De heer P. van 't Hof demonstreert nog eens hoe vroeger de pallets met de hand werden beladen. De kisten, die hier getild worden, wegen maar liefst 65 kilogram. Moderne machines hebben nu dit zware werk overgenomen De laag kisten, die over de rollenbaan (rechts op de foto) naar het midden van de machine is geschoven, verdwijnt na een druk op de knop naar beneden op de gereedliggende pallet. Duidelijk ziet men de eerste kisten reeds zakken rolt. De kisten vallen op de pallet of op de laag die reeds daarop ligt, de opening sluit zich weer en een nieuwe laag wordt gevormd. En zo gaat het steeds weer opnieuw, tot de vracht op de pallet de vereiste hoogte heeft bereikt. Automatisch wordt het geheel dan afgevoerd en een nieuwe, lege pallet komt geruisloos aanglijden. Onder de machine aangekomen, wordt de pallet met een lift omhooggebracht, waarna de belading kan beginnen. Telkens als er een laag op de pallet is gelegd, zakt deze een eindje, waarna de „bodem" van de machine zich weer sluit. Er zijn pallets van verschillende afmetingen, kleine, grote en de zg. scheepvaartpallets. Onze bedieningsman kan, door een druk op een knop, kiezen, welke soort Nadat de kisten op de pallet zijn gevallen, sluit zich de „bodem" van de machine automatisch. Het mechanisme hier voor wordt, in verband met de verschillende afmetingen van de kisten en dozen, telkens van tevoren op de vereiste hoogte ingesteld pallet hij wil hebben. Beide machines hebben twee maga zijnen, waarin de pallets opgeslagen liggen. De heftruck chauffeur, die de volle pallets weghaalt, heeft tevens de zorg voor het vullen van de magazijnen. Door het gebruik van de zoeven genoemde scheepvaart pallets wordt het overladen in de haven overbodig en het is nu zo, dat de pallets die in de brouwerij beladen zijn, ineens in het schip gaan. Zoals te begrijpen is, wordt hierdoor de kans op breuk tijdens het transport aanzienlijk verminderd. Een voorbeeld ter illustratie. Vroeger „onderging" een zending bier naar New York de volgende be-hand-elingen: De dozen werden in de brouwerij met de hand op pallets geplaatst, in de haven „overgeslagen" op scheepvaartpallets, vervolgens van de scheepvaartpallets genomen en in het ruim gestouwd, waarna ze in New York opnieuw op pallets geladen en aan de wal werden gezet om ten slotte nog eens op een auto te worden overgeladen. Vandaag de dag worden de dozen, nadat ze gevuld zijn, door niemand, behalve door de man aan de palletiseermachine, meer aangeraakt. De dozen komen in de brouwerij op een scheepvaart pallet, het geheel gaat naar de haven en in het ruim van het schip, wordt in New York op de kade gezet en eerst dan komen de eerste handen er aan te pas om de dozen over te laden op een auto. Door de aanzienlijke verbetering zowel van de „ver werking" van de kisten en dozen als van het transport in het algemeen, vormen deze beide palletiseermachines, na de onlangs in bedrijf genomen colonne, een tweede, belangrijke aanwinst in korte tijd voor onze Rotterdamse brouwerij. 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 5