Cenlrale Inkoopafdeling verkuist 2 De „flat" volgens het principe „lichten lucht" „Ja mijnheer", verzuchtte eens de chef-inkoper van een groot bedrijf tegen ons, „als je hier vraagt welke afdelingen dit bedrijf heeft hoor je: produktieafdeling, verkoopafdeling, onderhoud, administratie, enne.... Oh ja, de inkoopafdeling, die is daar ergens", waarna hij met een vaag gebaar in de richting van een kanaal dijk wees. Dit klopt dan ook. omdat de inkopers van dat bedrijf zijn ondergebracht in een woonschuit, die vredig ligt te schommelen tegen de wallekant van een binnenhaventje. Wanneer u echter bij Heineken Rot terdam naar de centrale inkoopafde ling vraagt volgt er bepaald geen vaag gebaar; integendeel, men zal u direct de prachtige „flat" wijzen, die de vorige maand op de tweede verdie ping van het kantoorgebouw op de plaats van de voormalige archiefzol der is verrezen. Deze nieuwe werkruimte is geheel gebouwd volgens het principe „licht en lucht" en wij zijn er zeker van dat de stichting „Goed Wonen" in deze ideale ruimten met een orgie van staal en schuimplastic een aantal modelkamers zou kunnen inrichten en demonstreren, waar menige wo ningbouwvereniging jaloers op zou zijn. In deze nieuwe omgeving gaat nu de centrale inkoopafdeling de problemen van alle dag te lijf en dat zal heel wat prettiger gaan dan in de oude ruimte, waarbij vergeleken de hoek van de Koninklijke op de Effecten beurs te Amsterdam in het heetst van de strijd het dagverblijf van een ver zorgingshuis voor ouden van dagen was. Op de bovenste foto's zien wij de oude situatie. De heer Annegarn is net in gesprek met een hofleveran cier, temidden van monsterkisten en dozen, die wegens ruimtegebrek ook een onderdak moesten hebben in zijn kamer. Hierdoor wordt (valselijk) de indruk gewekt als zou Heineken deze ruimte tijdelijk hebben verhuurd aan een legeflessenhandel. Voor deze zaken (de monsters dan!) is thans een spe ciale ruimte „functioneel" ingericht, zoals dat heet. Op een andere foto is een gedeelte te zien van de kamer waar in totaal twintig personen werkten. Hier liep op drukke dagen de prijs van hoofd pijntabletten hoog op! We zien hier v.l.n.r.: de heren Agatz, Lakeman, Becht, Spelbrink, Ylstra, Van Putten, Wesselink, Rietberg en mejuffrouw Jansen, onze eerste typiste. Deze heren houden zich in hoofdzaak bezig met de inkoop van grondstoffen, embal lage, reclameartikelen en onderhou den het contact met de buitenlandse brouwerijen, waarvoor ook hier wordt ingekocht. In de groep geheel rechts tenslotte vooraan de heer Hollestein (factuur controle) en de man van de uitgaande verschepingen de heer Dankloff; van zijn assistenten (mejuffrouw Pieterse en de heer Van Dijk) zijn alleen de haardossen te zien. De overige bezet ting (typistes technische inkoop) moest even het veld ruimen voor de fotograaf. Op de nieuwe afdeling heeft iedere groep haar eigen domein, met per kamer ten hoogste vijf personen. Het suikergoed-roze van de vloerbe dekking, het rood, geel en groen van de deuren, verwarmingsradiatoren en raamsponningen zullen ongetwijfeld bijdragen tot de prettige sfeer om in te werken. Nee, voor de inkopers van Heineken dobbert er geen woonschuitje langs de wallekant van de Crooswijksesingel. Op één punt was die chef-inkoper waar wij het in het begin over had den echter niet vaag: „Er is hier maar één inkoopcentrale mijnheer", zei hij triomfantelijk, „geen mens haalt het in zijn hoofd om iets buiten ons 0111 te kopen!" Kijk, wat dit betreft wil de Centrale Inkoop beslist wél in 't zelfde schuitje zitten!la. Rechts boven: de nieuwe interieuren.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1958 | | pagina 4