E: KR##NKURK vooruitgang geboekt, namelijk het maken van een compositiekurk. De afsluitschijfjes voor de eerste kroon- kurken werden destijds gesneden van massief kurk en dit was een tamelijk kostbare methode. In 1912 bedacht Charles S. McManus een procédé voor het binden van gemalen kurk tot een massa, waaruit dunne schijfjes konden worden gesneden. Hij stichtte in New York de New Process Cork Co. teneinde dit produkt te verkopen aan de kroonkurkfabrieken, die, na dat de oorspronkelijke Painter-pa- tenten in 1909 afliepen, overal wer den opgericht. Sedert die tijd hebben verscheidene verbeteringen de bruikbaarheid en voordelige toepassing van de kroon- kurk verhoogd. De kroonkurk-met- inlage, dat wil zeggen, met op het kurkschijfje een plaatje van papier, aluminiumfolie, of vinylfolie, werd aan het eind van de twintiger jaren op de markt gebracht. De toepassing van deze „inlage" was bedoeld om de smaak van zulke gevoelige dran ken als bier te beschermen. Tot zover een voor Vers van 't Vat vertaald artikel uit het Australische blad „What's brewing?" Wij zouden aan dit artikel nog het volgende wil len toevoegen: Alhoewel kroonkurken (evenals fles sen) gedurende een halve eeuw in principe weinig veranderd zijn, wor den er thans veel hogere eisen aan gesteld, speciaal ten aanzien van af metingen, profiel, bedrukking en krasvastheid, alsook van de dikte en de samenstelling van de kurkschijfjes, enzovoort. Stellig zou een kroonkurk van vijftig jaar geleden nu volslagen onbruikbaar zijn! Enkele actuele bijzonderheden: Jaar lijks worden door ons (d.i. de inkoop te Rotterdam) voor verbruik in Ne derland en overzee meer dan 400 mil joen kroonkurken gekocht. In een rechthoek gelegd zouden deze 400 miljoen kroonkurken een oppervlakte van 360.000 vierkante meter, of, meer dan 52 voetbalvelden, bedek ken. Achter elkaar gelegd zouden ze een afstand van 12.000 kilometer „overbruggen", dat is hemelsbreed van Amsterdam naar Montevideo. Een weg van 8 meter breedte zou over een afstand van 45 kilometer met deze kroonkurken bedekt zijn. Aan een van de wanden van het kan toortje van de buitenklerken in Rotter dam bevindt zich deze van kroonkurken gemaakte kopie van de „Windmill", het onofficiële handelsmerk van onze agent in Amerika, Van Munching Co. Hieronder ziet u nog eens afgebeeld de kroonkurken, die in 31 verschillende uit voeringen (zie frontpagina) door de af deling inkoop te Rotterdam jaarlijks worden gekocht. Daarnaast bestaan er nog ettelijke andere uitvoeringen, die lokaal worden ingekocht. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1962 | | pagina 11