DE MÜNCHENER SCHAFFLERTANZ Voor het kuipershandwerk is het einde nu nabij, schreven wij de vorige maal, en dit ambacht zal binnenkort tot het verleden behoren. Er is echter nog iets dat uit de gildetijd van de kuipers stamt en dat in historisch op zicht van betekenis is. Dat is de zogenaamde „Schaffler- tanz". Schaffler is de Zuidduitse naam voor kuiper, de man die onder andere „Schaffel"' maakte, een soort bakjes of nappen van hout, die in ons land schepels werden genoemd. Zij, die wel eens in München zijn geweest, zullen onge twijfeld de dans van de mechanische figuren 's morgens tussen 11 en 12 uur op de toren van het raadhuis hebben gezien en het bijbehorende klokkenspel gehoord. Dit ,,Schafflertanz"-speelwerk, dat uit 1900 stamt, geeft een nabootsing ten beste van de dans die in 1517, toen de pest in München duizenden slachtoffers eiste, voor het eerst door de kuipers op straat werd uitgevoerd. Zoals uit oude geschriften is gebleken, was men ervan overtuigd, dat de kuipers van de pest gevrijwaard bleven doordat zij tijdens hun werk voortdurend door pekrook omgeven waren. De plaats, waar de kuipers 's winters met het pekken van vaten bezig waren, moet, volgens de verhalen, ondanks de koude door ontelbaar veel mensen, die van de tegen de pest beschermende rook wilden profiteren, gewoonweg belegerd zijn geweest. Het stadsbestuur had zelfs toestemming gegeven het pekken van vaten, dat wegens brandgevaar altijd buiten de stadsmuur moest plaatsvinden, gedurende de kritieke tijd bij uitzondering in de stad uit te voeren. Echter, de ©er ÜHündjner ©djafffcfScns. pest bleef steeds maar meer slachtoffers eisen, niemand waagde het meer zich op straat te begeven uit angst voor besmetting en het gevolg was dan ook, dat velen, die lange tijd zonder voedsel thuis waren, in zorgwek kende toestand verkeerden. Talrijke mensen stierven dan ook van de honger. Op zekere dag besloten de kuipers iets te doen. Zij trokken, gekleed in hun gildegewaad, met muziek door de uitgestorven straten en voerden dansen uit met hoepels, die versierd waren met taxis. Door de muziek en de dans werden de mensen geleidelijk uit hun lethar gische toestand wakker geschud en begonnen zij lang zamerhand weer enigszins op te leven. Dit was dus de oorsprong van de „Schafflertanz", die niet alleen van historische betekenis is, maar die ook nog steeds wordt uitgevoerd. De toenmalige hertog Wilhelm IV, die in 1517 bij decreet bepaalde dat de leeuwen van het Schafflergildewapen voortaan een kroon mochten dragen (voor die tijd een bijzondere eer), heeft namelijk toen de wens geuit dat deze dans in het vervolg om de zeven jaar in gildedracht zou worden herhaald. Aan deze wens werd natuurlijk graag gehoor gegeven. Verder werd bepaald dat steeds de eerste dans op de dag van Drie Koningen voor de regerende vorst moest worden uitgevoerd. Daarna pas konden de vol gende uitvoeringen op verzoek elders plaatsvinden tot ten slotte na Aswoensdag de meeste kuipers München weer verlieten. De kuipers waren namelijk in vroeger tijden tegen eind februari met de belangrijkste werk zaamheden bij de bierbrouwers in München klaar, het zg. zomerbier gistte reeds zachtjes in diepe kelders en zo vertrok dan de een na de ander naar de verschillende streken van de wijnverbouwers, waar weer nieuw werk op hen wachtte. Vanaf die tijd dus werd de „Schafflertanz" om de zeven jaar opgevoerd. Alleen tijdens de twee wereldoorlogen werden de uitvoeringen van de dans gestaakt. De laatste dans na de tweede wereldoorlog werd in 1956 uitge voerd en we mogen dus aannemen dat de volgende in 1963 zal plaatsvinden. Wie dus belangstelling heeft voor deze historische vertoning, zou in dat jaar tussen begin januari en eind februari enige dagen in München moeten doorbrengen. In de zg. Schafflersaal (een van de sta tionsrestaurants) zal men dan ongetwijfeld de nodige inlichtingen kunnen verkrijgen omtrent de juiste tijd, plaats en dergelijke. G. M. MUNICHSDORFER 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 7