1
Demonstraties "Auto te water,, in
Rotterdam, Amsterdam en Den Bosch
Linksboven: Rotterdam. Als eer
ste Heineken-chauffeur maakte
de heer H. Miedema een „duik-
tocht" mee naar de bodem van
het bassin. Hij wordt hier, na
een verblijf van enkele minuten
onder water, door een brigade
lid „gered". Rechtsboven: In
Amsterdam vonden de demon
straties in het Sportfondsenbad
Oost plaats. Links: In de cabine
kunnen twee man rechtop naast
elkaar staan. Onder: Van twee
aparte foto's maakten wij dit
overzicht van de demonstraties
in het buitenbad van het Sport
fondsenbad Noord te Rotter
dam.
Met veel belangstelling heeft een groot gedeelte van het autorijdend
personeel van Heineken de demonstraties „Auto te water", die op
de zaterdagen 19 en 25 mei en 23 juni jl. in respectievelijk Rotter
dam, Amsterdam en Den Bosch gehouden zijn, gevolgd. Deze
demonstraties, die werden verzorgd door leden van de Rotterdamse
Reddingsbrigade, hadden ten doel de autobestuurders onder ons op
de hoogte te brengen van en vertrouwd te maken met al datgene,
wat men moet doen (en laten!) indien men ooit onverhoopt met
zijn voertuig te water, beter gezegd onder water, geraakt.
Een vijftal Heineken-chauffeurs heeft tijdens deze de
monstraties in de cabine van de Rotterdamse Reddings
brigade een „duiktocht" meegemaakt naar de bodem van
het desbetreffende zwembad. Gedurende de ongeveer
drie minuten, dat zij vergezeld van een ervaren
brigadelid onder water zijn geweest, hebben zij let
terlijk aan den lijve ondervonden wat er gebeurt in
geval een auto onder water verdwijnt.
De namen van deze vijf dapperen mogen wij u zeker
niet onthouden. In Rotterdam was het de heer H.
Miedema, die als eerste Heineken-chauffeur enkele
minuten onder water bleef. De ervaring die hij opdeed,
werd gedeeld door zijn collega's in Amsterdam, de heren
G. de Man en A. Schutter, terwijl het in Den Bosch
de heren A. N. N. Kappen en J. A. van Beekveld
waren, die zich onvervaard te water begaven
Gedurende de tijd dat de cabine zich onder water
bevond, gaf de betrokken leider van de demonstratie
met behulp van een geluidsinstallatie een duidelijke toe
lichting op hetgeen zich onder water „afspeelde" en
vertelde hij wat men moet doen, indien deze situatie
ooit werkelijkheid mocht worden. In het kort komt het
op het volgende neer. In geval men met zijn auto onder
water geraakt, is de eerste gebiedende eis: bewaar uw
kalmte, voorkom paniek. Dan dient men te beseffen,
dat het vooreerst onmogelijk is de auto te verlaten.
Immers, de druk van buitenaf is veel te groot en ver
hindert het openen van de portieren. Pas wanneer de
wagen nagenoeg is volgelopen (de evenwichtstoestand
is bereikt, zoals de Reddingsbrigade het noemt) is het
mogelijk de portieren te openen. Een tweede belangrijk
punt is, dat het binnenstromende water de aanwezige
lucht samenperst en omhoogdrijft onder de kap. Daar,
onder het dak, ontstaat dan een luchtbel, waarin men
verscheidene minuten kan leven.
Deze situatie werd tijdens de demonstraties verkregen,
toen het water in de langzaam naar de bodem zinkende
-7 -
éét 'i i- l'