De maidentrip
9
Met de neus in de golven
den. dus werd er vastgemaakt, om van
een welverdiende nachtrust te genieten.
„Gerritje" is een best schip, maar stelt
eisen. De man aan het roer heeft zijn
volle aandacht nodig voor het vaarwa
ter, maar vooral als het schip z'n neus
in de golven steekt. Ook de machine
kamer vraagt om voortdurende controle.
Tijdens de vaart de hoofdmotor en wan
neer er gelost of geladen wordt zijn het
de compressor en het aggregaat, die de
aandacht vragen.
De volgende morgen werd om 8.00 uur
Hansweert bereikt (weet u dat ze dit
plaatsje in Zeeland Hanswest noemen?),
waar „Gerritje" aan de intense belang
stelling van diverse douane-ambtenaren
blootstond. Van Hansweert via Antwer
pen tot Wintam zijn er geen obstakels,
maar dan begint het. Voor „Gerritje"
het moede lichaam om 21.00 uur langs
de kade te Brussel kon vlijen, had het 3
sluizen en enkele bruggen en poorten
te overwinnen.
De eerste kennismaking van „Gerritje"
met het Manneke, was erg stralend, maar
dan van de regen. Daar het zondag was
en slecht weer, was dit voor de beman
ning een goede gelegenheid het verblijf
eens onder handen te nemen en de
afwas te doen. Hierna kon „Gerritje"
de diverse mensen van de Leopold-brou-
werij ontvangen. De bemanning ontving
uit de handen van de heer Damiens een
prachtige pet en Gerritje een wimpel,
waarna er een glas geledigd werd op de
goede vaart.
De volgende morgen werd reeds vroeg
de zaak in orde gemaakt om bier te ont
vangen. Prompt om 8.00 uur werd met
het laden begonnen. Alle begin is moei
lijk, maar na afloop was een ieder er
van overtuigd, dat het prima gegaan
was. Er was bijna 1200 hl bier in de vier
tanks geladen.
Om 17.00 uur werd het anker gelicht en
de weg terug aanvaard. Dit keer was het
Wintam, dat tot ligplaats voor „Ger
ritje" verkozen werd.
De dag daarop van Wintam naar Ant
werpen, waar de ladingen uitgeklaard
moeten worden. Te Lillo kwam een
patrouillevaartuig langszij, waarschijnlijk
om te zien of het bier reeds was gebot
teld. Voor deze gelegenheid was er een
kist bier aan boord, zodat een ieder, die
„Gerritje" met de maiden trip kwam
feliciteren een flesje bier aangeboden
kreeg, 's Avonds werd Dintel-Sas be
reikt.
Heel vroeg werd de volgende morgen
aan het laatste stuk naar Rotterdam be
gonnen. Het was zelfs nog vroeg, toen
de Moerdijkbrug in het zicht kwam. Om
precies 12.00 uur werd „Gerritje", na
z'n eerste reis naar Brussel, voor de
brouwerij vastgemaakt.
Iedereen van de brouwerij weet nu wel
wie „Gerritje" is. Daarom is het mis
schien wel aardig iets over de eerste
reis te vertellen.
Allereerst moest het schip, of liever de
vier tanks, gewaterijkt worden, wat aan
de Rotte is gebeurd met onze eigen
tankwagens. Daarna ving de eerste reis
aan om 's morgens 11.00 uur. Van Rot
terdam werd gevaren door de Noord
naar Dordrecht. Vervolgens via het
Hollands Diep, Volkerak, Krammer,
Zijpe, Mastgat en Ooster-Schelde naar
Wemeldinge. Wist u al deze aardrijks
kunde nog? In Wemeldinge door de
sluis het kanaal van Zuid-Bevelancl in.
Ondertussen was het 22.00 uur gewor-
De man aan 't roer heeft alle aandacht
nodig
Slot van pag. 8
Kapitein Van Elswijk, die na de over
dracht het commando van het werfper-
soneel had overgenomen, voer de „Ger
ritje" terug naar Amsterdam.
Het eerste en enige biertankschip in de
vaart. Hulde aan de ontwerpers en bou
wers en een groet aan zijn naamgeefster,
het lieve wicht te 's-Hertogenbosch.
Do vlag in top!
Schipper Van Elswijk en zijn assistent Vink
aan de afwas
De Belgische gendarme houdt wel van
een biertje