HET CAFÉ-RESTAURANTBEDRIJF IN HET NIEUWE R.A.I.-GEBOUW Bij de stichting van het nieuwe R.A.I.-gebouw sprak het vanzelf, dat ook zeer veel aandacht besteed moest worden aan de inrichting van het daar te exploiteren café-restau rantbedrijf. De architecten hebben dus van het begin af voortdurend contact gehad met de heren Smits, onder wier leiding ook het bedrijf in het oude R.A.I.-gebouw stond. De jarenlange ervaring van de heren Smits was zó belangrijk, dat de architecten zoveel mogelijk aan de door hen gedane suggesties probeer den tegemoet te komen. Dat er altijd nog vrome wensen zijn en dat er tijdens zo'n eerste personen- automobieltentoonstelling behoefte ontstaat aan enkele wijzigingen, is begrijpelijk. Het is dan ook niet te verwonderen, dat bij een der vele be sprekingen met de heer Smits de ar chitect langs zijn neus weg vroeg of hij nu eigenlijk een café-restaurant met een tentoonstellingshal bouwde of omgekeerd. Men mag echter exploitanten van formaat, als de heren Smits onge twijfeld zijn, niet euvel duiden, dat zij trachten zo gunstig mogelijke voorwaarden te scheppen voor hun nieuwe bedrijf. In de eerste plaats dienden zij er rekening mede te hou den, dat het bezoek aan deze ten toonstelling belangrijk groter zou zijn dan in het oude gebouw. De cijfers, die hierover gepubliceerd werden, hebben dit bevestigd. Massavoorziening een eis Voorts werden zij opnieuw voor het vraagstuk gesteld hoe men op zo kort mogelijke termijn zoveel moge lijk bezoekers van spijs en drank voorziet. In het oude gebouw werd de verkoop dikwijls gedecentrali seerd, m.a.w. er werden in andere gedeelten van het gebouw buffetten en kiosken ingericht. Bij al deze in vesteringen bleek steeds weer, dat de kosten hiervan verantwoord waren door de hogere omzetten. Hierbij komt nog, dat het levenstempo van de gemiddelde mens zodanig is ver sneld, dat men zo min mogelijk tijd wil besteden aan het uitzoeken van zijn menu en dat men het wachten op de komst van het bestelde zo veel mogelijk wenst te bekorten. En ten slotte en niet in de laatste plaats, is het uiterst belangrijk de prijzen van eet- en drinkwaren en dus ook de kosten van de bediening zo laag mogelijk te houden. Zelfbediening de oplossing Een tegemoetkoming aan deze wen sen werd gevonden in het snelbuffet, dat u op de hiernaast afgedrukte tekening ziet. In dit snelbuffet be dienen de bezoekers zichzelf. De ge rechten staan gereed op de buffetten om door de bezoekers, die zich van een blad hebben voorzien, meegeno men te worden. Het blad met de verzamelde gerechten en dranken wordt door de bezoeker over ver nikkelde stangen langs de buffetten geschoven. Aan het einde hiervan vindt men de cassière, die op haar kasregister de gekozen gerechten en dranken aanslaat en die de bon ter be taling aan de bezoeker overhandigt. Achter het buffet staan enkele koks, die de voorraad steeds aanvullen. In de muur tussen snelbuffet en keuken is nl. een ruimte uitgespaard, waarin een glazen kast is gemaakt (zie A). De bovenkant van deze kast is voor zien van een apparaat, dat infrarode stralen uitzendt naar de schotels met warme spijzen, die daar dus warm blijven en die door het keukenperso- neel in deze kast gezet worden naar-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 18