Heineken in de U.S.A. Presidentiële belangstelling voor Heineken Ambassadeur Van Roijen, Milwaukee en bier Nog eens Heineken in Milwaukee Heineken in de Amerikaanse litteratuur Van onze agent in de Verenigde Staten, de heer L. van Munching, vernamen wij, dat president Kennedy op dracht heeft gegeven dat zijn vliegtuig elke keer, dat het het vliegveld Idlewild aandoet, twee kratten Heineken bier aan boord moet nemen. Ook de omgeving van de president schijnt zijn voor liefde te delen. In de „Wall Street Journal", het belang rijke financiële dagblad te New York, lazen wij in een artikel, gewijd aan Mr. Sorenson, de rechterhand van de president: "He has lately begun to take an occasional drink the daiquiri Mr. Kennedy favors, or the Kennedy- preferred brand of beer, Heineken's.'" (Hij is er de laatste tijd toe overgegaan af en toe iets te drinken de daiquiri, waar Mr. Kennedy de voorkeur aan geeft, of het door Mr. Kennedy geprefereerde bier, Heineken). In De Telegraaf lazen wij enige tijd terug: „Niet lang geleden bracht Nederlands ambassadeur in de Verenigde Staten dr. J. H. van Roijen een bezoek aan de brouwersstad Milwaukee. In de loop van de gebruikelijke hartelijke verwelkoming kon een van zijn gastheren zijn trots op eigen stad nauwelijks bedwingen. 'U weet, excellentie', zei hij, 'dat hier het bier wordt gebrouwen, dat Milwaukee beroemd heeft gemaakt.' 'En ik heb mij laten vertellen', antwoordde de bezoeker met een brede glimlach, 'dat men in ons land het bier brouwt, dat Milwaukee jaloers maakt.' Het daverend gelach, dat op deze opmerking volgde, liet geen twijfel aan de reactie van zijn gastheren op dit geven-en-nemen. Tot zover het bericht uit De Telegraaf. Voor een beter begrip van het hier weergegeven gesprek moet men weten, dat in de staat Milwaukee bier onder het merk 'Schlitz' wordt gemaakt, dat de slagzin voert: 'Schlitz, the beer that made Milwaukee famous' (Schlitz, het bier dat Milwaukee beroemd maakte). In Amerikaanse brouwerskringen doet echter ook het tekenende grapje de ronde: 'Heineken, the beer that made Milwaukee jealous' (Heineken, het bier dat Mil waukee jaloers maakte). Ambassadeur Van Roijen bracht dit laatste dus heel ad rem te pas. In het novembernummer van The Brewers Digest lazen we het volgende: "At the Schroeder Hotel in Milwaukee, Wis., recently a waitress suggested Heineken's beer. Milwaukee is the home of some of America's greatest breweries. Why should that be? Where is the Chamber of Commerce? Where is the brewing industry? Where are the advertising and marketing people who know their stuff? Heineken's probably is promoted on the basis of creating a better image. It has, possibly, a better image than many of the other imported beers. It carries with it a connotation of quality. It conjures up a picture." In vrije vertaling komt het berichtje hierop neer: „In het hotel Schroeder in Milwaukee in de staat Wisconsin, raadde een dienster kort geleden een klant aan Heineken bier te nemen. Milwaukee is de vestigings plaats van enkele van Amerika's grootste brouwerijen. Waarom moet dat? Waar is de Kamer van Koophandel? Waar blijft de brouwerij-industrie? Waar zijn de reclame- en marketing experts die hun vak verstaan? De verkoop van Heineken bier wordt blijkbaar be vorderd op de grondslag van het tot stand brengen van een beter „beeld" van het produkt (in de geest van de klant - Red.). Het heeft mogelijk een beter „beeld" dan veel van de andere geïmporteerde bieren. Het draagt een suggestie van kwaliteit met zich. Het roept een voorstelling op." In een bestseller van Robert Ruank, die onder de titel 'Poor no more" in 1959 verscheen, staat op pagina 821 de volgende samenspraak tussen de hoofdpersoon Graig Price en de taxichauffeur Emmanuel Cohen: What do you want to drink?' 'If you got one I'd like a beer. That hard stuff is murder to me.' 'I guess we got a beer. Sure.' He looked into the bar ice-box. 'Loads of beer. You like Heineken's?' 'I can't afford it but I love it. Yes Sir, thank you." .Wat wilt u drinken?' 'Als u heeft, zou ik een biertje willen hebben. Al dat sterke spul is dodelijk voor me.' 'Ik denk wel dat we bier hebben.' Hij keek in de ijskast van de bar. 'Hopen bier. Houdt u van Heineken?' "Ik kan het niet betalen, maar ik houd er erg veel van. Ja mijnheer, graag.'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 8