Op bezoek bij de huis-beiaardie J In het julinummer van Vers van 't Vat mocht ik met u een bezoek brengen aan een „museumtaveerne met bier- pullen" in Utrecht en daarom doet het mij bijzonder veel j genoegen ditmaal eens een bezoek te kunnen brengen aan de door geheel Europa bekende „klokkenspel-Apollo-bar met bierpullen" in het hartje van het oude Amsterdam. De gastenboeken doorbladerend en enkele foto's aan de j wand bekijkend konden we er voordat we er mee bezig j waren verzekerd van zijn, dat deze reportage al geslaagd was. En onder de tonen van het unieke klokkenspel be gonnen we ons interview. „De Kunst in d'avond-stondt der Werelt nu gebooren; Doet met verwonderingh 't Musyck der klokken hooren Ons ooren sijn verbaast, den ouden tijt verdwijnt, i Mits een groter licht in 't nieuwe ons verschijnt; i Wie sou dit soet geluyt der nieuw gegoten klokken Van over hondert myl niet herwaarts konne lokken? Noyt was ons Amsteldam met sulck vermaak geciert: Dit soet gespeel door Straat en Boom en Burgwal l swiert De Amsterdamse historicus en dichter Melchior Fokkens zei het reeds in het hierboven geciteerde gedicht en ook i de klokken van de Apollo-bar aan de Zeedijk lokken de bezoekers van verre. Niemand zal ooit spijt gehad hebben van een bezoek, want het klokkenspel heeft een romantiek, die zich nimmer verloochent en hier leert men de klokken- muziek te waarderen als een kunst ter verpozing. De I klokkengieterij in Nederland dateert uit de eerste helft van de zeventiende eeuw, toen ons land in strijd gewikkeld was met het eens zo machtige Spanje; de zekerheid van j de overwinning maakte onze voorvaders sterk genoeg om zich tolerant te tonen tegenover alle vluchtelingen, van welke godsdienst dan ook, uit alle landen. Bij deze vluchtelingen bevond zich ook de familie Hémonin uit Levécourt (Frans Lotharingen), die bekend stond om haar j geschut- en klokkengieterij. Gelukkig echter voor ons i hebben de Hémony's de liefelijke klank van bronzen klokken verkozen boven het donderende geluid der kanonnen en bovendien gaven de klokken die zij goten zelfs aanleiding tot lofzangen van Vondel: De heer Groenendijk toont trots zijn blauwe kan 12 „De Stadthuystoren stelt zijn kunstigh Klockwerk, rijck Van klanck, Hernoni speelt een hemels klockmuzijck, Zo snel, gelijck een luit, of Swelings orgelpijpen, In snellen cimbeltoon, met vingeren te grijpen". Natuurlijk moest in die eeuwen in elke stad, in elk dorp en gehucht, een klok zijn, die haar stem tot ver in de omtrek kon laten horen. Hoe zouden de burgers ander; hebben kunnen weten, wanneer zij ter kerke moesten gaan, wanneer de poorten van de stad geopend of gesloten werden of wanneer in tijd van nood hulp nodig was? Wanneer er brand uitbrak werd de klok geluid; braken de dijken, dan riepen de klokken de boeren naar de bedreigde punten. Het leven van de mens werd gemar keerd door het luiden van de klokken; tot op zijn gang naar het graf werd hij door de bronzen klanken begeleid VIVOS VOCO, MORTUOS PLANGO (de levenden roep ik, de doden beween ik). 5500 uur montagetijd Deze geschiedenis is ook voor onze beiaardier zeker mede aanleiding geweest tot het introduceren van dit klokken spel in zijn zaak. Tegenwoordig gaat in het gejacht van de dag, het gezellige en liefelijke geluid van het klokken spel bijna geheel verloren. Het wordt opgeslorpt door gierende trams, knarsende remmen van auto's en da overige ongewilde geluiden van dit atoomtijdperk. Maar gelukkig hebben we nu dus in Amsterdam een zaak, waar men onder het genot van een heerlijk glas bier nog kan genieten van de oude beiaard en kan denken aan da raadgeving gegraveerd op het randschrift op de luiklok van de Zuiderkerk: „Zo menigmael gy hoort den helderen klockgeslagh gedenckt aendachtelyck aen uwen iongsten dach". Dit klokkenspel bestaande uit 49 klokken, 4 voll octaven met 5 c's vergde alleen al aan montagetijd 5500 uur van de heer Groenendijk en werkt op draaiorgel, klavier en elektrische klok. Het klavier, bespeeld bij de opening door Bernard Druk ker, geeft een prachtige klank en hij schreef dan ook in het gastenboek: „Alle lof voor uw mooie klokkenspel. Ik hoop er veel op te kunnen spelen". Mr. Romke de Waard verzorgde natuurlijk het eerste draaiorgelspel op het door onze meester-knutselaar zelf vervaardigde orgel en de zelfgemaakte muziekboeker. Bovendien regelt een ingenieus uitgedacht relaissysteem da overbrenging van elektrische klok naar carillon. Een TV-uitzending van de ingebruikneming was één van de hoogtepunten uit het leven van dit café en spoedig volgde de beroemde uitzending van zeven minuten voor de Duitse televisie in het programma van „Herbert Viktors Europaische Fernsehreise"; dit programma werd op 10 juli 1958 geheel door de Nederlandse televisie over genomen. 750 pullen en glaze i Maakt dit beroemde huiscarillon reeds een bezoek aai Zeedijk nr. 3 alleszins de moeite waard, u zult boven dien versteld staan over de meer dan 750 pullen en glaze die de entourage vormen van dit internationale café-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1960 | | pagina 34