Op uitnodiging van de K.L.M. had ik het voorrecht
de openingsvlucht van de eerste DC-8 via de zuide
lijke route naar Tokio mee te maken.
Vanaf deze plaats wil ik gaarne mijn dank betuigen
aan de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor
het genomen initiatief om een groep Nederlanders
in staat te stellen kennis te nemen van de perfecte
service, die zij ook op haar lijndiensten met straal
vliegtuigen weet te bieden. Een service, die getuigt
van een goed aanpassingsvermogen aan de eisen, die
de moderne opvattingen op het gebied van transport
nu eenmaal stellen.
Door de aanwezigheid van de directie van de
K.L.M. op deze vlucht ben ik in staat geweest mij
terdege op de hoogte te stellen van de problematiek
van een luchtvaartmaatschappij en met name van
die van de K.L.M. Ik ben onder de indruk gekomen
van de vraagstukken, waarmede de K.L.M. in dit
straaltijdperk wordt geconfronteerd, zoals bijv. de
landingsrechten alsook de veiligheid bij de steeds
toenemende snelheid. Vraagstukken, die elk op
zichzelf slagvaardigheid van het leidinggevend per
soneel eisen.
Hulde aan deze voor Nederland zo belangrijke
transportonderneming.
Het traject van ca. 16.180 km naar Tokio werd
met enige tussenlandingen in ongeveer 27 uur afge
legd, hetgeen neerkomt op een gemiddelde snelheid
van ongeveer 900 km per uur op een gemiddelde
vlieghoogte van 10 km. Zeeën, bergen en bossen
vlogen als een schaduw heen. De zon kwam ons
tegemoet, passeerde ons en verdween uit ons gezichts
veld in versneld tempo, waardoor op de 27 uur, die
wij onderweg waren, 8 uur werd ingelopen.
De gastvrijheid van de K.L.M. beperkte zich niet
alleen tot een retourtje Tokio.. Want bovendien wer
den wij gedurende ons verblijf van acht dagen in
Japan onthaald op een tocht langs vele bezienswaar
digheden, zowel op cultureel als industrieel gebied.
Een interessant bedrijf, dat wij o.a. bezochten, was
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd, een fabriek
voor gloeilampen, radiobuizen en transistoronder
delen, welke in combinatie met Philips Eindhoven
tot stand kwam.
Het is aardig ons te realiseren, dat reeds in de
zestiende eeuw de Nederlanders een rol speelden in
de handel met Japan. Omstreeks die tijd werden
door de Verenigde Oostindische Compagnie vijf
Hollandse schepen naar Spaans Amerika uitgezon
den. Vier van deze schepen vergingen, de vijfde
welke de naam droeg „De Liefde", belandde op
19 april van het jaar 1600 na veel tegenspoed en
omzwervingen op de Japanse kust, niet ver van de
baai van Nagasaki. Het is alom bekend, dat daar
later het eilandje „Decima" werd gevormd, van
waaruit de handel met Japan werd gedreven.
Groot was mijn vreugde, toen ik tussen stapels oude