Glorieuze entree van de Heinek
De meester-kuiper, die omstreeks 1890 in
Amsterdam met zorg en vakmanschap een
38 hl fust bouwde, heeft nooit kunnen
dromen, dat goed zeventig jaar later zijn
vat als een ééntonner op vier wielen met
jankende drietonige hoorn door Mokum's
straten zou „razen". De Amsterdammers,
die maandag 26 februari 1962 de Heineken-
Variomaton op zijn proefrit voorbij zagen stuiven, konden aan
vankelijk hun ogen nauwelijks geloven. Zij waren het eerste publiek,
dat deze wonderlijke constructie te zien kreeg, een constructie, die,
ontsproten aan het brein van onze publiciteitsman A. W. Schipperijn,
tot stand kwam uit een vruchtbare samenwerking tussen DAF, die
alle onderdelen, motor, een variomatic, enz. en Vredestein, die de
banden leverde enerzijds en ATAF (Amsterdamse Trailer- en Aan
hangwagen Fabriek), die het geheel na veel handomdraaien in elkaar
zette, anderzijds. Ook onze eigen garage heeft een stevig steentje
bijgedragen. Niet minder dan drie avonden heeft het personeel vrij
willig en met enthousiasme overgewerkt om de Variomaton tijdig
klaar te krijgen. Zo ontstond een puur Nederlandse constructie, die
in dienst staat (of liever, rijdt) van een al even puur Nederlands
produkt, ons Fieineken-bier.
Op de flanken van de Variomaton prijkt
de al bijna klassiek geworden slagzin
„Wie in een Heineken vat zit, verzuurt
niet!"
Om de Variomaton op de weg te krijgen,
moesten de nodige ambtelijke „stappen"
worden ondernomen, waarbij door alle
betrokken instanties op bijzonder pret
tige wijze medewerking werd verleend.
De dienst Inspectie der Invoerrechten en
Accijnzen te Amsterdam verschafte de
bouwverklaring, op grond waarvan de
Rijksdienst voor Wegverkeer in Den
Haag het kentekenbewijs kon uitreiken.
(Het verkrijgen van het kentekenbewijs
wil zeggen, dat de Variomaton met
een maximum snelheid van 20 km per
uur op de weg mag komen, niet alleen
in Nederland, maar overal ter wereld.)
Voor de proefrit van de Variomaton
mèt enkele volgauto's door Amsterdam
werd, na verkregen advies van de hoofd
stedelijke politie, door B. en W. vergun
ning verleend.
De proefrit, van de brouwerij naar het
nieuwe R.A.I.-gebouw, werd bijgewoond
en meegemaakt door twee van onze
directeuren, de heren De Rijke en Van
de Griendt (de heer Weymarshausen was
aanwezig bij de start), alsmede door de
heer Verkaik, adjunct-directeur Rijks
dienst voor Wegverkeer, mr. Van Ingen
Schenau, hoofdinspecteur van politie te
Amsterdam, de heren Bennink en Roe-
lofs, Inspectie der Invoerrechten en Ac
cijnzen, ir. Van de Brugghen, hoofd van
de afdeling ontwikkeling personenwagens
DAF en constructeur van de variomatic,
de heer Deken, directeur van de ATAF
en de heer Ilcken, sales manager Vrede
stein.
Linksboven: De Variomaton tijdens de proefrit;
op de achtergrond de brouwerij. Rechtsboven:
Vóór het hoofdkantoor. Links: Een hevige ruk
wind deed de parasol sneuvelen. Rechts: Na
de terugkeer op de brouwerij; v.l.n.r. de beide
motoragenten, de heren Verkaik, Schipperijn
en Van der Togt. In de ton, chauffeur Frits van
der Lee.