DE SCHILDER ALS KIND VAL Ir. de kunst weerspiegelt zich de tijd. Hoe verschillend is de visie die de kunstenaar had op het gebeuren in de periode waarin hij leefde. Een kunste naar is nu eenmaal altijd een kind van zijn tijd, een lid van een gemeenschap. Religie, oorlog, revolutie, welvaart en armoede deden de wereldbeschouwing door de eeuwen heen veranderen en met die verandering wijzigde zich de taal van de kunst. Op deze en de volgende pagina's ziet u zes schilderijen van Nederlandse schilders uit verschillende perioden van onze historie. Tussen het eerste werk en het laatste ligt een tijdsbestek van meer dan 500 jaar. Het zijn alle afbeeldingen van het Kerstgebeuren. De zes schilders hebben ieder op hun wijze dat Grote Gebeuren met het penseel op hout, linnen of karton weergegeven. De eerste twee schilderijen behoren wat hun kunststijl betreft tot de Gotiek, de periode waarin de schilderkunst in het teken staat van het geloof. Om de kunst van deze tijd te verstaan moet men zich kunnen verplaatsen in de religieuze gedachtenwereld en de kin derlijke vroomheid van die tijd. Er be staat in de kunst slechts één hoofddoel, het uitbeelden van de christelijke idee. Men behoeft het derde en het vierde schilderij slechts oppervlakkig te be schouwen om het verbazingwekkend grote verschil in uitbeelding te kunnen constateren met de twee eerste werken. Maar deze schilderijen werden dan ook veel later vervaardigd, in de 17e eeuw, in een tijd dat de politieke scheiding tussen Noord- en Zuid-Nederland reeds lang een feit xvas. Beide takken van de Nederlandse stam zijn toen ook op het gebied van de kunst bun eigen weg gegaan. De zuidelijke Nederlanden staan in die tijd onder invloed van de Barok, een stijl van bewogenheid, zwier en pronk. Hoewel van deze stijl natuur lijk bepaalde eigenschappen ook in de kunst van de noordelijke Nederlanden terug te vinden zijn, ligt het accent hier toch heel anders. Onze schilderkunst van de 17e eeuw is die van de nuchtere Hollander, beschouwelijk en burgerlijk in de goede zin van het woord. Niet de kerk, het vorstelijk hof of de adel treden meer als opdrachtgevers en kopers van kunstwerken op, maar de koopman, de reder en de industrieel. Zij bepalen de richting van de schilder kunst. De schilderijen die men laat maken moeten begrijpelijk zijn, een duidelijke voorstelling geven van het dagelijks leven. Men wil zichzelf zien zoals men is temidden van gezin, gilde, schutterij of tijdens feesten en vermaak. Het vijfde schilderij werd vervaardigd door iemand die leefde van 1868 tot 1932, een van de wegbereiders van de hedendaagse kunst. Die hedendaagse kunst wordt vertegenwoordigd door het zesde werk, dat gemaakt werd door een nog vrij jonge kunstenaar. Laat nu eens even uw blik gaan over deze zes schilderijen en leest u wat er bij elk werk wordt verteld. Het is jammer, dat u de prachtige kleuren, vooral van de beide eerste werken niet kunt zien. Wat u wel kunt constateren, is de verandering die de kunst in de loop der eeuwen heeft ondergaan. Het verhaal bleef hetzelfde maar de wijze waarop het uitgebeeld werd wijzigde zich steeds. Van onbevangen devotie naar triomfale verheerlijking, van de gemoedelijke weergave van het dage lijkse leven naar de symboliek en ten slotte de moderne kunst van deze tijd. Wat onveranderd is gebleven en wat door alle tijden heen nooit zal ver anderen, is de gemoedsgesteldheid, dg emotie die in elk waar kunstwerk be sloten ligt en waarin de kunstenaar ons wil laten delen. Het is hun verdienste dat wij kunnen genieten van de schoon heid die zij gestalte wisten te geven. Literatuur: Gids voor de Nederlandse Kunst (dr. H. E. van GelderOpenbaar Kunstbezit. Phoenix, maandblad voor beel dende kunst. DOOR J. H. SCHWEPPE bewijsstuk van vroege Nederlandse schilderkunst. De maker is onbekend en wordt meestal aangeduid met „een Luiks Meester". Het was iemand uit de rij der schilders, die men gewoonlijk de Nederlandse „primitieven" noemt, een naam die eigenlijk misplaatst is, want deze kunst is een uitdrukking van een zeer verfijnde cultuur. Allereerst treft de devotie waarmee het onderwerp is behandeld. Alles is met gevoeligheid en met een tedere overgave aan het vak en aan de schoonheid afgebeeld. Het Norfolk-triptiek ontleent zijn naam aan het feit, dat het eens in het bezit was van de Hertog van Norfolk. Het werd in 1938 door een Nederlandse kunsthandelaar naar ons land overge bracht en tenslotte kwam het terecht in de verzameling van de Rotterdam mer Van Beuningen. Het bevindt zich nu in het Museum Boymans-Van Beu ningen. De „Aanbidding" op het Norfolk-triptiek, ca. 1415. (Foto Museum Boymans-van Beuningen) LUIKS MEESTER (CA. 1415) Het eerste schilderij is een tafereel, dat voorkomt op het Norfolk-triptiek, da terend uit ca. 1415. Een triptiek of drieluik werd in die tijd gebruikt als altaarretabel. Ze hadden soms zeer grote afmetingen maar er waren ook kleine voor huisaltaren. De afmeting van dit triptiek is 33 bij 32 cm. Zo'n triptiek was beschilderd met verschil lende religieuze voorstellingen en een daarvan, niet groter dan een prentbrief kaart, de Aanbidding, is hier afgebeeld. Het Norfolk-triptiek wordt door ken ners beschouwd als het belangrijkste

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 12