Een blik in de fabriek Laten wij iets vertellen over wat we aan techniek in de fabriek zagen. De techniek is dus die, waarbij van niet wit bakkende klei gemaakte, éénmaal gebakken, poreuze voorwerpen wor den voorzien van een dekkend, veelal tinhoudend glazuur, waarbij in geval van decoratie, het decor op de ongebakken glazuurlaag wordt aangebracht en in een tweede bak- proces met dit glazuur wordt samen gesmolten. De klei wordt gewonnen uit de om geving en gemengd met Doornikse aarde of een soortgelijke sterk kalk- houdende kleisoort. Naarmate de kleisoort meer of minder kalkhoudend is, varieert de kleur van het gebak ken produkt van geelgrijs tot rood achtig. De klei wordt gewassen, dat wil zeggen geroerd met veel water en gezeefd, ter verwijdering van organische bestanddelen, grof zand en andere ongerechtigheden. In de kleimolen wordt de betere vermenging verkregen, alvorens ze aan de vor mers wordt doorgegeven. De vorm geving van onze bierpullen gebeurt op de draaischijf en een klein deel wordt gevormd met behulp van, aanvankelijk houten, later gipsen vormen; soms ook door het aan elkaar plakken van uit de klei ge maakte plaatjes. Na de droogzolder gaat het bakken beginnen en krijgt het de naam van rauw goed en kan men over glazuren gaan denken. De aanmaak van de glazuren is een vak Dij de foto's: Pagina 9 Affiche van de tentoonstelling te Makkum. Bord, geschilderd in blauw met een landschap waarin een naar links rijdende paard en wagen met man en vrouw en een rand van gestileerde bladeren. I3e-eeuws Makkum uit het bezit van de familie Tichelaar Makkum havengezicht en De Waag, het toekomstige ceramiekmuseum Pagina 10 en 11 Twee jonge decoratieschilders bezig met hun werk in de ateliers van de firma Tichelaar in Makkum De tegeltableaus bevinden zich in deze fabriek en op de gevel van het oude pothuis, waar nu de tentoonstelling wordt gehouden. Tegeltableau-h 14, b. 11, tegels, geschilderd in blauw met een doorsnede van een gleibakkerij van drie verdiepingen qebouwd om een oven, en met de wapens en namen van loh. Tichelaar, Ion Steensma, Hero d. lager en Wybe Steensma. Opschrift. ,,De Stichters van dit Werk zyn deese met haar Vieren wiens Wapens met haar Naam doen deese Muier versieren ANNO 1757" In het midden ziet men de oven, een eenvoudige rechthoekige kameroven mei opgaand vuur, waarin de te bakken artikelen via de later te sluiten deur worden geplaatst, met onder de kamer stookruimte en boven op de kamer een eveneens rechthoekige, zich naar boven vernauwende schoorsteen, die de verdiepingen doorloopt en boven het dak van het ovenhuis uitkomt. De bovenste verdieping is de steenmakerszolder, waar de tegels worden gemaakt, de middenverdieping de schotelzoider. Op de begane grond zien wij van links naar rechts: de deur naar het schilderhuis, de opslag van hout waarmee de oven wordt gestookt, de oven en de malerij met de door paarden aangedreven glazuur- en kleimolens.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 13