In de afgelopen maand heeft de machinekamer van onze Bossche brouwerij een belangrijke uitbreiding ondergaan. Door de groei van de verschillende produktieafdelingen moest ook de stoomvoorzie ning worden vergroot, waartoe enkele weken gele den in de daarvoor gereserveerde ruimte van de machinekamer een nieuwe stoomketel werd ge plaatst. In verband hiermee moest ook de capa citeit van de voedingwatervoorziening worden uit gebreid, ten behoeve waarvan twee opjaagpompen, een voedingpomp en een ionenwisselaar werden ge ïnstalleerd. Het transport van de ketel die een gewicht heeft van 20 ton, gebeurde grotendeels per lichter. Bij het terrein van de brouwerij aangekomen, werd het gevaarte door een drijvende bok van de lichter getild, op een wagen geplaatst en vervolgens naar de brouwerij gereden. Daar werd de draagcon structie voor de schoorsteen op de ketel gelast, waarna deze naar de machinekamer werd overge bracht. De plaatsing van de 32 meter lange en 10 ton we gende schoorsteen vormde van al deze werkzaam heden wel het meest spectaculaire karwei. Met behulp van een van de grootste automobielkranen van Nederland werd de enorme pijp tot boven het dak van de machinekamer getild, vervolgens neergela ten op de draagconstructie en ten slotte daarop vastge- last. Als bijzonderheid valt nog te vermelden, dat de schoorsteen niet wordt ge tuid en dus alleen ,,in stand" wordt gehouden door de uiteraard daarop bere kende draagconstructie. Foto links: Een van de grootste automobielkranen van Nederland kwam er aan te pas om de 32 m. hoge schoorsteen tot boven het dak van de machinekamer (links) te tillen en vervolgens naast de andere schoorsteen te plaatsen. Foto rechts: Een drijvende bok zette de 20 ton wegende stoom ketel aan de wal Foto onder: Het transport op weg naar de brouwerij 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 6