Boven: Bijzonder groot was de belangstelling in Den Bosch, waar in „De IJzeren Vrouw" gedemonstreerd werd. Op de linkerhelft van deze (eveneens gemonteerde) foto ziet u een groot gedeelte van de in totaal ruim zestig aanwezige Heineken-mensen; rechts, de overige belangstellenden. Onder: De twee Bossche chauffeurs, die de demonstratie meemaakten, de heer A. N. N. Kappen, die hier naar de cabine zwemt, en de heer J. A. van Beekveld (inzet). IJzeren Vrouw" aanwezig waren, terwijl daar bovendien nog een groot aantal niet-Heinekenmensen de demon stratie bijwoonde. In Rotterdam was het autorijdend personeel van Heineken door ruim vijftig man vertegen woordigd, een aantal dat in Amsterdam ongeveer werd benaderd, zodat in totaal meer dan honderdvijftig van onze autobestuurders zich op de hoogte gesteld hebben van hetgeen hen te doen staat in geval zij met hun wagen te water raken. Tot slot is een woord van dank aan de leden van de Rotterdamse Reddingsbrigade, die belangeloos deze nut tige demonstraties voor ons personeel hebben gegeven, hier zeker op zijn plaats. Ook de heer Schutter (Ab III) deed met de cabine van de R.R.B. ervaring op van een verblijf onder water. U ziet hem hier op zijn „ererondje". cabine steeg en steeg om ten slotte op kinhoogte te blijven staan. Boven in de kap had zich zo'n luchtbel gevormd, waarin de brigadeleden en onze chauffeurs, die de demonstraties hebben meegemaakt, enkele minuten ..verbleven". Door middel van een in de cabine aan gebrachte microfoon gaven zij hun bevindingen aan de toeschouwers door en vertelden zij, hoe zij zich daar onder water voelden. Vervolgens werden onze chauf feurs door weer andere leden van de R.R.B. op „vak kundige" wijze uit de cabine „gered" en onder applaus van het publiek naar de „oever" gebracht. Behalve de toelichting op de eigenlijke demonstratie, kregen de toeschouwers verder nog verscheidene nut tige wenken te horen, wenken, die elke autobestuurder ter harte dient te nemen. Om de belangrijkste te noemen: Voert uw weg u door een waterrijk gebied, rijdt dan nooit met vergrendelde portieren. Zorg ook, dat de lucht in de wagen zo nodig van tijd tot tijd ververst wordt. En, voorziet u van een op een houten klos gewonden reddingslijn, die uzelf en anderen onschatbare diensten kan bewijzen. Mocht u te water raken, ontsteek dan zowel de buiten- als de binnenverlichting, die, hoe vreemd het misschien klinkt, in de meeste gevallen zal branden. Ten slotte, u kunt toch zwemmen Van onze Amsterdamse chauffeurs waren het de heer G. de Man en zijn collega A. Schutter uit de garage, die een „onderwaterervaring" opdeden. U ziet hier de heer De Man, die door zijn collega's op de tribune naar zijn ervaringen gevraagd wordt. De belangstelling onder het autorijdend personeel voor deze demonstraties was het grootst in Den Bosch, waar meer dan zestig personeelsleden in het zwembad „De De heren Goos en Lindeman (links) luisteren naar het ver slag van chauffeur De Man: „Tot zóver steeg het water en niet verder!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 11