Agenten voor Amerikaanse troepen sectoren van het bedrijfsleven werken thans machines, welke produkten afleveren, die in geen enkel opzicht minderwaardig zijn aan met de hand vervaardigde gelijk soortige artikelen. Tot die conclusie komt ook K. Sanders in zijn brochure „De industriële ontwerper en zijn am bachtelijke collega". Hij schrijft o.a.: „Afgezien van de vraag of onze levenssfeer nog geschikt is voor onver woestbaarheden moeten we erkennen, dat de industrie reeds lang bewezen heeft tot uiterst degelijke resultaten te kunnen geraken: kleurechte textiel, steenhard aarde werk of porselein, onwrikbaar hoog frequent gebogen hout, roestvrije finishing e.d. Al moge het waar zijn, dat onder de goedkope industriële produkten veel laakbaars is, het is onmogelijk vol te houden, dat het ambachtelijke produkt in dezen principieel de voorkeur verdient (denken wij slechts aan de zwakheid van sommige met de hand geweven stoffen). Dat het ambachtelijke produkt efficiënter voor gebruik zou zijn is volgens deze deskundige eveneens onmogelijk te verdedigen: het industriële produkt zoekt juist zijn kracht in deze nuttigheidsperfectie. De heer Sanders is ervan overtuigd, dat het produkt van de industrie door de enorme research-mogelijkheden het gemiddelde am bachtelijke produkt in dit opzicht zeker zal slaan. Inmiddels gebeurde er in het bedrijfsleven iets anders van grote betekenis: hier en daar ging men inzien al was het aarzelend dat ook met de machine vervaar digde massaprodukten mooi van vorm kunnen zijn. Alle mogelijke voortbrengselen van de moderne techniek be hoeven niet noodzakelijk lelijk te zijn; het gaat er maar om ze met goede smaak te ontwerpen. En nu bleek, dat ook doodgewone gebruiksartikelen, zoals een strijkijzer, een combinatietang, een kachel of een tuinschop door gaans mooi van vorm zijn als die vorm volkomen be antwoordt aan de functie van het produkt: waarvoor moet het gebruiksvoorwerp dienen? Ook al om op de internationale markt beter te kunnen concurreren ging men er zich meer en meer op toeleggen met de machine mooie dingen te maken. Doelmatige dingen, die tevens mooi zijn. Niet alleen meubels, gor dijnen en aardewerk, maar ook de meest gewone gebruiks artikelen voor keuken en kantoor, winkel en fabriek. Het ontwikkelingspeil van de grote massa is immers geleidelijk gestegen. De massa stelt hogere eisen, eveneens wat de schoonheid van eenvoudige dingen betreft. Ze wil ook de stofzuiger en de fluitketel aangepast aan de nieuwe levensstijl. Een moderne bierfles verkiest ze onwillekeurig boven een ouderwetse. En omdat de schoonheid het domein is van de kunstenaar ging de industrie er toe over bij het ont werpen van haar massaprodukten kunstenaars in te schakelen. De scheppende kracht van de kunst moest het machinaal vervaardigde industrieprodukt een betere, mooiere vorm geven. Daarbij moest ze niets afdoen aan de bruikbaarheid, deze eerder verhogen. Zo ontstond er een nieuwe werkzaamheid op een der hoogste vlakken van de industrie: de industriële vorm geving. Ze heeft zich vooral na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld. Ze wordt met de dag van meer belang. W. A. M. VAN HEUGTEN Een kort bezoek aan ons land brachten enkele verkoopvertegenwoordigers van Dunham and Smith Inc. in New Yorkwelke onze agenten zijn voor de Amerikaanse troepen over de gehele wereld. Op de foto, die tijdens een conferentie op ons Amsterdamse kantoor werd gemaakt, ziet u geheel links onze onder directeur-export, de heer M. J. Weymarshausen, voor hem mr. J. Koppelmeier, dan de heren C. van de Griendt en S. Minnema van ons kantoor en verder rechts de heren W. Cowie, B. Conforti, T. Tucker en TMorgen. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1959 | | pagina 9