akten
DE TEGELFAMILIE
Alvorens u het één en ander over de
produktiemethoden en kenmerken van
onze Hollandse binnenhuistegels te
vertellen zou ik gaarne even de
Winkler Prins Kunstencyclopedie cite
ren met betrekking tot ons onder
werp.
Tegel vierkante of veelhoeki
ge uit klei gebakken platte schijf,
die dient om er muren of vloeren
mee te bekleden. Veelal beschil
derd en ter bescherming gegla
zuurd. Vaak samengevoegd tot
een compositie (tegeltableau)
De versiering kan zeer veelsoor
tig zijn en biedt gelegenheid tot
het schilderen van figuren, geo
metrische motieven, wapens enz.
Zowel blauw beschilderde als
polychrome tegels komen naast
elkander voor.
Reeds in de architectuur van het
oude Egypte en in Mesopotamië
is de gekleurde tegelwand in
zwang geweest, zoals men nog
wel kan waarnemen in de prach
tige tempels en paleizen van de
Oosterse vorsten. In de Romein
se keizertijd en tijdens de middel
eeuwen in Italië is de marmeren
tegel in gebruik; naar Cosmas
één der talrijke marmerbewer
kers, die in Rome en omstreken
werkzaam waren noemt men
de met mozaïek ingelegde mar
meren vloeren wel cosmaten-
werk. In de Islamitische bouw
kunst vindt de tegel overal
toepassing. De vervaardiging van
tegels azulejas genoemd
kende in Spanje een zeer grote
bijval en gaat zelfs terug tot het
Moorse tijdvak".
De in het artikel beschreven
polychrome tegel met onbe
kend familiewapen uit 1619.
Zover de Winkler Prins voor de
Kunst.
Paape, die in 1794 een boekje schreef
over ,,de plateelbakker of delftsch
aardewerck maecker" vertelt ons reeds,
dat men de inlandse klei vette klei
mengde met Doornikse of Bra
bantse aarde en soms zelfs klei uit
Engeland haalde, omdat die vette klei
de onaangename eigenschap had, dat
het baksel spoedig scheurde of krom
trok. Men mengde daarom ook vaak
Enkele drink- en bier
pultegels uit eigen ver
zameling.