't Is een nummer!97
Nr. 32
Nr. 0.9
Aan de beurt is weer 's-Hertogenbosch
nodig is, want je weet het zelf
beter.
In 1949 kwamen voor ons span
nende dagen toen Van Vollenhoven
werd overgenomen. De vraag was
wie bleef en wie niet." Heller bleef.
In februari 1957 komt hij dan
naar Den Bosch. „Een heel verschil
met Eindhoven", zegt mevrouw
Heller. Sinds anderhalf jaar is de
heer Heller nu laadmeester in Den
Bosch. „Een hele tijd", verzuchten
wij bij de gedachte aan een 25-
jarig jubileum. „Ach", zegt Heller,
„het is wat, als je voor je kijkt,
maar niet als je terugkijkt; dan is
het niets!"
Op de commerciële afdeling trof
fen wij mejuffrouw Ans van Uden
(„mijn leeftijd mag er gerust bij",
25). Ook zij is vanaf het begin
van het kantoor 1 april 1957
aanwezig. Geen zeil, geen
matten, buiten een modderpoel,
dat was toen nog het aanzien van
dit nu zo gezellige kantoor. Haar
werk is afwisselend: „correspon
dentie, uitwerken van brieven,
telefoontjes houden je de hele dag
bezig", somt mejuffrouw Van
Uden op. Ook aan het opbouwen
van het archief heeft ze meege
werkt. Bovendien is zij secretaresse
van de personeelsvereniging en zit
zij in het dagelijks bestuur. En dan
valt er wat te regelen als bijv.
zo'n jaarfeest voor de deur staat.
Of zij haar collegae kent in de
andere steden? „Amsterdam niet.
Maar Rotterdam ben ik een keer
geweest met een uitstapje. Toen
heb ik eindelijk kennis gemaakt
met de meisjes met wie ik zoveel
bel of telex".
Muziek licht en klassiek is
Laadmeester Henk Heller (52)
bleek de dag, dat wij hem op onze
Bossche brouwerij zochten, niet
aanwezig te zijn. Wat was het
geval? Juist die dag vierde hij zijn
25-jarig jubileum en was hij thuis
aan het feesten. „Op naar huis"
dachten wij meteen en togen er
heen. Temidden van zijn familie
leden en vrienden vertelde hij ons
over de afgelopen 25 jaar.
Op 9 april 1934 kwam hij als
chauffeur bij de Van Vollenhoven
brouwerij te Eindhoven. Na
tuurlijk heel andere tijden. „Voor
1929 kon je bijv. je rijbewijs
krijgen zonder proef te moeten
rijden", vertelt de heer Heller ons
en voegt daaraan toe, dat ook het
verkeer van toen natuurlijk niet
te vergelijken valt met dat van
vandaag. Ook het laden van de
wagens ging toen nog met de hand,
kist voor kist. De aflevering ge
schiedde op een zeer speciale wijze.
Bij de meeste klanten werd je zelf
naar de kelder gestuurd met de
mededeling: „Kijk maar wat er
2