die verzamelaars die duizenden betalen voor een modern schilderij en in werkelijkheid een begrip kopen. Hun begrip omsluit mode, verwachting, speculatie, Parijs en modern; het heeft met de wer kelijkheid van het kunstwerk weinig te maken. Zij zijn de dupe van het gedachteloze apriori der mode. Zoals de bewonderaars van de grote meesters de dupe zijn van een ander fetisjisme: dat van de grote namen. Maar eigenlijk wil ik u iets vertellen over de Utrechtse bric-a-brac-winkels, die men hier in hoofd zaak vindt rond de Vischmarkt, een van de oudste marktplaatsen binnen Utrecht, die tot op heden haar bestemming heeft behouden. Indien men aan naams afleidingen enig geloof hecht, moet zij vóór 1196 reeds bestaan hebben; immers, toen woonde in deze stad een zeer aanzienlijk geslacht, genaamd De Foro Piscium (van de Vischmarkt), uit welk geslacht een zekere schout Gerardus afkomstig was. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit stamhuis zijn geslachtsnaam ontleend heeft aan de Vischmarkt, waarop het in 1358 een huis bezat, leenroerig aan de burggraaf. Het woord Vischmarkt als plaatsaanduiding vinden wij het eerst vermeld in een brief van 1331, waarbij de Raad aan de toenmalige bewoners William Hont en zijn kinderen een huis in eigendom overgeeft, ge legen op de Vischmarkt, hetwelk waarschijnlijk naar de bewoner, de Hont, genaamd werd; een doorgang naar het Domkerkhof, alsmede verscheidene uit gangen van klaustrale huizen, op dat kerkhof ge legen, werden vroeger op deze markt gevonden. Thans zijn er nog enige aanwezig, doch deze zijn alle afgesloten. Dit piekje grond was gedeeltelijk gelegen in het dagelijks geregt van de bisschop, die een burggraaf aanstelde, welke deze betrekking erfelijk bezat. Over dit recht ontstonden in 1555 en 1647 tussen de regering der stad en de burggraven de heren van Brederode verregaande onenig- waard. Koestier vindt dit een typisch staaltje van snobisme. Het ding is, zo zegt hij, in de ogen van de bezitster noch in die van een ander mooier ge worden. Maar iedereen vindt het mooier. Waarom? Koestier bleef, voorzover de herinnering strekt, bij de vraag staan. Men zou echter zeggen: omdat niemand met de ogen kijkt, maar slechts met een ,,denk-beeld". Men ziet een begrip en geen werke lijkheid. Daarentegen zijn er natuurlijk ook nog Deze foto's werden ge maakt in de kunsthandel ,,Den Trompetter" van Adelbert Smulders aan de Vischmarkt 14.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 18