„Bij Heineken is het zó School voor Werkende Jongens „Bij Heineken is het zó" wordt er wel eens gezegd. Het is nu alweer geruime tijd, dat ik me afvraag: Wat is nou zo? Wanneer men zo zegt, redeneer ik namelijk, dan is het toch de bedoeling, dat iedereen een begrip krijgt hoe het nou bij Heineken is. En als je dat nu persee wilt doen, dan kan je toch niet zomaar zo zeggen. Dan moet degeen, die zo bedoelt, toch meer zeggen dan zo en de hoedanigheid van dit woordje zo uiteen zetten. Het was toen ik op een avond over dit woordje zo zat te piekeren, dat mijn gedachten teruggingen naar de oudheid waar de oorsprong van dit zo irritante gezegde blijkt te liggen. Het was in de middeleeuwen, dat dit gezegde misschien compleet gebruikt werd en men toen waarschijnlijk nog zoiets placht te zeggen als: „Bij Heineken is het zo prettig werken als aan de Amstel." Deze slagzin zal niet lang in zwang geweest zijn, toen er een reclamechef met een enorm publiciteits- gevoel werd aangesteld, die bij het zien van deze door zijn voorganger uitgevonden slagzin zijn haren uit het harnas trok, het aanhangsel er af hakte en exclameerde: „Bij Heineken is het zo prettig werken" waarmee hij indirect de concurrentie uitvond, aan gezien nu de reclame ineens op één firma was gericht later zou men de collectieve campagnes weer in werking stellen). Maar u weet hoe het in de loop der eeuwen is ver gaan. De mens werd opgejaagd, kreeg geen tijd meer lange verhalen te lezen en dus moest ook in de reclame alles kort en klein gemaakt worden. Weer kwam er een lumineuze reclamechef, die zich aan zijn tijd wist aan te passen en dus uitriep: Geen kilometers lang gewouwel, maar kort en krachtig. Wij zeggen voortaan gewoon: „Bij Heineken is het zó." Toen de eerste onnozele het waagde om explicatie te vragen, schreeuwde de creatieveling hem verbolgen toe: „Je kunt het niet helpen, dat je niet genoeg vulling in je hoofd hebt meegekregen om de diepere be tekenis van onze slagzin te begrijpen. Maar ik zal ditmaal de moeite nemen om het je bij te brengen, opdat je de kudde kunt inlichten. Wij zijn modern, ja zelfs vooruitstrevend. In deze ene zin „Bij Heineken is het zó", staat alles. Daar hoef je niet omheen te kletsen van waarom, wanneer en hoe. „Zo" is het woord van de toekomst. In dit ene woord ligt een nieuwe wereld opgesloten." Opeens wist ik, dat ik de enige was, die het juiste antwoord kon geven. De tijd was gekomen om de daad bij het woord te voegen. Wij waren weer een stap verder in de geschiedenis. Er moest gemoderni seerd worden. Dus gehakt. Het was tijd om ook onze slagzin der eeuwen te verkorten. Ik maak er „Heineken" van, schreeuwde ik in m'n dolle enthousiasme tegen mijn vrouw: „Heineken" is het woord van de toekomst. In dit ene woord ligt een nieuwe wereld opgesloten. Dvd door vier Rotterdammers bezocht Op 9 en 10 juli was het voor P. J. Barto, J. M. Donker, L. van Hoek en P. v. d. Linden de laatste keer, dat zij hun wekelijks bezoek brach ten aan de School voor Werkende Jongens, het vormingscentrum voor bedrijfsjeugd in Rotterdam. Twee jaar lang werden zij door het bedrijf in staat gesteld om elke week een halve dag deze cursus bijeenkomsten bij te wonen, waar zij een programma van algemene vorming, handvaardigheid en sport voorgeschoteld kregen. In dikwijls felle en levendige dis cussies hebben zij kennisgemaakt met de maatschappij waarin zij leven, met verkiezingen, sociale wetgeving, muziek, schilderkunst, kortom, met al die dingen, die je als jongere kunt ontmoeten als je vanuit de school plotseling in de wereld van de volwassenen van het bedrijfsleven terechtkomt. Het getuigschrift dat zij mee kregen is geen bewijs van vakbe kwaamheid, want een speciaal vak hebben zij er niet geleerd. Wel hopen wij, dat deze twee jaar er toe bijgedragen hebben dat zij met begrip en gevoel voor verantwoor delijkheid als jonge mensen hun plaats in de samenleving en dus ook in ons bedrijf zullen innemen. Als dat het geval is, heeft het vormingscentrum zijn doel bereikt en is de moeite, welke de afdelings chefs en de bazen zich getroost hebben om dit viertal elke week weer vrij te maken, niet vergeefs geweest. 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1959 | | pagina 4