door pekelwater circuleren, waar
door dit tot ongeveer -10° C af
koelt. De ijsvorming vindt plaats
in zg. cellen, vierkante metalen
hulzen, van onderen gesloten, die
met leidingwater gevuld zijn. Deze
cellen, naast elkaar in „batterijen"
verenigd, hangen in het pekelwa
ter. In de cellen worden zg. schud
sabels aangebracht, die het water
in beweging houden en zodoende
de lucht zo veel mogelijk eruit ver
drijven. De ijsvorming neemt on
geveer achttien uur in beslag.
Daarna brengt men de cellen over
in de ontlaadbak, waarin zich wa
ter van ongeveer 20" C bevindt.
De ijspalen raken dan los en ko
men omhoog, waarna men de bat
terijen omhoogtrekt, op de wip
plaatst en het ijs op een houten
vloer stort. Ten slotte worden de
palen stuk voor stuk met behulp
van een haak verder getranspor
teerd, hetzij naar een wachtende
vrachtwagen, hetzij naar de op
slagplaats. Bij dit alles wordt de
heer Van Wijk geassisteerd door
de heer W. van der Toorn, ijstrek-
ker. De maximale produktie per
24 uur bedraagt 1200 palen.
Behalve de ijsfabriek herinnert
eigenlijk alleen nog de paardenstal
met hooizolder (nu in gebruik als
opslagruimteaan het verleden van
filiaal Den Haag. Veel schokkende
gebeurtenissen zijn er in de loop
van de veertig jaren niet voorge
vallen. Of het moest zijn de bom
inslag vlakbij, tijdens de laatste
oorlog, toen de scherven door het
kantoor vlogen en iedereen dek
king zocht onder of achter zijn
bureau. Ook kon bet gebeuren, dat
Duitse soldaten niet met de vuist
maar met de handgranaat op tafel
hun eis tot bierlevering probeerden
kracht bij te zetten. Er was niet
veel bier beschikbaar in die dagen.
Het was bovendien zo dun, dat
men om de woorden van de heer
Deen, chef van het filiaal in die
dagen, aan te halen„met een em
mer vol een kanarie nog niet dron
ken kon maken"
Die tijd is gelukkig voorbij. Er is
weer volop bier. En van de pro
duktie Heineken bier van onze
brouwerij in Den Bosch wordt
door het vooruitgeschoven ver
koopkantoor van Rotterdam in
Den Haag een belangrijk gedeelte
omgezet.
Onze gelukwensen met dit 40-
jarig jubileum, Haagse collega's!
En, nog vele jaren vele hecto's
Een gedeelte van de grote opslagloods.
Tijdens de spitsuren's morgens vroeg
en even na het middaguur, is het op de
binnenplaats een drukte van belang.