TWEE JAAR IDEEENBUS
Dank zij een grote tegenwoordigheid van geest
Twee jaar geleden, in oktober 1959 dus, werd per extra
editie van Vers van 't Vat het heuglijke feit van de
geboorte van de Ideeënbus bij Heineken aangekondigd.
Nu is het nog lang niet zo ver, dat we het eerste
lustrum gaan vieren, maar toch is het nuttig, dat we op
dit ogenblik eens even stilstaan bij het overzicht van
wat er gedurende de afgelopen twee jaar in onze
Ideeënbus zoal is omgegaan en met welke cijfers u allen,
inzenders, uit de bus bent gekomen.
De start van onze Ideeënbus was bijzonder goed, mede
in verband met het feit, dat velen een bepaald idee,
waarmee zij reeds enige tijd rondliepen, toen meteen
aan de blauwe bus toevertrouwden. Zo werden in de
eerste maand 34 inzendingen ontvangen. Langzaam
echter zakte dit aantal af naar een gemiddelde van
18 per maand in het eerste jaar, terwijl dit gemiddelde
in het tweede jaar nog weer lager kwam, namelijk
11 a 12 inzendingen per maand.
In de eerste twee jaar van het bestaan van de Ideeënbus
kwamen in totaal 361 inzendingen binnen. Dat wil dus
zeggen, dat gemiddeld om de andere dag iemand zijn
ingevulde formulier in de bus liet glijden. Van deze
361 inzendingen was 20% uit Amsterdam, 36% uit
Rotterdam en 44% uit Den Bosch afkomstig. Zetten
we nu de percentages op van het aantal inzenders per
jaar en per brouwerij ten opzichte van het totale per
soneel per brouwerij, dan krijgen we het volgende
overzicht:
Amsterdam, eerste jaar, 15%; tweede jaar, 11%
Rotterdam, eerste jaar, 12%; tweede jaar, 8%
Den Bosch, eerste jaar, 34%; tweede jaar, 22%
Dit overzicht leert ons verder, dat van het personeel van
de drie brouwerijen samen in 1959 ongeveer 18 procent
en in 1960 rond 11 procent een idee indiende. Verge
leken met de cijfers van een landelijke enquête die, in
300 bedrijven, over de resultaten van deze twee jaar
werd gehouden, liggen de cijfers bij Heineken niet
ongunstig. De landelijke percentages over 1959 en 1960
waren namelijk resp. 9 en 11.
De Ideeënbuscommissie heeft in die twee jaar 26 maal
vergaderd. Van de 361 binnengekomen ideeën zijn er
ongeveer 300 volledig afgehandeld, waarvan 68 ideeën
voor beloning in aanmerking kwamen, terwijl aan een
36-tal inzenders een aanmoedigingspremie werd toege
kend.
Het totaal aan beloningen en premies uitgekeerde bedrag
was f 4344,50, wat neerkomt op een gemiddelde van
ongeveer 64,Het landelijke gemiddelde bedroeg
ƒ45,-.
Da ideeënbus -
een heuglijk feit
Her b n»«ï met das
deze jsatra sdme ,<V«s var. 't Vat"
ztan vessehijrarf}. aan$s%bt» her hier gaar
mi de var een njstsw lang
verheid ~e> f&pes visa «hst irve» in d*
hmywébj", nrrecbik de gcWotrt efta de
jiSeeesbns
Hat b «nnsssnxëjgink ösa i'ctc, dat de
de m>s3f*J.wppi; c« tfcuhn
«adtrratser «ok het bndnjf
dorr (fe eeöwna heen imh voL
wokkm deoi het gebrnifctnakm voet hes
denk vempgeü wn bs öiée» dé eer
•trraodijhiag -*m ét vessngr-
sprnteo xénxn.
Vanaf dë Aiimpfmz, >str ton idsesd W
idee gedost® deie tmcibaro mYmw. ièuêti
'ijfotAHmvtd*. wh (i;ft-iadeiijh de wcrkeUskbrsd
vm vjsdaag
G?h*si id bet tefcra vm vaadüég de tmes^ste
evun sre.it de uitvinding van de sdreëfshos. 15.*-»
drnpeï hire --- «thd* de meeste tdeeras rijn dat
rrrets attdert inrbeLv dar» russen bcdrsjf eo pemaeél
eeti wushtnas» santen»«4,»n.g staosl te brtstgw.
svslfcé geriskt bt>» pi.vfsv'fionmng {d;*sbésparntgl
s<a« het tetslbii
ét ervaring heeft nitg<:t»aahs. dat het d«Jt>
»<;!s !?dst dé «Jénsen ae-lt rijn., die am stutéitm
staande,, of volgens bepaalde methode» v?«ht?ud-
dottf ds prrk'iih eevopeens hhsn.-u- ot
fgwtese peTfeetk'taogcfnhlteder) «ra bira wvrh-
l>e invoering van dv (deeétahas mi, mutkt het
rnitgehjh door as het praktijk brenger» sa*. srtgéeon-
dtrtt ideeën vowef de ondememusa ah «sok het pgtso-
aeel Swervan profijt té laten trekken.
Dit ftx en sfeasnte? bet in het kts-w» soepen
VSö» ér jdeeënhns w Vdien *<«j daan).»»; een fiengivk
feit noetnén r« de .gearhkiienis san de Heiovk™-
B:sebsnatvéït| 5daat«h»ppïj H.V,
i>r pmscTje
De meest succesvolle inzenders in deze eerste twee jaar
waren de heren J. Aalten, Amsterdam, 240,A.
Kool samen met W. Romein, Rotterdam, 256,
M. van Ham, Den Bosch, 325,R. Sutter, Rotter
dam, 624,G. van der Sluys, Den Bosch, (ƒ,235
en A. van der Kallen, Den Bosch, 650,
Samenvattend, kunnen we zeggen, dat, na een goede
start, onze Ideeënbus een normaal beeld te zien geeft.
Echter, stilstand is achteruitgang. Dat weet u. Daarom
moeten we trachten met z'n allen én het aantal én de
kwaliteit van de inzendingen op te voeren. De instelling
van de Ideeënbus is geweest het invoeren van een nieuwe
methode, waardoor én het bedrijf én het personeel op
een gezonde, moderne wijze profijt kunnen trekken
van de vindingrijkheid van de denkende mens.
En die denkende mens bent u!
Bij de beruchte kettingbotsingen, die donderdag 12 oktober jl. door
plotseling optredende mistbanken op de rijksweg Amsterdam-Den Haag
plaatsvonden, was ook de Volkswagen op de foto hiernaast betrokken.
Als u goed kijkt, ziet u links van bet nummerbord een Heineken-
reclame. De bestuurder van de wagen was namelijk de heer P. G. de
Rijk van de afdeling huisverbruik, die dank zij een snelle reactie
heelhuids uit wat even later een autowrak zou zijn, is gekomen.
De wagen van de heer De Rijk, die op het tijdstip van het ongeluk
stilstond, werd namelijk tweemaal kort achter elkaar van achteren
geramd. Na de eerste schok gooide de heer De Rijk onmiddellijk het
portier open en sprong uit zijn auto. Deze tegenwoordigheid van geest
heeft hem voor lichamelijk letsel behoed, want direct na de eerste
botsing, werd de Volkswagen ten tweede male van achteren geramd
en als een blikken busje in elkaar gedrukt. Wij wensen de heer De Rijk
alsnog geluk met deze bijtijdse ontsnapping.
19