Machinaal beladen van pallets
Voor het eerst bij Heineken
vijftien jaar geleden, toen er nog geen pallets en
heftrucks waren en letterlijk alles met ellebogenstoom
gedaan moest worden, was dit soort werk helemaal
een karwei voor mannetjesputters.
De twee machines, die dit zware werk hebben over
genomen, worden elk bediend door één man, die
tot taak heeft de vracht op een pallet laag voor laag
op te bouwen, waarbij elke nieuwe laag het omge
keerde patroon van de vorige moet hebben. Als onze
bedieningsman uit een aantal kisten, dat op een
transportband wordt aangevoerd, een laag in het
vereiste patroon heeft gevormd, schuift hij deze laag
over een „glijbaan" van rollende, stalen kogels naar
het midden van de installatie. Dan drukt hij op een
knop en als bij „Sesam, open u!" ontstaat een opening,
doordat de „bodem", waarop de kisten rusten, weg-
Foto boven: Een van de twee palletiseermachines, die hier
wordt bediend door de heer L. Guiguierre. Een pallet, be
laden met kisten hele Bremers, zakt juist met de lift naar
beneden, terwijl de „bodem" van de machine zich sluit. (In
werkelijkheid gebeurt dit laatste enkele ogenblikken eerder.)
De volle pallet wordt over een band afgevoerd naar een
punt, waar een heftruck de vracht opneemt en verder trans
porteert, foto links. De chauffeur is de heer R. van Dongen
In ons vorige nummer brachten wij een reportage
van de inbedrijfstelling, op 4 april jongstleden, van
een nieuwe colonne in de Rotterdamse brouwerij.
Deze keer willen wij u iets vertellen over de manier
waarop daar, voor het eerst bij Heineken, de grote
hoeveelheden kisten en dozen met gevulde flessen
door een tweetal machines worden omgezet in keurige,
op pallets rustende stapels, die direct gereed zijn voor
verder transport.
Een belangrijke factor bij de invoering van deze
nieuwe installaties, palletizers of palletiseermachines
genaamd, is, dat het met de hand beladen van de
pallets (over het algemeen een zwaar karwei) nu tot
het verleden behoort. Daarnaast beschikt men in de
Rotterdamse brouwerij, die immers nagenoeg uit
sluitend voor de export werkt, nu ook over de
mogelijkheid om de manipulaties bij de verzending
naar buitenlandse havens aanzienlijk te vereenvou
digen.
De palletiseermachines, die semi-automatisch werken,
hebben elk een capaciteit van ongeveer dertig kisten
of dozen per minuut. Gesteld dus, dat een vracht op
een pallet uit dertig kisten zou bestaan, dan wordt
met de nieuwe machine in de tijd van één minuut
zo'n vracht compleet, dat wil zeggen voorzien van
een pallet, afgeleverd.
Zoals we reeds zeiden, werd het beladen van de
pallets voorheen, we spreken over de laatste tien
jaar, met de hand uitgevoerd. De kisten en dozen
werden toen van de lopende band genomen en ernaast
opgestapeld, waarna begonnen kon worden met het
„opbouwen" van de pallets. De dozen „legden niet
zo veel gewicht in de schaal", ongeveer 16 kilogram.
Maar als u bedenkt dat er kisten zijn van 20, 28, ja
zelfs van 65 kilogram, dan begrijpt u dat er soms
zwaar aan getild moest worden! Nóg vroeger, zo'n
2