1 Demonstraties "Auto te water,, in Rotterdam, Amsterdam en Den Bosch Linksboven: Rotterdam. Als eer ste Heineken-chauffeur maakte de heer H. Miedema een „duik- tocht" mee naar de bodem van het bassin. Hij wordt hier, na een verblijf van enkele minuten onder water, door een brigade lid „gered". Rechtsboven: In Amsterdam vonden de demon straties in het Sportfondsenbad Oost plaats. Links: In de cabine kunnen twee man rechtop naast elkaar staan. Onder: Van twee aparte foto's maakten wij dit overzicht van de demonstraties in het buitenbad van het Sport fondsenbad Noord te Rotter dam. Met veel belangstelling heeft een groot gedeelte van het autorijdend personeel van Heineken de demonstraties „Auto te water", die op de zaterdagen 19 en 25 mei en 23 juni jl. in respectievelijk Rotter dam, Amsterdam en Den Bosch gehouden zijn, gevolgd. Deze demonstraties, die werden verzorgd door leden van de Rotterdamse Reddingsbrigade, hadden ten doel de autobestuurders onder ons op de hoogte te brengen van en vertrouwd te maken met al datgene, wat men moet doen (en laten!) indien men ooit onverhoopt met zijn voertuig te water, beter gezegd onder water, geraakt. Een vijftal Heineken-chauffeurs heeft tijdens deze de monstraties in de cabine van de Rotterdamse Reddings brigade een „duiktocht" meegemaakt naar de bodem van het desbetreffende zwembad. Gedurende de ongeveer drie minuten, dat zij vergezeld van een ervaren brigadelid onder water zijn geweest, hebben zij let terlijk aan den lijve ondervonden wat er gebeurt in geval een auto onder water verdwijnt. De namen van deze vijf dapperen mogen wij u zeker niet onthouden. In Rotterdam was het de heer H. Miedema, die als eerste Heineken-chauffeur enkele minuten onder water bleef. De ervaring die hij opdeed, werd gedeeld door zijn collega's in Amsterdam, de heren G. de Man en A. Schutter, terwijl het in Den Bosch de heren A. N. N. Kappen en J. A. van Beekveld waren, die zich onvervaard te water begaven Gedurende de tijd dat de cabine zich onder water bevond, gaf de betrokken leider van de demonstratie met behulp van een geluidsinstallatie een duidelijke toe lichting op hetgeen zich onder water „afspeelde" en vertelde hij wat men moet doen, indien deze situatie ooit werkelijkheid mocht worden. In het kort komt het op het volgende neer. In geval men met zijn auto onder water geraakt, is de eerste gebiedende eis: bewaar uw kalmte, voorkom paniek. Dan dient men te beseffen, dat het vooreerst onmogelijk is de auto te verlaten. Immers, de druk van buitenaf is veel te groot en ver hindert het openen van de portieren. Pas wanneer de wagen nagenoeg is volgelopen (de evenwichtstoestand is bereikt, zoals de Reddingsbrigade het noemt) is het mogelijk de portieren te openen. Een tweede belangrijk punt is, dat het binnenstromende water de aanwezige lucht samenperst en omhoogdrijft onder de kap. Daar, onder het dak, ontstaat dan een luchtbel, waarin men verscheidene minuten kan leven. Deze situatie werd tijdens de demonstraties verkregen, toen het water in de langzaam naar de bodem zinkende -7 - éét 'i i- l'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 10