geven van uitgelaten volkstaferelen en hij had een grote voorliefde voor ge beurtenissen die zich afspeelden in de familiekring. Ook in het gevoelig uitbeelden van bijbelse scènes was hij een meester. Iets van het gezellige rumoer, iets van het olijke waarvoor hij zo'n voorkeur had, bespeurt men ook op dit schilderij. Maria met het Kind in de kribbe en de eer biedig neergeknielde herder vormen het middelpunt waarom heen een be weeglijke compositie is opgebouwd vol met aardige details, die typerend zijn voor Jan Steen's werkwijze. Jozef, die zijn hoed afneemt omdat hem iets aan geboden wordt, een jongen die bezig is met het vuur onder de pot. Er wordt muziek gemaakt, herders en andere belangstellenden komen wat luidruch tiger binnen. Alleen Jan Steen kon in onze Gouden Eeuw het Kerstverhaal zó in beeld brengen. PETRUS PAULUS RUBENS (15771640) In het jaar 1624 schilderde de beroemde Zuidnederlandse schilder Petrus Paulus Rubens precies hetzelfde tafereel. Maar heel anders. Rubens leef de in een andere tijd en had een totaal andere instelling ten opzichte van het onderwerp dat hij schilderde. Men noemt deze zwierige, pompeuze stijl van schilderen Barok en Rubens mag wel als de meest typische vertegen woordiger van deze stijl beschouwd worden. In deze tijd, de 17de eeuw, is de strijd tussen het katholicisme en de reformatie uitgevochten. Europa is ver deeld in twee kampen, een noordelijk protestants en een zuidelijk katholiek. In Noord-Nederland staat het calvi nisme afwijzend tegenover de kunst en hier ontwikkelt zich daardoor een realistische schilderkunst bestemd voor de burgerwoning en de vergaderzaal. In het zuiden, dus ook in de Zuidelijke Nederlanden bedient de katholieke kerk zich juist van de kunst als propaganda middel: verheerlijking van heiligen en martelaren glorie en triomf van de kerk. De Barok richt zich tot de massa en maakt gebruik van pakkende mid delen: dramatische schokkende tafe relen, grote gebaren, een grandioos mee slepend ritme. Rubens was een zeer veelzijdig schilder, die met wonderlijk gemak zijn penseel hanteerde. Van de ingetogenheid en de sobere gewijde stemming van de beide vorige schilderijen is hier niets meer te bespeuren. Rubens heeft zijn Aanbid ding der Koningen tot een drukke prachtvolle gebeurtenis gemaakt. Het schilderij is een en al beweging en ritme. Het is een pralerige en bijna uitbundige compositie. Het zijn alle forse mensen die op dit doek voorkomen en het Christuskind is een welgeschapen knaapje. Een typisch barokke uitbeel ding. Het Portugese woord barocco, waarvan de naam van deze stijl is af JAN THORN PRIKKER (18681952) De Aanbidding der Herders werd ook uitgebeeld door een schilder, die in zijn eigen land, Nederland, nooit erkenning heeft gehad. We naderen nu onze hui dige tijd. De wijze, waarop Thorn Prik ker zijn Aanbidding schilderde, noemt men lineair symbolistisch, waarbij de betekenis van de lijn tegenover kleur en toon wordt gepropageerd. Dit is een reactie op andere schilderwijzen, zoals het impressionisme. Het is een zoeken De Aanbidding der Koningen van Rubens, 1624. AntwerpenMuseum voor Schone Kunsten) geleid, betekent druk en beweeglijk van vorm. Deze kenmerken zijn zonder uit zondering in deze Aanbidding van Rubens vertegenwoordigd. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 14