Brouwerij Den Bosch eind
Bovenstaande titel is echt niet overdreven. Op 8 juni jl.
arriveerden namelijk 240 buitenlandse gasten uit België,
Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en
Zwitserland per internationale trein via onze eigen spoor
verbinding op de brouwerij te Den Bosch. Ze kwamen van
het tweede internationale bottelarij-congres, dat op 7, 8 en 9
juni te Antwerpen werd gehouden. Het was de grootste
invasie van gasten, die de Bossche brouwerij sedert de opening
had meegemaakt en er is wel het een en ander komen kijken
om dit evenement mogelijk te maken.
Toen de organisatoren van het congres de vraag stelden of
de deelnemers de bottelarij te Den Bosch mochten bezoeken
en daarop het vanzelfsprekende antwoord was gegeven, dat
men van harte welkom was, stond het bedrijf voor de vraag
hoe men het grote gezelschap naar de brouwerij moest
transporteren en hoe het daar in de gelegenheid kon worden
gesteld een goed beeld van de bottelarij te krijgen. Het was
reeds bekend, dat de deelnemers per extra trein op het
station te Den Bosch zouden aankomen. De eerste gedachte
was natuurlijk om autobussen in te schakelen voor het vervoer
van het station naar de brouwerij. Dit leverde nogal wat
organisatorische bezwaren op, vooral in verband met de
beperkte tijd, die men voor het bezoek beschikbaar had. Als
vanzelf kwam toen het idee op om de trein „gewoon" naar
de brouwerij door te laten rijden. Het was echter wel duide
lijk, dat zoiets gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Een
eerste gesprek op het hoofdkantoor van de Nederlandsche
Spoorwegen leverde evenwel het bewijs, dat daar inderdaad
de klant koning is. Alles wat Heineken vroeg, bleek mogelijk.
De heren van het hoofdkantoor en de hoofdstationchef van
Den Bosch, de heer Van Zijl, en zijn adjunct, de heer Mol,
hebben alles gedaan om ons bedrijf service te bieden.
Op 8 juni jl. dus, stipt op de aangekondigde tijd van 15 uur,
reed de internationale trein, getrokken door een rangeer
locomotief, in de stromende regen ons terrein op.
Het gezelschap, dat in de trein een technische beschrijving
van de bottelarij en een instructie voor het bezoek had ge-
14