijken. Houd het aan uw rech
terhand, zodat u het gevaarlijkste ver
keer van links, dus van de „vrije" kant,
ziet naderen. In de praktijk betekent dat:
aan de achterzijde van het voertuig over
steken.
8. Buiten de bebouwde kom moet u
's avonds, als er geen voetpad is, links
lopen. U heeft geen ogen in uw rug, en
als u links loopt ziet u het verkeer van
voren naderen. Probeer voor gewoonte te
houden ook overdag en binnen de bebouw
de kom, als er geen stoep is, links te
lopen!
9. Is er geen voetpad, maar wel een fiets
pad? Loop daar dan, de fietsers tegemoet!
10. Ga uit beleefdheid bij bushaltes niet
zo staan, dat een ander niet kan passeren.
Wees, behalve voorzichtig, óók hoffelijk
in het (voetgangers)verkeer!
21