ZIJN TIJD GEERTGEN TOT ST. JANS (CA. 1465CA. 1495) De naam van de schilder, die het tweede werk maakte, luidt Geertgen tot Sint Jans. Dat betekende eigenlijk, de kleine Gerard die woont in het klooster van Sint Jan. Hij stierf op ongeveer 28-ja- rige leeftijd, maar het weinige dat er, na de beeldenstorm, nog over is van zijn werken, rechtvaardigt volkomen de grote naam die hij naliet. Hij werkte voor de kloosterlingen in het Haarlemse klooster van de Sint Jansheren. Ruim vier en een halve eeuw geleden, toen Geertgen dit schilderij maakte, was de tijd van Kerstmis tot Driekoningen een groot feest, dat dertien dagen duur de. De geschiedenis van de drie konin gen betekende voor de gelovigen de verschijning van Jezus aan de mensen en zijn erkenning door de machtigen der aarde. U kent het verhaal van de Wijzen, later Koningen genoemd, die een ster hadden gezien die de geboorte van de koning der Joden had aangekondigd. Zij volg den die ster en hoorden dat het Kind in Bethlehem was geboren. Zij reisden verder en toen de ster stilstond, hadden zij hun bestemming bereikt. Vol vreugde en eerbied begroetten zij Maria en haar Kind en boden Hem de geschenken aan die zij hadden meegenomen, goud, wierook en myrrhe. Het verhaal wijzigde zich steeds. De koningen werden drie in getal, zij kwamen uit Europa, Azië en Afrika. De stal werd een bouwvallig huis en Jezus had niets waar Hij zijn hoofd op kon leggen. Al gebeurde het midden in de winter, Geertgen schilderde het vol zonneschijn. Vol eerbied knielt koning Balthasar neer en biedt zijn gouden munten aan. De beide andere koningen staan gereed met hun geschenken, be wogen door wat zij voor zich zien ge beuren. In die tijd is het gewoon om op een schilderij twee of meer voorvallen tege lijk af te beelden. Vandaar dat men op de achtergrond de komst van de konin gen uit de drie windstreken met hun stoet ziet. Geertgen heeft de gewijde stemming van dat ogenblik uitstekend weten weer te geven. Hij heeft de wer kelijkheid niet nagebootst maar het heilige verhaal als een visioen laten zien. De figuren hebben iets stijfs en hoekigs en in verhouding tot de latere kunstopvattingen heeft dit schilderij iets kinderlijks dat men „primitief" noemt en waarvoor het woord onbe vangen beter op zijn plaats zou zijn. Jan Steen: Aanbidding der herders, ca. 1650. Foto Rijksmuseum Amsterdam) JAN STEEN (1626—1679) Jan Steen leefde en werkte, zij het dan wat later, in dezelfde eeuw als Rubens, wiens schilderij we hierna bespreken, maar hoe wijkt zijn Aanbidding der Herders af van het schilderij van de Geertgen tot Sint Jans' Aanbidding der Koningen, ca. '1490. (Foto Rijksmuseum Amsterdam meester der Zuidnederlandse Barok! Ook hier vrij veel drukte rondom het Christuskind, maar geen pracht en praal en niet zo'n enorme ritmische be weging. Jan Steen, een der allergroot sten uit onze 17e eeuw, heeft zijn aan bidding geschilderd volgens de geest van zijn tijd. Het werd een eenvoudig huiselijk tafereeltje, zoals de mensen in Noord-Nederland het toen graag za gen. Jan Steen was knap in het weer- 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 13