TIEN JAAR B
E
RIJFSBRAN
In de zomer van 1951, ruim tien jaar geleden dus,
brak op een dag brand uit in de timmermanswerk
plaats van onze Rotterdamse brouwerij. De brand
bleek gelukkig niet van ernstige aard te zijn en
men was het vuur dan ook snel meester. Een onbe
tekenend brandje dus, dat echter toch belangrijk
was, omdat het de aanleiding werd tot het oprich
ten van een eigen brandweerkorps. Op initiatief
van de heer Gombert werden toen namelijk de eer
ste maatregelen genomen om te konten tot een
eigen „brigade", die, in geval van brand, het vuur
met eigen middelen kon bestrijden.
De heer Van Roon, die destijds reeds brandmeester
was bij de vrijwillige brandweer van de gemeente
Rotterdam, werd belast met de voorbereiding. En
kele weken later trad de bedrijfsbrandweer voor de
eerste maal naar buiten, toen op 22 september 1951
de eerste praktische oefening werd gehouden.
In de daaropvolgende jaren heeft de brandweer van
onze Rotterdamse brouwerij zich ontwikkeld tot
een van de best uitgeruste en modernste bedrijfs
brandweerkorpsen van de Maasstad.
Het begin was bescheiden. Men
startte met twee ploegen van elk
acht man, twee brandmeesters en een
commandant, terwijl het rollend
materieel werd gevormd door een
kleine gereedschapswagen. Spoedig
kwam er echter een lagedrukmotor-
spuit bij, die nog steeds in gebruik
is en die met een motor van 100 pk
een vermogen heeft van 2500 liter
per minuut en een opvoerhoogte van
80 meter. De laatste aanwinst is een
hogedrukmotorspuit, gemonteerd op
een Volkswagenchassis. Deze kan dus
op eigen kracht naar het terrein van
de brand rijden, in tegenstelling tot
de lagedrukmotorspuit, die getrokken
moet worden. De hogedrukmotorspuit
heeft een capaciteit van 76 liter per
minuut met een werkdruk van 42
atmosfeer, die opgevoerd kan worden
tot 55 atmosfeer. Deze motorspuit
geeft water via een of twee (op
haspels gewonden) hogedrukslangen,
die elk 66 meter lang zijn. Verder
bevindt zich in de wagen een tank
met een inhoud van 400 liter, waar
mee gedurende de eerste zeven minu
ten water kan worden gegeven. Het
gereedschapswagentje dat in het be
gin dienst deed, is inmiddels ver
bouwd tot een „nieuwe" wagen,
waarin alle bij een brand benodigde
Foto boven: De hogedrukmotor
spuit rukt uit, bemand door (voor
ste rij v.l.n.r.) de heren J. Noor-
lander, Boelhouwer, P. Dubbeld
en Termaaten; achterste rij
v.l.n.r. de heren W. Visser, B.
Woudenberg, C. Zijderveld en L.
Ohler. Chauffeur was de heer
Kasteelen met naast hem brand
meester W. F. v. d. Luur.
Foto links: Het gezamenlijke op
treden tijdens een onlangs gehou
den oefening. Indien nodig kunnen
de drie lagedrukstralen links en
in het middenmet nog vijf stra
len worden vermeerderd.
2