De heer P. van 't Hof demonstreert nog
eens hoe vroeger de pallets met de hand
werden beladen. De kisten, die hier getild
worden, wegen maar liefst 65 kilogram.
Moderne machines hebben nu dit zware
werk overgenomen
De laag kisten, die over de rollenbaan (rechts op de foto)
naar het midden van de machine is geschoven, verdwijnt na
een druk op de knop naar beneden op de gereedliggende
pallet. Duidelijk ziet men de eerste kisten reeds zakken
rolt. De kisten vallen op de pallet of op de laag die
reeds daarop ligt, de opening sluit zich weer en een
nieuwe laag wordt gevormd. En zo gaat het steeds
weer opnieuw, tot de vracht op de pallet de vereiste
hoogte heeft bereikt. Automatisch wordt het geheel dan
afgevoerd en een nieuwe, lege pallet komt geruisloos
aanglijden. Onder de machine aangekomen, wordt de
pallet met een lift omhooggebracht, waarna de belading
kan beginnen. Telkens als er een laag op de pallet is
gelegd, zakt deze een eindje, waarna de „bodem" van
de machine zich weer sluit.
Er zijn pallets van verschillende afmetingen, kleine,
grote en de zg. scheepvaartpallets. Onze bedieningsman
kan, door een druk op een knop, kiezen, welke soort
Nadat de kisten op de pallet zijn gevallen, sluit zich de
„bodem" van de machine automatisch. Het mechanisme hier
voor wordt, in verband met de verschillende afmetingen van
de kisten en dozen, telkens van tevoren op de vereiste hoogte
ingesteld
pallet hij wil hebben. Beide machines hebben twee maga
zijnen, waarin de pallets opgeslagen liggen. De heftruck
chauffeur, die de volle pallets weghaalt, heeft tevens
de zorg voor het vullen van de magazijnen.
Door het gebruik van de zoeven genoemde scheepvaart
pallets wordt het overladen in de haven overbodig en
het is nu zo, dat de pallets die in de brouwerij beladen
zijn, ineens in het schip gaan. Zoals te begrijpen is,
wordt hierdoor de kans op breuk tijdens het transport
aanzienlijk verminderd. Een voorbeeld ter illustratie.
Vroeger „onderging" een zending bier naar New York
de volgende be-hand-elingen: De dozen werden in de
brouwerij met de hand op pallets geplaatst, in de haven
„overgeslagen" op scheepvaartpallets, vervolgens van
de scheepvaartpallets genomen en in het ruim gestouwd,
waarna ze in New York opnieuw op pallets geladen en
aan de wal werden gezet om ten slotte nog eens op een
auto te worden overgeladen. Vandaag de dag worden de
dozen, nadat ze gevuld zijn, door niemand, behalve
door de man aan de palletiseermachine, meer aangeraakt.
De dozen komen in de brouwerij op een scheepvaart
pallet, het geheel gaat naar de haven en in het ruim van
het schip, wordt in New York op de kade gezet en eerst
dan komen de eerste handen er aan te pas om de dozen
over te laden op een auto.
Door de aanzienlijke verbetering zowel van de „ver
werking" van de kisten en dozen als van het transport
in het algemeen, vormen deze beide palletiseermachines,
na de onlangs in bedrijf genomen colonne, een tweede,
belangrijke aanwinst in korte tijd voor onze Rotterdamse
brouwerij.
3