Doe het zelf 12 Eigen compositie De hodman A man who had niet much to say Went met his wife to Wijk at Zee She said him "Take a duik, dear man", He answered bibb'rend "I don't can." Ze saw him aan, with ogen groot, The man die schrok himself half dood. He stand there staring in the sea And thought "It is too koud for me; But if I don't duik my zvife is woest And she shall slaan me xuith a knoest." So he doke the water in. What did he see"A seameermin!" He answered bibb'rend "I don't can". And leefde daar nog heel much jaren. Z'n wife heeft never, never known To welke plaats her Piet had gone. L. P. A foolish old koster in Nepal Trok always too hard at the klepel. Till he got with a bens, Whole the clock on his pens. Now he uses to luid just a lepel. W. T. 15 Li imeric ks A man on a motor, Verstegen, Was very afraid van the regen. This was not so bad For he had a pet, Which hold all de stortbuien tegen. A reclame-artist on a scooter Came to de zaak with getoeter. Till on a keer, The thing dee't not meer And men heard no getoet but gefoeter. L. P. Een „beweging" die bezig is ook Nederland te veroveren Geen slagzin heeft in weinig jaren zo'n groot deel van de wereld ver overd als deze. Of het nu in Amerika en Engeland „Do it yourself", dan wel in Duitsland „Mach 's selbst" heet, maakt geen verschil; het is overal de uitdrukking geworden van miljoenen mensen die besloten heb ben om een groot of kleiner deel van hun vrije tijd te besteden aan het ver beteren van de omgeving waarin zij leven en wonen. Wellicht het grootste percentage van deze miljoenen doet dit omdat zij betere levensomstandigheden wensen, maar niet beschikken over de midde len om deze op de klassieke wijze, door kopen of laten maken, te ver wezenlijken. Daarnaast is er een groep van hen, die niet die vaardigheid hadden, vaak zich ook niet bewust waren van een behoefte aan betere levensomstandig heden en die soms over voldoende ruime middelen beschikken om even tuele wensen te laten uitvoeren, maar die, eenmaal aangelokt door reclame van handel en industrie, ontdekten, dat zij op dit gebied de zo nodige afleiding en ontspanning konden vin den in de soms schaarse vrije tijd, die een drukke werkkring hun overlaat. Misschien is juist deze derde groep voor de zo snelle ontwikkeling van deze beweging de belangrijkste ge weest. Om dit te begrijpen moeten wij een blik werpen op Amerika, de bakermat van het zelfdoen. Stijgende lonen en verkorting van de werkweek maakten dat de Amerikaan meer kon doen aan vrijetijdsbesteding. De in dustrie zag hierin enorme mogelijk heden en zij wist deze, dank zij goed geleide reclame, in de juiste banen te leiden. „Vrije tijd, dat is tijd voor hobby's. Grote advertenties, aantrek kelijke folders, artikelen in de pers, zij brachten de man of vrouw, die voorheen nooit een liefhebberij had bezeten, ertoe om in korte tijd een verwoed hobbyist te worden. Men schat dat in Amerika jaarlijks 35 miljard dollar aan hobby's wordt uitgegeven, waarvan 0,1 miljard door postzegelliefhebbers, 0,5 miljard door amateurfotografen, 1 miljard door watersportliefhebbers en 10 miljard door doe-het-zelf-enthousiasten aan gereedschap en materialen voor bouw, onderhoud en inrichting van wonin gen. Wilt u nog enkele cijfers? In 1954 werden 70.000 huizen door amateurs gebouwd! De jaarproduktie van elek trisch handgereedschap steeg van 25 miljoen dollar voor de oorlog tot 250 miljoen in 1954. 40 van alle timmerhout wordt door de amateur verwerkt, 60 van alle behangselpa pier, 75 van alle verf! Pers, radio, film en televisie, zij alle brachten dagelijks nieuws voor de amateur, zij leerden hem de grond slagen van het vak, neen, van nage noeg alle vakken, zij gaven hem voor lichting over nieuwe materialen en nieuwe gereedschappen, zij verstrekten hem de nodige adressen en bovendien vertelden zij hem telkens weer en in alle toonaarden hoeveel dollars hij eigenlijk wel verdiende door een paar van zijn vrije uren aan dit soort werk te besteden. Nadat de beweging in Amerika een grote vlucht had genomen, begon zij in Engeland terrein te winnen. De steeds stijgende lonen en het gebrek aan handwerkslieden werkten daar in hoge mate toe mee om een gunstig klimaat voor een snelle ontwikkeling te scheppen. De eerste Do it yourself- tijdschriften verschenen pas ruim

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1958 | | pagina 14