KERSTFEEST Van de oudste tijden af is Kerstmis in vrijwel alle noordelijke landen een groot feest geweest. We mogen wel zeggen het grootste feest van het jaar. Iemand, die van de geschiedenis op de hoogte is, zal hierbij misschien opmerken, dat dat toch in ieder geval pas sinds het jaar 0 zo is, het jaar van de ge boorte van Christus. Maar dat is niet juist. Van vele landen is bekend, dat ook in vroegere tijden omstreeks het moment dat de dagen weer be gonnen te lengen het grote feest gevierd werd van de terugkeer van het licht op de aarde. En ook in landen die pas later tot het christendom zijn over gegaan, was het feest midden in de winter al in gebruik. De verlichte boom is er het symbool van. Pas met de komst van het christendom is het jaar lijkse grote nautuurfeest het eigenlijke Kerstfeest geworden en heeft het daardoor een diepere be tekenis gekregen. Maar waarop wij doelen is niet, dat het Kerstfeest al een lange geschiedenis heeft, maar dat het vanaf zijn oorsprong een feest voor allen is geweest. Een heel groot feest zelfs. En dat is nóg zo. Kerstmis is voor vrijwel ieder mens het grootste feest van het jaar. Het is dé gebeurtenis, waarbij men met zijn gezin en familie samen wil zijn, elkaar dikwijls ver rast met geschenken, en ter gelegenheid waarvan men zijn vrienden in de wereld een groet wil zenden. Het Kerstfeest is het feest der samenleving. Wat is eigenlijk een feest? In oude tijden was bij een echt feest een heel volk of een hele stam betrokken. Later beperkte het zich meer tot groepen der samenleving. In onze tijd is een feest meestal geworden tot een gebeurtenis in een gezin, in de familie, onder vrienden of clubgenoten. Soms komt het nog voor, dat een hele stad feest viert en een enkele maal zelfs een heel land. Aan een echt feest zijn altijd twee kanten. En het is merkwaardig, dat wanneer die twee kanten niet beide optreden, men niet van een eigenlijk feest kan spreken. De ene kant zouden we willen omschrijven met het woord blijdschap, de andere met genieten. Daarmee hebben we wel de meest algemene omschrij vingen genomen; want er zijn talrijke nuances in blijdschap en in genieten. Blijdschap kan gaan van verering, bewondering, ware vreugde, over samenzijn tot plezier en tot lol. Maar als er sprake is van echte blijdschap komt er altijd iets van verering of bewondering in naar voren, of vreugde om iets dat buiten en boven je is. Genieten kan ook verschillen van „het goede der aarde genieten" tot feesten en schransen. Door de hele geschiedenis heen werden alle grote feesten altijd tevens gekenmerkt door een feestmaal, waar de beste brokken opgediend werden die men kon vergaren. Ook vandaag nog is er bijna geen gezin, dat niet met Kerstmis iets op tafel heeft, dat maar eens in het jaar voorkomt (de duizenden konijnen en ganzen en kalkoenen weten er niet meer van mee te praten). Maar zodra een feest alleen bestaat uit je mooiste kleren aantrekken, uitgaan en lekker eten en drinken, dan is het helemaal geen feest meer! Dan ontbreekt wat eigenlijk het belangrijkste is, de aanleiding tot het feest; of beter gezegd: de aanleiding om feest te vieren is er wel, maar de mens is zich niet meer bewust waarom hij het doet. Ook in deze tijden echter kan het Kerstfeest nog hetzelfde waarlijke feest zijn als het altijd geweest is. Gebruiken zijn veranderd, vormen hebben zich gewijzigd, maar de mens van heden kan nog evenzo zijn vreugde over Kerstmis betuigen als hij dat door de eeuwen heen heeft gedaan. Ieder op zijn eigen manier. In samenzijn, in blijd schap, in feestelijk genieten. Het komt er maar op aan, dat ieder van ons voor zichzelf er rekenschap van geeft, wat Kerstmis in zijn leven betekent. Dan kunnen wij met een gerust hart de wens uitspreken: Een gelukkig Kerstfeest! Dat het voor u allen een werkelijk feest moge zijn! 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 7