TIEN JAAR B E RIJFSBRAN In de zomer van 1951, ruim tien jaar geleden dus, brak op een dag brand uit in de timmermanswerk plaats van onze Rotterdamse brouwerij. De brand bleek gelukkig niet van ernstige aard te zijn en men was het vuur dan ook snel meester. Een onbe tekenend brandje dus, dat echter toch belangrijk was, omdat het de aanleiding werd tot het oprich ten van een eigen brandweerkorps. Op initiatief van de heer Gombert werden toen namelijk de eer ste maatregelen genomen om te konten tot een eigen „brigade", die, in geval van brand, het vuur met eigen middelen kon bestrijden. De heer Van Roon, die destijds reeds brandmeester was bij de vrijwillige brandweer van de gemeente Rotterdam, werd belast met de voorbereiding. En kele weken later trad de bedrijfsbrandweer voor de eerste maal naar buiten, toen op 22 september 1951 de eerste praktische oefening werd gehouden. In de daaropvolgende jaren heeft de brandweer van onze Rotterdamse brouwerij zich ontwikkeld tot een van de best uitgeruste en modernste bedrijfs brandweerkorpsen van de Maasstad. Het begin was bescheiden. Men startte met twee ploegen van elk acht man, twee brandmeesters en een commandant, terwijl het rollend materieel werd gevormd door een kleine gereedschapswagen. Spoedig kwam er echter een lagedrukmotor- spuit bij, die nog steeds in gebruik is en die met een motor van 100 pk een vermogen heeft van 2500 liter per minuut en een opvoerhoogte van 80 meter. De laatste aanwinst is een hogedrukmotorspuit, gemonteerd op een Volkswagenchassis. Deze kan dus op eigen kracht naar het terrein van de brand rijden, in tegenstelling tot de lagedrukmotorspuit, die getrokken moet worden. De hogedrukmotorspuit heeft een capaciteit van 76 liter per minuut met een werkdruk van 42 atmosfeer, die opgevoerd kan worden tot 55 atmosfeer. Deze motorspuit geeft water via een of twee (op haspels gewonden) hogedrukslangen, die elk 66 meter lang zijn. Verder bevindt zich in de wagen een tank met een inhoud van 400 liter, waar mee gedurende de eerste zeven minu ten water kan worden gegeven. Het gereedschapswagentje dat in het be gin dienst deed, is inmiddels ver bouwd tot een „nieuwe" wagen, waarin alle bij een brand benodigde Foto boven: De hogedrukmotor spuit rukt uit, bemand door (voor ste rij v.l.n.r.) de heren J. Noor- lander, Boelhouwer, P. Dubbeld en Termaaten; achterste rij v.l.n.r. de heren W. Visser, B. Woudenberg, C. Zijderveld en L. Ohler. Chauffeur was de heer Kasteelen met naast hem brand meester W. F. v. d. Luur. Foto links: Het gezamenlijke op treden tijdens een onlangs gehou den oefening. Indien nodig kunnen de drie lagedrukstralen links en in het middenmet nog vijf stra len worden vermeerderd. 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 4