In de afgelopen maand heeft de machinekamer van
onze Bossche brouwerij een belangrijke uitbreiding
ondergaan. Door de groei van de verschillende
produktieafdelingen moest ook de stoomvoorzie
ning worden vergroot, waartoe enkele weken gele
den in de daarvoor gereserveerde ruimte van de
machinekamer een nieuwe stoomketel werd ge
plaatst. In verband hiermee moest ook de capa
citeit van de voedingwatervoorziening worden uit
gebreid, ten behoeve waarvan twee opjaagpompen,
een voedingpomp en een ionenwisselaar werden ge
ïnstalleerd.
Het transport van de ketel die een gewicht heeft
van 20 ton, gebeurde grotendeels per lichter. Bij
het terrein van de brouwerij aangekomen, werd het
gevaarte door een drijvende bok van de lichter
getild, op een wagen geplaatst en vervolgens naar
de brouwerij gereden. Daar werd de draagcon
structie voor de schoorsteen op de ketel gelast,
waarna deze naar de machinekamer werd overge
bracht.
De plaatsing van de 32 meter lange en 10 ton we
gende schoorsteen vormde van al deze werkzaam
heden wel het meest spectaculaire karwei.
Met behulp van een van de
grootste automobielkranen
van Nederland werd de
enorme pijp tot boven het
dak van de machinekamer
getild, vervolgens neergela
ten op de draagconstructie
en ten slotte daarop vastge-
last. Als bijzonderheid valt
nog te vermelden, dat de
schoorsteen niet wordt ge
tuid en dus alleen ,,in stand"
wordt gehouden door de
uiteraard daarop bere
kende draagconstructie.
Foto links: Een van de grootste
automobielkranen van Nederland
kwam er aan te pas om de 32 m.
hoge schoorsteen tot boven het
dak van de machinekamer (links)
te tillen en vervolgens naast de
andere schoorsteen te plaatsen.
Foto rechts: Een drijvende bok
zette de 20 ton wegende stoom
ketel aan de wal
Foto onder: Het transport op weg
naar de brouwerij
4