Op uitnodiging van de K.L.M. had ik het voorrecht de openingsvlucht van de eerste DC-8 via de zuide lijke route naar Tokio mee te maken. Vanaf deze plaats wil ik gaarne mijn dank betuigen aan de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor het genomen initiatief om een groep Nederlanders in staat te stellen kennis te nemen van de perfecte service, die zij ook op haar lijndiensten met straal vliegtuigen weet te bieden. Een service, die getuigt van een goed aanpassingsvermogen aan de eisen, die de moderne opvattingen op het gebied van transport nu eenmaal stellen. Door de aanwezigheid van de directie van de K.L.M. op deze vlucht ben ik in staat geweest mij terdege op de hoogte te stellen van de problematiek van een luchtvaartmaatschappij en met name van die van de K.L.M. Ik ben onder de indruk gekomen van de vraagstukken, waarmede de K.L.M. in dit straaltijdperk wordt geconfronteerd, zoals bijv. de landingsrechten alsook de veiligheid bij de steeds toenemende snelheid. Vraagstukken, die elk op zichzelf slagvaardigheid van het leidinggevend per soneel eisen. Hulde aan deze voor Nederland zo belangrijke transportonderneming. Het traject van ca. 16.180 km naar Tokio werd met enige tussenlandingen in ongeveer 27 uur afge legd, hetgeen neerkomt op een gemiddelde snelheid van ongeveer 900 km per uur op een gemiddelde vlieghoogte van 10 km. Zeeën, bergen en bossen vlogen als een schaduw heen. De zon kwam ons tegemoet, passeerde ons en verdween uit ons gezichts veld in versneld tempo, waardoor op de 27 uur, die wij onderweg waren, 8 uur werd ingelopen. De gastvrijheid van de K.L.M. beperkte zich niet alleen tot een retourtje Tokio.. Want bovendien wer den wij gedurende ons verblijf van acht dagen in Japan onthaald op een tocht langs vele bezienswaar digheden, zowel op cultureel als industrieel gebied. Een interessant bedrijf, dat wij o.a. bezochten, was Matsushita Electric Industrial Co. Ltd, een fabriek voor gloeilampen, radiobuizen en transistoronder delen, welke in combinatie met Philips Eindhoven tot stand kwam. Het is aardig ons te realiseren, dat reeds in de zestiende eeuw de Nederlanders een rol speelden in de handel met Japan. Omstreeks die tijd werden door de Verenigde Oostindische Compagnie vijf Hollandse schepen naar Spaans Amerika uitgezon den. Vier van deze schepen vergingen, de vijfde welke de naam droeg „De Liefde", belandde op 19 april van het jaar 1600 na veel tegenspoed en omzwervingen op de Japanse kust, niet ver van de baai van Nagasaki. Het is alom bekend, dat daar later het eilandje „Decima" werd gevormd, van waaruit de handel met Japan werd gedreven. Groot was mijn vreugde, toen ik tussen stapels oude

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 10