Zes en vijftien (slot) Wij hebben ons laatste artikel beëindigd met te zeggen dat de met 1 januari 1958 in werking getreden Euromarkt en Euratom een beetje andere gedaanten heb ben dan bij de E.G.K.S. en bij de W.E.U. het geval is. De laatstgenoemde heeft geen wet gevende macht, geen uitvoerende macht en geen rechtsprekende macht. In de Euromarkt en Euratom is men verder gegaan, en is er een (hoe zullen wij het zeggen?) min of meer wetgevende macht, ge naamd de Algemene Vergade ring, die moet worden gekozen uit en door de parlementen der zes deelnemende landen. Frankrijk, Duitsland en Italië leveren elk 36 leden, België en Nederland elk 14 en Luxemburg 6. De bedoeling is, dat de getrapte verkiezing vervan gen zal worden door een recht streekse verkiezing, maar zover is het nog niet. Die rechtstreekse verkiezing voorbereiden zal haar eerste taak zijn Verder zal haar taak bestaan uit „het behandelen van het algemeen jaarrapport". Dat is nogal een vage omschrijving. Formeel be tekent het niet veel maar de ver wachting bestaat, dat een recht streeks gekozen Europees parle ment want dat zal het na ver loop dan toch zijn wel zijn best zal doen er alles uit te halen wat erin zit en zo nodig zal gaan strijden voor ruimere bevoegd heden. Het zal zichzelf tot een gezaghebbend lichaam moeten op werken, want dat is het niet bij voorbaat. Op papier is het niet veel meer dan de Raadgevende Vergadering van de Raad van Europa. Twee organen De Euromarkt en Euratom zullen tezamen (wonderlijk genoeg) twee uitvoerende organen hebben: de Raad van Ministers en de Europese Commissie. Eerstgenoemde lijkt erg veel op het Comité van Minis ters van de Raad van Europa, maar zal „beslissende bevoegd heden hebben over de coördinatie van de algemene politiek der deel nemende landen. De Europese Commissie lijkt op het eerste gezicht veel op de Hoge Autoriteit van de E.G.K.S.; zij zal ook net zo worden samengesteld, maar minder te vertellen hebben. Zij zal „deelnemen aan de besluit vorming" en bovendien „de be voegdheden uitoefenen, die de Raad haar toevertrouwt". Ook hier dus een bescheiden begin met de mogelijkheid tot ontwikkeling. Er zal ook een rechtsprekende macht zijn: het Hof van Justitie, bestaande uit zeven rechters. N.A.V.O. Ook in Frankrijk wordt aan de eenheid van Europa gewerkt, maar op wéér een andere manier. In het Palais de Chaillot, dat aan de Seine tegenover de Eiffeltoren is gelegen, zetelt de N.A.V.O., de gemeenschappelijke verdedigings organisatie van een aantal Euro pese landen tezamen met de Ver enigde Staten en Canada. Bij de oprichting waren er veertien leden, waarvan twaalf Europese. Hier zou men kunnen spreken (maar men doet het nooit) van het Europa der Twaalf. De neutrale staten, die te Straatsburg wel deelnemen aan de beraadslagingen, houden zich buiten dit militaire bondge nootschap: Ierland, Zweden, Zwit serland en Oostenrijk doen er niet aan mee. Maar Portugal zit wèl in deze club. Duitsland maakte er aanvankelijk geen deel van uit, maar is nu wel lid. Aardrijkskun dig ligt het dus hier anders dan bij de Zes en de Vijftien. Organisatorisch ligt het hier trou wens óók anders. Er is een uit voerende macht met aan de top de Noord-Atlantische Raad, die formeel bestaat uit de ministers van landsverdediging der deel nemende landen, maar die komen maar zelden bij elkaar. Hun plaatsvervangers zijn ambassadeurs en gezanten, die te Parijs zijn ge vestigd. Er is een secretariaat- generaal ten dienste van deze Raad, maar er is geen wetgevende macht en geen rechtsprekende. Alles wordt hier gedaan langs ambtelijke en militaire lijnen. O.E.E.S. Hetzelfde geldt min of meer voor de Organisatie voor Europese Eco nomische Samenwerking, opgericht ter verdeling van de Marshallhulp, maar in stand gehouden voor eco nomisch overleg. De Verenigde Staten en Canada zijn hier geen lid van, maar hun vertegenwoor digers hebben het recht de topver- gaderingen bij te wonen. Lid zijn alle leden van de Raad van Europa, maar ook Portugal en ook Zwit serland. Zelfs Triëst is er lid van geweest zolang dat een zelfstan dige staat is geweest. De bestuurs vorm is ongeveer gelijk aan die van de N.A.V.O., zij het dan iets eenvoudiger. En natuurlijk zijn het hier de ministers van economische zaken, die formeel aan het hoofd staan. De O.E.E.S. is op het ogenblik niet zo erg belangrijk meer, omdat er weinig Marshall-geld meer te verdelen valt. Maar overbodig is zij niet geworden. De Europese Betalings-Unie bijv. is er een kind van en wordt geleid door het be stuur van de O.E.E.S. En het is ook de O.E.E.S. die op het ogen blik nagaat of het Engelse denk beeld tot instelling van een vrij handelszone uitvoerbaar is. Mocht het denkbeeld uitvoerbaar zijn en wordt het omgezet in een verdrag, dan zou het kunnen gebeuren, dat het bestuur van dit lichaam de uit voerende macht wordt van de Vrijhandelszone. Tegen die tijd zal ook deze organisatie moeten ver huizen naar de Europese hoofdstad. Twee lijnen Overziet men het geheel, dan onderscheidt men in de ontwikke ling van de Europese eenheid twee lijnen: de supranationele en parle mentair politieke, die over Straats burg, Luxemburg en Brussel loopt, benevens de intergouvernementele en ambtelijk-deskundige, die te 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1958 | | pagina 12