hadden gehoord ontstond toch in deze periode ons beroemde schilderij „Le Bock", dat zich bevindt in het museum voor Moderne Kunst te Moskou en dateert uit het jaar 1901 (olieverf 81 x 65 cm) en zijn vriend Jaime Sabartés voorstel. Men beschouwt dit biertafereel als één van de beste uit de blauwe periode en het is bijzonder aardig voor ons biermensen, dat deze dichter gebogen zit over een prach tige bierpul en dus moet ook de grote Picasso een lief hebber geweest zijn van dit kostelijk gerstenat (en Anggeréks' verhaal gekend hebben) want anders had hij nooit zo'n fraai exemplaar kunnen weergeven. In dit portret is duidelijk de invloed van Van Gogh en Gauguin merkbaar, vooral wanneer men let op de ruimte lijke werking ten gunste van een zuivere vlakverdeling en de ingetogen terughoudendheid van alle specifieke schil derachtige bekoorlijkheden. Bijzonder typerend voor de compositie is het samentrekken van de vormen binnen een denkbeeldig vlak en de mede door gebrek aan de reeds gememoreerde ruimte lijke werking misvorming van de ledematen, zoals dit direct opvalt wanneer men de onwerkelijke buigzame hand aan de bierpul nader beschouwt. De eenvoud in kleuren de donkerblauwe jas voor de blauwe achter grond, het sluike bruine haar, de matgrijze pul komt geheel voort uit de ingetogenheid van de schilder en ver hoogt de zuiverheid. Sabartés heeft ons zelf in één van zijn boeken verteld, onder welke omstandigheden dit portret is ontstaan: „Op zekere avond wachtte ik lang en tevergeefs op mijn vrienden in het café „La Lorraine" in de omgeving van het museum Cluny en verzonk ten slotte in diep gepeins mijn omgeving vergetend; plotseling werd ik uit dit diepe gepeins opgeschrikt door de luide stemmen van Picasso en zijn begeleiders. Dit moment van gepeins, waarin ik door mijn vriend werd verrast, werd door hem vastgelegd in dit olieverfschilderij". Dit schilderij is getekend „P. Ruiz Picasso". Voor 1901 tekende Pablo namelijk zijn schilderijen op deze wijze; na zijn bezoek aan Parijs, waar hij ondermeer onder de invloed kwam van Van Gogh en Toulouse-Lautrec, sig neerde hij zijn stukken alleen nog met de naam van zijn moeder. Dit is wel verrassend, wanneer men bedenkt, dat Don José Ruiz zijn eerste leermeester is geweest en vele auteurs hebben geprobeerd een verklaring voor dit ele ment in zijn kunst te vinden. Gelukkig geeft ook onze vriend Sabartés er in zijn „Picasso-Documents-Icono- graphiques" een verklaring voor, die wij gaarne accep teren. Het weglaten van de vaderlijke achternaam ging niet van de schilder uit, maar kwam voort uit de omstan digheid, dat de Catalaanse vrienden van de kunstenaar de gewoonte hadden hem bij de achternaam van zijn moe der te noemen, omdat de naam van zijn vader erg gewoon was en veel voorkwam; terwijl de naam Picasso door zijn prettige klank meer geschikt scheen om de mensen in herinnering te blijven. We kunnen zeggen dat deze Cata laanse vrienden wel succes hebben gehad. Tot slot wil ik U nog even iets naders vertellen over de door Picasso weergegeven bierpul de matgrijze bierpul die, zoals een exemplaar in mijn verzameling, een een voudig sieraad is tussen de vele kostbare stukjes ceramiek. Kenmerkend voor dit gresaardewerk is de grijze dicht- gesinterde, doch niet doorschijnende verf, voorzien van zoutglazuur. De kleur van het glazuur wisselt tussen zil vergrijs en grijsgeel en is behalve van het ijzergehalte van de klei, voornamelijk afhankelijk van de wijze van stoken (11001300 graden C.) en afkoelen. Deze matgrijze pul len werden vaak voorzien van een eenvoudige opliggende en/of ingegrifte losjes aangebrachte kobaltversiering. Een fraai kunstwerk voor alle verzamelaars. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 19