ONZE ORGANISATIE verkoop nederland We hebben in verschillende voorgaande artikelen afdelingen belicht, die direct of indirect met de pro ductie van ons bier te maken hebben. Wanneer het bier echter niet verkocht zou worden, had het ook geen enkele zin het te produceren. Het bier in zo groot mogelijk aantal hectoliters op de binnenlandse markt te brengen eist echter een grote organisatie en daarom beschikken wij over de Organisatie Verkoop Nederland. Een driemanschap is belast met de dagelijkse leiding en draagt gezamen lijk de verantwoordelijkheid voor alle binnenlandse activiteiten. De werkzaamheden, die daaraan verbonden zijn, zijn in onderling overleg verdeeld in: 1. de leiding van de dagelijkse gang van zaken in het verkoopgebied van de brouwerijen Rotterdam en 's-Hertogenbosch, 2. de leiding van de dagelijkse gang van zaken in het gebied van de brouwerij te Amsterdam, 3. de activiteiten ten aanzien van het Huisverbruik op de gehele Nederlandse markt. Aan dit college is een Algemeen secretaris van de Organisatie Nederland toegevoegd, die als verbin dingsman tussen dit college en de Directie optreedt, terwijl de uitwerking van de secretariaatswerkzaam heden bij een daarvoor aangewezen functionaris be rust. Om zo doelmatig mogelijk ons bier te kunnen ver kopen werd, toen de binnenlandse markt in omvang steeds meer ging toenemen, het land in verschillende districten verdeeld. Aan het hoofd van elk district staat nu een districtsverkoopleider, in totaal 3 voor de afdeling Huisverbruik (winkels en slijters) en 7 in de Horecasector (hotels, restaurants en cafe's), die verspreid in onze brouwerijen „zetelen" (voor zover ze er niet op uit zijn). Zij worden terzijde gestaan door enkele inspecteurs en een grote schare vertegenwoordigers, die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op pad zijn om contacten te leggen tussen de brouwerij en haar klanten. Daarvoor is het kweken van vertrouwen en vriend schap nodig. Dat er bovendien een flinke dosis men senkennis wordt geëist, blijkt als men de vele ver halen aanhoort van onze vertegenwoordigers. De morele standing, alsook de maatschappelijke positie van onze klanten is sterk uiteenlopend en dat be tekent dus dat een groot aanpassingsvermogen ver eist is. We weten ook dat onze verkoopleiders en vertegen woordigers maar al te dikwijls zelfs als adviseurs worden gebruikt in het privéleven van het gezin van de klant. Daardoor verwerven zij een vertrouwens positie, waarbij zij nimmer hun prestige mogen ver liezen. Met de verkoop van bier zijn natuurlijk nog vele andere werkzaamheden van de Verkoop Organisatie gemoeid, die daarmee in verband staan. Wij noemen behalve de werving van nieuwe afne mers bijvoorbeeld het regelen van vergunningen van drankwet en vestigingswet, financieringen en huur contracten, eigendomsoverdracht, bruikleningen, het bespreken van verbouwingen en reorganisatie van bedrijven, het stichten van nieuwe verkooppunten, het toezien op een goede bierbehandeling, het stimu leren van de bierverkoop op een bestaand verkoop punt etc. Behalve dat worden ook de relaties met de levensmiddelengroothandel en de drankengrossiers onderhouden en ressorteren de filialen, zoals in Den Haag en aan de Parallelweg in Rotterdam, alsook de dochtermaatschappijen (Servatiusbrouwerij- Maastricht, bijvoorbeeld) onder de Organisatie Verkoop Nederland. Daarnaast onderhoudt deze organisatie nauwe con tacten met verschillende afdelingen, die autonoom zijn, maar waarvan de werkzaamheden indirect nauw verbonden zijn met de verkoop van bier. Daartoe behoren ondermeer de afdeling Verkoop- Administratie, de afdeling Eigen Horeca-Exploitaties, het bureau Onroerende Goederen (dat het technische beheer voert over huur- en eigen panden) en de Reclameafdeling. Bovendien berust de verantwoor delijkheid voor het vervoer (Expeditie) bij Verkoop Nederland. Zij heeft de supervisie op de behande ling van algemene vervoersproblemen en de coördi natie van de drie Expeditie-afdelingen. (De plaatse lijke Expeditie-afdelingen ressorteren onder de locale verkoopleiding). Ook de Bierpompservice (eleganter de Technische Verzorgingsdienst genoemd) en de locale reclame afdelingen (die functioneel onder de reclamechef staan) maken deel uit van de organisatie Verkoop Nederland, evenals de drie Verkoopsecretariaten, waar o.a. de klantenadministratie wordt gevoerd. U ziet, een enorme organisatie is noodzakelijk om er in te slagen in hotels, cafés, restaurants en niet te vergeten in huiskamers een goed glas Heineken bier geschonken te krijgen. Een andermaal zullen wij iets uitvoeriger ingaan op enkele van deze onderdelen van de organisatie Ver koop Nederland en de afdelingen, waar zij zo nauw mee samenwerkt. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1961 | | pagina 14