ikeVariomaton Technische gegevens 1. Ondergetekende: Heineken's Brouwerijen Nederland N.-V. 2e Weteringplantsoen 2L Amsterdam (Voll.di,. num) (Strut «n hulïnumm.r) (Woonpluu) Prov. N.H. Tel. nr. 63881 verzoekt een kentekenbewijs voor de hieronder omschreven 2 -assige, 4 -wlelige W»tamO(/atfSdMJ$tecdcJcKK| Rijdend Biervat waarvan hij verklaart te zijn. j 2.1 MerkVariomaton bouwjaar 1962 type BJ Motor: merk: DAF brandstof: henzine cyl. Inh: 750 cm', aant. cyl: 2,motornr: 750AA-038133 4. Chassisnr 2 A 19062 A 5. Bandenmaat: voor: 5.20 x I2achter: 5.20 x 12 6. Vering: voor: rubber achter: 7. Remmen: voetrem op 4 wielen (soort: hydraulisch aanhangwagen oplegger is aanwezig een reminrichting, merk: xxxxxxx en een 8. Koppeling: handrem op achterwielen Voor een soort: xxxxxxxx type: 9. Bovenbouw: 10. Wielbasis: 185 cm. 11. Achteroverbouw: xxxxx cm. 12. Lengte: 255 Lengte x breedte 255 x hoogte laadruimte x 14. Breedte: 190 cm. 15. Hoogte: 195 cm. 16. Ledig gewicht: 17. Laadvermogen: XXXXXXX K >nze Van was r de ijks- ïgen e te loe- Ac- van gens atic, TAF ede- Nr. W- dd 195 V Kenteken Datum eerste uitgifte GV 195 Rijverbod B-wegen Boven: De Variomaton tijdens zijn eerste op treden bij de carnavalsoptocht in Venlo. Links: De aanvrage voor het kentekenbewijs. Onder: Nog een opname van de proefrit in Amsterdam. De proefrit verliep uitstekend, evenals het eerste optreden van de Variomaton, maandag 5 maart jl-, tijdens de carna valsoptocht in Venlo. Na afloop van de optocht zei Prins Carnaval: „Die Hei- neken-Variomaton heeft meer aandacht getrokken dan ik met mijn praalwagen!" En dat wil, dunkt ons, toch wel iets zeggen! De volgende dag vertrok de Variomaton naar Eindhoven voor een bezoek aan de DAF-fabrieken, en vandaar naar Den Bosch, waar de verschijning van de reus achtige rijdende ton door een joelende carnavalsmenigte met luide toejuichingen werd begroet. Ten slotte drukken wij nog gaarne een „dichterlijke" ontboezeming over het ont staan van de Variomaton af, die wij van ir. Van de Brugghen ontvingen. i 18. Naam, woonplaats vorige eigenaar/houder: xxxxxxxx Reeds uitgereikt kenteken: i 19. Het voor bovenomschreven motorrijtuig afgegeven kgatcken- bewljs en hetn^tioiTaTiteltsbewijs werd(eji)^r€eds Ingeleverd/ingevorderd, gaat (gaan) hierbij. Amsterdam 1 februari J8é Wij schuwen niet de competitie of is hier sprake van coalitie Zien wij automobielhouwers daar nu Heineken bierbrouwers niet ver van waar zij brouwen bier op Lindegracht 304 terwijl de deur staat op een kiertje verdiept in een autobiertje Ik denk dat ik 't al wel raai op de bedrijfsauto RAI Variomaton ATAF (met parasol) 1962 DAF 750 cc (2 cil. - 4 takt luchtgekoeld) DAF Variomatic 185 cm 5,20 x 12" hydraulisch, op 4 wielen Tot. lengte: 255 cm Tot. breedte: 190 cm Tot. hoogte: 195 cm (zonder parasol) Gewicht: 810 kg Aant. personen: 5 (inclusief bestuurder) Carrosserie: hout Model: 38 hl biervat van vóór 1900 Max. snelheid: 20 km/uur komen ze met iets heel bijzonders in de klasse der ééntonners. Het ontwerp stamt uit de tijd dat de eerste Spijker rijdt; in die tijd toen bouwde Spijker en wie was er vindingrijker? auto's, waren voorheen rijtuigen. En met hoepels en wat duigen bouwde toentertijd een kuiper zelf wellicht ook een groot zuiper een 4000 liter fust waar men graag het bier uit lust. En zoals ik daar nu zie dient dit vat als carrosserie van Heineken's nieuwste model van het soort één tons bestel. En baas Deken van ATAF gebruikt 'n motor van de Daf en bouwt daar zo handig is ie achteraan nog als transmissie Van Doorne's variomatiek wel bekend bij het publiek. Publiciteitsman Schipperijn van Heineken, die vindt 't fijn dat hij deez' ton nu tonen zal niet hier alleen maar overal waar men maar komt met daffodils en gaarne drinkt Heineken pils. Merk: Type: Bouwjaar: Motor: Transmissie: Wielbasis: Bandenmaat: Remmen:

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 13