Machinaal beladen van pallets Voor het eerst bij Heineken vijftien jaar geleden, toen er nog geen pallets en heftrucks waren en letterlijk alles met ellebogenstoom gedaan moest worden, was dit soort werk helemaal een karwei voor mannetjesputters. De twee machines, die dit zware werk hebben over genomen, worden elk bediend door één man, die tot taak heeft de vracht op een pallet laag voor laag op te bouwen, waarbij elke nieuwe laag het omge keerde patroon van de vorige moet hebben. Als onze bedieningsman uit een aantal kisten, dat op een transportband wordt aangevoerd, een laag in het vereiste patroon heeft gevormd, schuift hij deze laag over een „glijbaan" van rollende, stalen kogels naar het midden van de installatie. Dan drukt hij op een knop en als bij „Sesam, open u!" ontstaat een opening, doordat de „bodem", waarop de kisten rusten, weg- Foto boven: Een van de twee palletiseermachines, die hier wordt bediend door de heer L. Guiguierre. Een pallet, be laden met kisten hele Bremers, zakt juist met de lift naar beneden, terwijl de „bodem" van de machine zich sluit. (In werkelijkheid gebeurt dit laatste enkele ogenblikken eerder.) De volle pallet wordt over een band afgevoerd naar een punt, waar een heftruck de vracht opneemt en verder trans porteert, foto links. De chauffeur is de heer R. van Dongen In ons vorige nummer brachten wij een reportage van de inbedrijfstelling, op 4 april jongstleden, van een nieuwe colonne in de Rotterdamse brouwerij. Deze keer willen wij u iets vertellen over de manier waarop daar, voor het eerst bij Heineken, de grote hoeveelheden kisten en dozen met gevulde flessen door een tweetal machines worden omgezet in keurige, op pallets rustende stapels, die direct gereed zijn voor verder transport. Een belangrijke factor bij de invoering van deze nieuwe installaties, palletizers of palletiseermachines genaamd, is, dat het met de hand beladen van de pallets (over het algemeen een zwaar karwei) nu tot het verleden behoort. Daarnaast beschikt men in de Rotterdamse brouwerij, die immers nagenoeg uit sluitend voor de export werkt, nu ook over de mogelijkheid om de manipulaties bij de verzending naar buitenlandse havens aanzienlijk te vereenvou digen. De palletiseermachines, die semi-automatisch werken, hebben elk een capaciteit van ongeveer dertig kisten of dozen per minuut. Gesteld dus, dat een vracht op een pallet uit dertig kisten zou bestaan, dan wordt met de nieuwe machine in de tijd van één minuut zo'n vracht compleet, dat wil zeggen voorzien van een pallet, afgeleverd. Zoals we reeds zeiden, werd het beladen van de pallets voorheen, we spreken over de laatste tien jaar, met de hand uitgevoerd. De kisten en dozen werden toen van de lopende band genomen en ernaast opgestapeld, waarna begonnen kon worden met het „opbouwen" van de pallets. De dozen „legden niet zo veel gewicht in de schaal", ongeveer 16 kilogram. Maar als u bedenkt dat er kisten zijn van 20, 28, ja zelfs van 65 kilogram, dan begrijpt u dat er soms zwaar aan getild moest worden! Nóg vroeger, zo'n 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 4