BIJ HET AFSCHEID VAN ONZE DIRECTEUR DE HEER J. M. HONIG Het is nog altijd moeilijk te bevatten, dat onze vitale Collega en Directeur in verband met het passeren van de leeftijdsgrens, eind van de vorige maand zijn functie heeft neergelegd. Bij die gelegenheid werden zijn verdiensten en markante eigenschappen gememoreerd; een artikel in „Vers van 't Vat", dat evenwel geen aanspraak wil maken op volledigheid, mag na tuurlijk evenmin ontbreken. De heer Honig is in de Algemene Vergadering van 9 mei 1940 tot Directeur der vennootschap benoemd: hij was dus slechts luttele uren in functie toen de Duitsers ons land binnenvielen, en is ruim 20 jaren Directeur gebleven. Deze periode kan gevoeglijk in twee phasen worden verdeeld: vóór en na 1948. Tijdens de oorlog en gedurende de eerste moeilijke jaren daarna heeft ook het bierbrouwerij- bedrijf alle aspecten van de geleide economie leren kennen; van normaal zaken doen was geen sprake meer en als zodanig was de kennismaking van de heer Honig met de binnenlandse markt geen gelukkig begin. Daartegenover stond de dure en, achteraf gezien, dankbare opgave om het bedrijf en alle medewerkers zo goed mogelijk door de moeilijke jaren heen te slepen. Hierbij zijn hechte banden van vriendschap en verbondenheid ontstaan; banden met agenten en andere relaties en ook met collega's-brouwers, allen tezamen verenigd in het Centraal Brouwerij Kantoor onder de krachtige leiding van Mr. Stikker. Ook brachten de oorlogs jaren de tijd voor bezinning op de problemen van na de bevrijding. 1948 was voor Heineken een belangrijk jaar. Kort nadat het 75-jarig bestaan was gevierd, legde Mr. Stikker, in verband met zijn benoeming tot Minister van Buitenlandse Zaken, al zijn functies bij de brouwerij neer. In het zelfde jaar werd Nigerian Breweries opgericht, waarmede Heineken de eerste na-oorlogse stap zette op het pad, dat in de komende 12 jaren zou voeren tot steeds sterkere ontwikkeling van de Buitenlandse Belangen. Ook ving in 1948 de Afdeling Winkelverkoop haar werkzaamheden aan en wij weten allen hoezeer dit initiatief heeft bijgedragen tot de groei van onze positie op de binnenlandse markt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 4