HEINEKEN'S (GHANA) LTD. Van tijd tot tijd zijn er in dit blad foto's gepubliceerd, die een klein idee gaven van onze activiteiten aan de westkust van Afrika, nl. reclame en stimulering van de verkoop van ons bier. Sinds 1958 is dit werk in eigen handen genomen in de volgende ge bieden: Gambia, Sierra Leone, Mon rovia, Ghana en Nigeria. Een blik op de kaart zal u overtuigen, dat dit geen eenvoudige taak is, wan neer u zich daarbij realiseert, dat wij voor dit uitgestrekte gebied werken met een staf van vijf Europeanen en veertien Afrikanen. In totaal dus slechts met 19 man. Evenals in Neder land bestaat onze hoofdtaak in het bezoeken van gelegenheden waar bier gedronken wordt, doch niet gelijk is het feit, dat al deze gelegenheden, waarvan er in Lagos en omgeving alleen reeds 129 zijn, niet aan een bepaald merk verbonden zijn, zodat ze dus elk door hen gewenst bier De beoefening van de „High Life" valt blijkbaar wel mee. kunnen voeren. Het is daarom nood zakelijk de eigenaars, maar vooral ook het publiek te overtuigen dat Heineken Bier het lekkerst, het ge zondst en het meest dorstlessend is. Voor ons Heineken mensen is dit vanzelfsprekend, doch er is nogal wat overredingskracht nodig om hen, die gewend zijn aan andere merken, deze overtuiging te doen delen. De gemid delde Afrikaan is zeer conservatief in smaak en gewoonte zodat onze taak, zoals reeds gezegd, niet een makkelijke is. Laat ik u echter niet vervelen met lange verhalen hoe wij succes boeken met ballonnetjes, vlaggetjes, flessen- openers en wat dies meer zij. Ook niet uw medelijden vragen voor ons arme mensen, die bij deze bezoeken ontelbare grote (64 cl) flessen bier moeten drinken en de „High Life" (de lokale dans) beoefenen. Stelt u zich gerust, het is ook wel grappig en zeer zeker, wanneer wij erin slagen de verkoop inderdaad te stimuleren, het geen, gezien de totale hoeveelheid Heineken Bier naar de Afrikaanse westkust verscheept, wel schijnt te gelukken. De bedoeling van dit artikel is mede deling te doen van het feit, dat een gedeelte van onze organisatie sinds 1 januari 1961 nog een andere taak is beschoren. Tot dusverre hielden wij ons slechts bezig met reclame en met stimulering van de verkoop, terwijl de eigenlijke verkoop en distributie in handen wa ren van de grote importhuizen. Een situatie, die degenen, die Indonesië en vooral het vroegere Nederlands-Oost- Indië kennen, niet vreemd zal zijn. Thans is echter besloten, dat Heine- ken's (Ghana) Ltd., naast haar taak als reclame-apparaat, ook als enige importeur van ons bier zal optreden. Te dien einde zijn er in Accra, Ku- masi en Takoradi depots opgericht van waaruit het bier wordt gedistri bueerd. Het is duidelijk, dat dit van groot belang is. Niet alleen hebben wij hierdoor de kans toe te zien, dat ons bier gelijkelijk over het gehele land wordt verspreid met de mogelijkheid te kunnen ingrijpen, indien, zoals maar al te vaak voorkomt, een be paalde firma plotseling geen Heine- De heer B. J. van Os van Delden ken bier meer heeft en dan dus maar eén van de concurrerende merken tracht te slijten, maar ook bestrijken wij het gehele afzetgebied. Daardoor kunnen thans ook de minder kapi taalkrachtige Afrikaanse firma's aan de handel in ons bier deelnemen. Het was tot nog toe nl. zo, dat wij ons bier f.o.b. Rotterdam of Amsterdam verkochten, zodat een firma, die ons bier wilde importeren, bij vertrek van het schip betaalde, dan drie tot zes weken moest wachten totdat de la ding aan de kust arriveerde, alsdan invoerrechten moest betalen, om ten slotte nog het bier naar het binnen land te brengen en te verkopen. Met deze procedure waren ongeveer drie maanden gemoeid, alvorens de be trokken firma haar geld plus winst terugontving om weer nieuwe zaken te kunnen doen. Het ligt voor de hand, dat slechts die firma's, die over groot vlottend kapitaal beschikken, aan een dergelijke handel kunnen meedoen. En zelfs bij hen kwam het voor, dat men, door geldgebrek ge dwongen, soms grote partijen bier voor kostprijs of zelfs daaronder van de hand deed om toch maar weer aan contanten te komen. Ook dit euvel is door de nieuwe op zet verholpen. En wanneer ik zeg: „euvel", dan meen ik dit. Ik zei immers reeds eerder, dat de Afrikaan van huis uit conservatief is en dit geldt ook bij zijn bepaling van de kwaliteit door de prijs. Indien hij plotseling zijn uitverkoren bier voor een lagere prijs op de markt ziet komen, dan is hij bijzonder terug houdend om hiervan te profiteren, denkende dat „er wel iets mis zou kunnen zijn met de kwaliteit". Het gevolg is dan ook, dat in dergelijke

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 8