Zes en vijftien (ii) Om het maar sterk uit te drukken, wij kunnen tegenwoordig geen dag de krant openslaan of we zien weer een nieuwe naam van een organisatie, die het doel heeft de eenheid van Europa te ver groten of eigenlijk nog tot stand te brengen. Zo hoorden wij van de Benelux, de Raad van Europa, de E.G.K.S., de Euromarkt en Euratom, en nog vele andere van die mooie namen. Het is altijd makkelijker om zich van dergelijke ontwikke lingen op de hoogte te stellen door achteraf een algemeen samenvattend overzicht te lezen, dan een lijn te kunnen trekken uit de met de gebeurtenissen tred houdende krantenberichten. Daarom willen wij op deze plaats in enkele keren, heel kort samengevat, de actuele ontwikkelingen van de Europese eenwording weergeven. Hierbij het tweede artikel over dit onderwerp. In ons vorig artikel hebben wij verteld over de Raad van Europa en zijn werkwijze. Wat heeft men nu langs deze weg bereikt? Meer dan menigeen denkt. Als de secretaris-generaal u in zijn werkkamer in het Paleis van Europa zou ontvangen en hij zou zijn kluis openen zou u daar meer dan honderd zogenaamde ratifi catieoorkonden zien liggen; dat zijn mededelingen, waarin men kan lezen, dat dit of dat parlement dit of dat verdrag heeft goedge keurd. Honderd is een aanzienlijk aantal; trouwens het groeit voort durend aan. Het verzamelen van deze documenten gaat weliswaar niet zo snel als het verzamelen van suikerzakjes, maar het is ten minste even boeiend. De zes belangrijkste zijn wellicht die tot goedkeuring van het ver drag, waarbij de Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal in het leven is geroepen. Dat verdrag berust op een „Europese gedachte" van de Franse voormalige handels- reiziger-in-champagne Jean Mon- net, die indertijd door de Franse minister van buitenlandse zaken Robert Schuman warm is ver dedigd te Straatsburg. Die gedachte heeft de lange weg tot het einde toe afgelegd en is daardoor leven de werkelijkheid geworden: de E.G.K.S. bestaat. Groot verschil Nu moeten wij daar terstond aan toevoegen, dat zij opgericht is door slechts zes, maar zij gold voor zeven van de vijftien. Die zevende was Saarland, destijds een zelfstandige (zij het geen onafhan kelijke) staat, nu een „provincie" van Duitsland. De E.G.K.S. was de eerste krachtmeting tussen het nog lang niet verdwenen nationa lisme in de Europese landen en de Europese eenheid. Men kan zeggen, dat het een halve nederlaag is ge weest; men kan het ook een halve overwinning noemen. Voor ons gevoel is het meer dan dat, maar laat ons er niet over redetwisten. De feiten zijn zoals zij zijn: naast het beraadslagende Europa van Vijftien is het wetgevende, uitvoe rende en rechtsprekende Europa van zes ontstaan. Want dat is het grote verschil: de E.G.K.S. heeft een wetgevend lichaam (de Alge mene Vergadering), een uitvoerend lichaam (de Hoge Autoriteit) en een rechtsprekend lichaam (het Hof van Justitie). Zij heeft daar enboven een raadgevend lichaam plus een comité van ministers en een secretariaat-generaal, maar die zijn van geringere betekenis. Politieke macht Toen de E.G.K.S. eenmaal draaide dacht men de formule voor de opbouw van de eenheid van Europa gevonden te hebben. De zes zouden op dezelfde weg verder gaan in de hoop, dat de andere negen (en wie weet nog meer!) zich vroeg of laat wel zouden aan sluiten. Men werkte op papier een Europese Verdedigings-Gemeen- schap uit, die de leiding over leger, marine en luchtmacht van de Zes in handen zou nemen. Toen men een eindweegs op weg was bedacht men, dat die gemeen schappelijke strijdkrachten dan niet meer een instrument zouden kunnen zijn in handen van zes regeringen, maar dat daarboven een politieke macht moest komen. Die noemde men bij voorbaat de Europese Politieke Gemeenschap. De verdragen tot goedkeuring van de E.V.G. en van de E.P.G. zijn inderdaad geparafeerd namens de regeringen der zes landen en daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de zes parlementen. Vijf van die zes (België, Italië, Luxemburg, Nederland en West-Duitsland) hebben die goedkeuring verleend, maar de Franse Nationale Ver gadering weigerde. Het hele plan is toen niet doorgegaan. Maandenlang heerste er verslagen heid over deze verwerping, maar men bleef niet bij de pakken neer zitten. De toenmalige Britse minister van buitenlandse zaken Sir Anthony Eden nodigde zijn collega's van de landen der E.G.K.S. naar Londen om overleg te plegen over een andere oplossing. Het resultaat was een ouderwets bondgenoot schap tussen deze zeven landen, dat de naam West-Europese Unie heeft gekregen. Ziedaar het Europa der Zeven. Ondertussen heeft Engeland ook een overeenkomst gesloten met de E.G.K.S. met de oprechte bedoe ling voor allerlei gemeenschappe lijke vraagstukken zoveel mogelijk gemeenschappelijke oplossingen te zoeken. Engeland is buitengewoon 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1958 | | pagina 8