Glorieuze entree van de Heinek De meester-kuiper, die omstreeks 1890 in Amsterdam met zorg en vakmanschap een 38 hl fust bouwde, heeft nooit kunnen dromen, dat goed zeventig jaar later zijn vat als een ééntonner op vier wielen met jankende drietonige hoorn door Mokum's straten zou „razen". De Amsterdammers, die maandag 26 februari 1962 de Heineken- Variomaton op zijn proefrit voorbij zagen stuiven, konden aan vankelijk hun ogen nauwelijks geloven. Zij waren het eerste publiek, dat deze wonderlijke constructie te zien kreeg, een constructie, die, ontsproten aan het brein van onze publiciteitsman A. W. Schipperijn, tot stand kwam uit een vruchtbare samenwerking tussen DAF, die alle onderdelen, motor, een variomatic, enz. en Vredestein, die de banden leverde enerzijds en ATAF (Amsterdamse Trailer- en Aan hangwagen Fabriek), die het geheel na veel handomdraaien in elkaar zette, anderzijds. Ook onze eigen garage heeft een stevig steentje bijgedragen. Niet minder dan drie avonden heeft het personeel vrij willig en met enthousiasme overgewerkt om de Variomaton tijdig klaar te krijgen. Zo ontstond een puur Nederlandse constructie, die in dienst staat (of liever, rijdt) van een al even puur Nederlands produkt, ons Fieineken-bier. Op de flanken van de Variomaton prijkt de al bijna klassiek geworden slagzin „Wie in een Heineken vat zit, verzuurt niet!" Om de Variomaton op de weg te krijgen, moesten de nodige ambtelijke „stappen" worden ondernomen, waarbij door alle betrokken instanties op bijzonder pret tige wijze medewerking werd verleend. De dienst Inspectie der Invoerrechten en Accijnzen te Amsterdam verschafte de bouwverklaring, op grond waarvan de Rijksdienst voor Wegverkeer in Den Haag het kentekenbewijs kon uitreiken. (Het verkrijgen van het kentekenbewijs wil zeggen, dat de Variomaton met een maximum snelheid van 20 km per uur op de weg mag komen, niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld.) Voor de proefrit van de Variomaton mèt enkele volgauto's door Amsterdam werd, na verkregen advies van de hoofd stedelijke politie, door B. en W. vergun ning verleend. De proefrit, van de brouwerij naar het nieuwe R.A.I.-gebouw, werd bijgewoond en meegemaakt door twee van onze directeuren, de heren De Rijke en Van de Griendt (de heer Weymarshausen was aanwezig bij de start), alsmede door de heer Verkaik, adjunct-directeur Rijks dienst voor Wegverkeer, mr. Van Ingen Schenau, hoofdinspecteur van politie te Amsterdam, de heren Bennink en Roe- lofs, Inspectie der Invoerrechten en Ac cijnzen, ir. Van de Brugghen, hoofd van de afdeling ontwikkeling personenwagens DAF en constructeur van de variomatic, de heer Deken, directeur van de ATAF en de heer Ilcken, sales manager Vrede stein. Linksboven: De Variomaton tijdens de proefrit; op de achtergrond de brouwerij. Rechtsboven: Vóór het hoofdkantoor. Links: Een hevige ruk wind deed de parasol sneuvelen. Rechts: Na de terugkeer op de brouwerij; v.l.n.r. de beide motoragenten, de heren Verkaik, Schipperijn en Van der Togt. In de ton, chauffeur Frits van der Lee.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 12