Boven: Bijzonder groot was de belangstelling in Den Bosch, waar in
„De IJzeren Vrouw" gedemonstreerd werd. Op de linkerhelft van
deze (eveneens gemonteerde) foto ziet u een groot gedeelte van de
in totaal ruim zestig aanwezige Heineken-mensen; rechts, de overige
belangstellenden.
Onder: De twee Bossche chauffeurs, die de demonstratie meemaakten,
de heer A. N. N. Kappen, die hier naar de cabine zwemt, en de
heer J. A. van Beekveld (inzet).
IJzeren Vrouw" aanwezig waren, terwijl daar bovendien
nog een groot aantal niet-Heinekenmensen de demon
stratie bijwoonde. In Rotterdam was het autorijdend
personeel van Heineken door ruim vijftig man vertegen
woordigd, een aantal dat in Amsterdam ongeveer werd
benaderd, zodat in totaal meer dan honderdvijftig van
onze autobestuurders zich op de hoogte gesteld hebben
van hetgeen hen te doen staat in geval zij met hun
wagen te water raken.
Tot slot is een woord van dank aan de leden van de
Rotterdamse Reddingsbrigade, die belangeloos deze nut
tige demonstraties voor ons personeel hebben gegeven,
hier zeker op zijn plaats.
Ook de heer Schutter
(Ab III) deed met de
cabine van de R.R.B.
ervaring op van een
verblijf onder water. U
ziet hem hier op zijn
„ererondje".
cabine steeg en steeg om ten slotte op kinhoogte te
blijven staan. Boven in de kap had zich zo'n luchtbel
gevormd, waarin de brigadeleden en onze chauffeurs,
die de demonstraties hebben meegemaakt, enkele minuten
..verbleven". Door middel van een in de cabine aan
gebrachte microfoon gaven zij hun bevindingen aan de
toeschouwers door en vertelden zij, hoe zij zich daar
onder water voelden. Vervolgens werden onze chauf
feurs door weer andere leden van de R.R.B. op „vak
kundige" wijze uit de cabine „gered" en onder applaus
van het publiek naar de „oever" gebracht.
Behalve de toelichting op de eigenlijke demonstratie,
kregen de toeschouwers verder nog verscheidene nut
tige wenken te horen, wenken, die elke autobestuurder
ter harte dient te nemen. Om de belangrijkste te noemen:
Voert uw weg u door een waterrijk gebied, rijdt dan
nooit met vergrendelde portieren. Zorg ook, dat de
lucht in de wagen zo nodig van tijd tot tijd ververst
wordt. En, voorziet u van een op een houten klos
gewonden reddingslijn, die uzelf en anderen onschatbare
diensten kan bewijzen. Mocht u te water raken, ontsteek
dan zowel de buiten- als de binnenverlichting, die, hoe
vreemd het misschien klinkt, in de meeste gevallen zal
branden. Ten slotte, u kunt toch zwemmen
Van onze Amsterdamse
chauffeurs waren het de
heer G. de Man en zijn
collega A. Schutter uit
de garage, die een
„onderwaterervaring"
opdeden. U ziet hier
de heer De Man, die
door zijn collega's op
de tribune naar zijn
ervaringen gevraagd
wordt.
De belangstelling onder het autorijdend personeel voor
deze demonstraties was het grootst in Den Bosch, waar
meer dan zestig personeelsleden in het zwembad „De
De heren Goos en Lindeman
(links) luisteren naar het ver
slag van chauffeur De Man:
„Tot zóver steeg het water en
niet verder!"