Op 9 mei 1961 werd de eerste van de vier spoorwagons voor biertransport van de brouwerij 's-Hertogenbosch naar ons filiaal in Den Haag in gebruik genomen. Het betreft hier een platte, zogenaamde SLWO-wagon, die van de Nederlandse Spoorwegen gehuurd wordt. Het ombouwen, schilderen en voorzien van dekzeilen heeft plaats op de brouwerij in 's-Hertogenbosch. De wagons zullen uitsluitend gebruikt worden voor het vervoeren van flessebier; de te vervoeren tonnage per rit bedraagt 24 ton. Het ligt in de bedoeling voorlopig vier wagons in te zetten, waarvan er steeds twee in Den Haag en twee in 's-Her- togenbosch zullen zijn. Als voordelen van deze wijze van transport kunnen genoemd worden: lagere vrachtkosten, het vermijden van de steeds toenemende verkeerscongesties op onze wegen en langer beschikbare los- en laadtijden. Als een donderslag bij heldere hemel ontvingen wij dinsdagavond 25 april het droeve bericht, dat Gerrit Elsman was overleden tengevolge van een noodlottige botsing met zijn Solex tegen een vrachtauto op de Vijzel gracht. In de morgenuren nog opgewekt zijn werkzaamheden als hulpportier ver richtend, verliet hij om half één ons Hoofdkantoor om nu eindelijk eens „dat verduvelde gashandeltje" van zijn Solex goed te laten maken. Wij hebben hem helaas niet meer terug gezien. Aanvankelijk veronderstelde men na het ongeluk een hersenschud ding, maar een bloeding in de hersenen maakte, nadat operatief ingrijpen niet meer mocht baten, 's avonds om zes uur een einde aan dit leven. Allen, die hem op onze Amsterdamse brouwerij gekend hebben, en dat was praktisch iedereen, want Elsman was bijna 35 jaar in dienst van onze Maat schappij, zullen met zeer veel wee moed dit plotselinge verscheiden ge denken. Elsman was een figuur, die er echt IN MEMORIAM Gerrit Hendrik Elsman helemaal bijhoorde; hoewel zijn werk zaamheden van betrekkelijk eenvou dige aard waren, deed hij deze met opgewektheid, een grote bereidwillig heid en altijd even vriendelijk en voorkomend en hij deed ze goed. Iedere morgen was hij ruim vóór half negen al aan de slag en het was altijd Elsman die als laatste het kantoor verliet. Nu hij er niet meer is, reali seren wij ons eerst werkelijk goed, wat hij allemaal verzette en hoe de vele kleine dingen die nu eenmaal op een groot kantoor persé gedaan moe ten worden, steeds door hem correct werden uitgevoerd, waarbij hij zelden iets vergat. Op nog veel te jeugdige leeftijd heeft hij van dit leven afscheid genomen en misschien zal het een kleine troost voor mevrouw Elsman kunnen zijn, dat wij allen haar man zullen blijven gedenken als „ons aller Elsman". Dat dit inderdaad zo is, bleek duidelijk uit de indrukwekkend grote belang stelling bij zijn teraardebestelling op „Zorgvlied". vdT 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 7