Redding Afscheid Mr. Stapleton, commercial manager van de Nigerian Breweries Ltd. te Aba, zal na zijn Europees verlof niet meer naar Aba terugkeren, aangezien hij in deze functie bij de brouwerij te Lagos is benoemd. Op 28 juni jl. werd zijn afscheid te Aba met veel bier en varkensvlees gevierd. Op één onzer foto's ziet u hoe de varkentjes in de open lucht aan het spit worden gebraden. Op de andere foto zijn onder de ster van het Star Beer v.r.n.l. onder meer te onder scheiden: Mr. Debeger, Father Dempsey een zeer bekend geestelijke in de omtrek van Aba Mrs. Debeger en de heer Verhoeven. een circulatie van 188.000 exemplaren per week vermeldde dit gebeuren eveneens. Vanaf dat moment lag de naam Heineken op de lippen van iedere in woner van Toronto. De 1.000 dozen waren in 2 dagen uitverkocht en een tweede besteling van 1.500 dozen volgde en arriveer de een week later. Deze gebeurtenis is voor ons een voorbeeld hoe bij zondere omstandigheden een naam kunnen maken, die anders slechts op een heel wat moeizamere en duurdere manier had gemaakt kunnen worden. Stelt u zich eens het volgende voor: op 7 augustus jl. breekt er in de staat Ontario (Canada) een algemene staking uit in de brouw- wereld en wordt er vanaf dat moment geen druppel bier meer gebrouwen. Naarmate de dagen voorbij gaan, vermindert de biervoorraad, tot op een gegeven ogenblik de kelen van duizenden bierdrinkers uit gedroogd raken, en er een totale drooglegging van de biermarkt is ontstaan. Dan vaart op de 13e dag van de staking, op 20 augustus, juist het Noorse schip s.s. Rutjenfell de haven van Toronto binnen, met een lading van (reeds voor het uitbreken van de staking bestelde) 1.000 dozen ITeineken's bier. De aankomst van de 1.000 dozen zoals die op de Canadese t.v. te zien was. Het klinkt als een al te mooi verhaaltje, maar het zijn de reële feiten die in die dagen hebben plaats gevonden. De vreugde waarmee deze zending van ons bier werd ontvangen werd niet onder stoelen of banken gestoken. Hoewel het adverteren van bier in dat deel van Canada gewoonlijk niet is toegestaan, zag men in deze lading bier meer dan gewoon „meer bier". Voor pers en radio had deze zending een nieuwswaarde gekregen, en daarom werd er de nodige aandacht aan besteed. Zelfs de Canadian Broadcasting Corporation bracht 's avonds in zijn televisieprogramma een filmpje over het uitladen van het bier. Volgens statistieken kijken 419.000 Canadese t.v.-bezitters dagelijks naar dit programma van 18.45 uur, waarin deze uitzending plaatsvond. De Canadese uitgave van het weekblad Time, met 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1958 | | pagina 9