ikeVariomaton
Technische gegevens
1. Ondergetekende: Heineken's Brouwerijen Nederland N.-V. 2e Weteringplantsoen 2L Amsterdam
(Voll.di,. num) (Strut «n hulïnumm.r) (Woonpluu)
Prov. N.H. Tel. nr. 63881 verzoekt een kentekenbewijs voor de hieronder omschreven 2 -assige, 4 -wlelige
W»tamO(/atfSdMJ$tecdcJcKK| Rijdend Biervat waarvan hij verklaart te zijn.
j 2.1 MerkVariomaton
bouwjaar 1962 type
BJ Motor: merk: DAF brandstof: henzine
cyl. Inh: 750 cm', aant. cyl: 2,motornr: 750AA-038133
4. Chassisnr
2 A 19062 A
5. Bandenmaat: voor: 5.20 x I2achter: 5.20 x 12
6. Vering: voor: rubber
achter:
7. Remmen: voetrem op 4 wielen (soort: hydraulisch
aanhangwagen oplegger is aanwezig een reminrichting, merk: xxxxxxx
en een
8. Koppeling:
handrem op achterwielen Voor een
soort: xxxxxxxx type:
9. Bovenbouw:
10. Wielbasis: 185 cm.
11. Achteroverbouw: xxxxx cm. 12. Lengte: 255
Lengte x breedte 255
x hoogte laadruimte x
14. Breedte: 190 cm.
15. Hoogte: 195 cm. 16. Ledig gewicht:
17. Laadvermogen:
XXXXXXX K
>nze
Van
was
r de
ijks-
ïgen
e te
loe-
Ac-
van
gens
atic,
TAF
ede-
Nr. W-
dd
195
V
Kenteken
Datum eerste
uitgifte
GV
195
Rijverbod
B-wegen
Boven: De Variomaton tijdens zijn eerste op
treden bij de carnavalsoptocht in Venlo. Links:
De aanvrage voor het kentekenbewijs. Onder:
Nog een opname van de proefrit in Amsterdam.
De proefrit verliep uitstekend, evenals
het eerste optreden van de Variomaton,
maandag 5 maart jl-, tijdens de carna
valsoptocht in Venlo. Na afloop van de
optocht zei Prins Carnaval: „Die Hei-
neken-Variomaton heeft meer aandacht
getrokken dan ik met mijn praalwagen!"
En dat wil, dunkt ons, toch wel iets
zeggen!
De volgende dag vertrok de Variomaton
naar Eindhoven voor een bezoek aan de
DAF-fabrieken, en vandaar naar Den
Bosch, waar de verschijning van de reus
achtige rijdende ton door een joelende
carnavalsmenigte met luide toejuichingen
werd begroet.
Ten slotte drukken wij nog gaarne een
„dichterlijke" ontboezeming over het ont
staan van de Variomaton af, die wij van
ir. Van de Brugghen ontvingen.
i 18. Naam, woonplaats vorige eigenaar/houder: xxxxxxxx
Reeds uitgereikt kenteken:
i 19. Het voor bovenomschreven motorrijtuig afgegeven kgatcken-
bewljs en hetn^tioiTaTiteltsbewijs
werd(eji)^r€eds Ingeleverd/ingevorderd,
gaat (gaan) hierbij.
Amsterdam
1 februari J8é
Wij schuwen niet de competitie
of is hier sprake van coalitie
Zien wij automobielhouwers
daar nu Heineken bierbrouwers
niet ver van waar zij brouwen bier
op Lindegracht 304
terwijl de deur staat op een kiertje
verdiept in een autobiertje
Ik denk dat ik 't al wel raai
op de bedrijfsauto RAI
Variomaton
ATAF (met parasol)
1962
DAF 750 cc (2 cil. - 4 takt
luchtgekoeld)
DAF Variomatic
185 cm
5,20 x 12"
hydraulisch, op 4 wielen
Tot. lengte: 255 cm
Tot. breedte: 190 cm
Tot. hoogte: 195 cm (zonder parasol)
Gewicht: 810 kg
Aant. personen: 5 (inclusief bestuurder)
Carrosserie: hout
Model: 38 hl biervat van vóór 1900
Max. snelheid: 20 km/uur
komen ze met iets heel bijzonders
in de klasse der ééntonners.
Het ontwerp stamt uit de tijd
dat de eerste Spijker rijdt;
in die tijd toen bouwde Spijker
en wie was er vindingrijker?
auto's, waren voorheen rijtuigen.
En met hoepels en wat duigen
bouwde toentertijd een kuiper
zelf wellicht ook een groot zuiper
een 4000 liter fust
waar men graag het bier uit lust.
En zoals ik daar nu zie
dient dit vat als carrosserie
van Heineken's nieuwste model
van het soort één tons bestel.
En baas Deken van ATAF
gebruikt 'n motor van de Daf
en bouwt daar zo handig is ie
achteraan nog als transmissie
Van Doorne's variomatiek
wel bekend bij het publiek.
Publiciteitsman Schipperijn
van Heineken, die vindt 't fijn
dat hij deez' ton nu tonen zal
niet hier alleen maar overal
waar men maar komt met daffodils
en gaarne drinkt Heineken pils.
Merk:
Type:
Bouwjaar:
Motor:
Transmissie:
Wielbasis:
Bandenmaat:
Remmen: