Brouwerij Den Bosch eind Bovenstaande titel is echt niet overdreven. Op 8 juni jl. arriveerden namelijk 240 buitenlandse gasten uit België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en Zwitserland per internationale trein via onze eigen spoor verbinding op de brouwerij te Den Bosch. Ze kwamen van het tweede internationale bottelarij-congres, dat op 7, 8 en 9 juni te Antwerpen werd gehouden. Het was de grootste invasie van gasten, die de Bossche brouwerij sedert de opening had meegemaakt en er is wel het een en ander komen kijken om dit evenement mogelijk te maken. Toen de organisatoren van het congres de vraag stelden of de deelnemers de bottelarij te Den Bosch mochten bezoeken en daarop het vanzelfsprekende antwoord was gegeven, dat men van harte welkom was, stond het bedrijf voor de vraag hoe men het grote gezelschap naar de brouwerij moest transporteren en hoe het daar in de gelegenheid kon worden gesteld een goed beeld van de bottelarij te krijgen. Het was reeds bekend, dat de deelnemers per extra trein op het station te Den Bosch zouden aankomen. De eerste gedachte was natuurlijk om autobussen in te schakelen voor het vervoer van het station naar de brouwerij. Dit leverde nogal wat organisatorische bezwaren op, vooral in verband met de beperkte tijd, die men voor het bezoek beschikbaar had. Als vanzelf kwam toen het idee op om de trein „gewoon" naar de brouwerij door te laten rijden. Het was echter wel duide lijk, dat zoiets gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Een eerste gesprek op het hoofdkantoor van de Nederlandsche Spoorwegen leverde evenwel het bewijs, dat daar inderdaad de klant koning is. Alles wat Heineken vroeg, bleek mogelijk. De heren van het hoofdkantoor en de hoofdstationchef van Den Bosch, de heer Van Zijl, en zijn adjunct, de heer Mol, hebben alles gedaan om ons bedrijf service te bieden. Op 8 juni jl. dus, stipt op de aangekondigde tijd van 15 uur, reed de internationale trein, getrokken door een rangeer locomotief, in de stromende regen ons terrein op. Het gezelschap, dat in de trein een technische beschrijving van de bottelarij en een instructie voor het bezoek had ge- 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 16