De maidentrip 9 Met de neus in de golven den. dus werd er vastgemaakt, om van een welverdiende nachtrust te genieten. „Gerritje" is een best schip, maar stelt eisen. De man aan het roer heeft zijn volle aandacht nodig voor het vaarwa ter, maar vooral als het schip z'n neus in de golven steekt. Ook de machine kamer vraagt om voortdurende controle. Tijdens de vaart de hoofdmotor en wan neer er gelost of geladen wordt zijn het de compressor en het aggregaat, die de aandacht vragen. De volgende morgen werd om 8.00 uur Hansweert bereikt (weet u dat ze dit plaatsje in Zeeland Hanswest noemen?), waar „Gerritje" aan de intense belang stelling van diverse douane-ambtenaren blootstond. Van Hansweert via Antwer pen tot Wintam zijn er geen obstakels, maar dan begint het. Voor „Gerritje" het moede lichaam om 21.00 uur langs de kade te Brussel kon vlijen, had het 3 sluizen en enkele bruggen en poorten te overwinnen. De eerste kennismaking van „Gerritje" met het Manneke, was erg stralend, maar dan van de regen. Daar het zondag was en slecht weer, was dit voor de beman ning een goede gelegenheid het verblijf eens onder handen te nemen en de afwas te doen. Hierna kon „Gerritje" de diverse mensen van de Leopold-brou- werij ontvangen. De bemanning ontving uit de handen van de heer Damiens een prachtige pet en Gerritje een wimpel, waarna er een glas geledigd werd op de goede vaart. De volgende morgen werd reeds vroeg de zaak in orde gemaakt om bier te ont vangen. Prompt om 8.00 uur werd met het laden begonnen. Alle begin is moei lijk, maar na afloop was een ieder er van overtuigd, dat het prima gegaan was. Er was bijna 1200 hl bier in de vier tanks geladen. Om 17.00 uur werd het anker gelicht en de weg terug aanvaard. Dit keer was het Wintam, dat tot ligplaats voor „Ger ritje" verkozen werd. De dag daarop van Wintam naar Ant werpen, waar de ladingen uitgeklaard moeten worden. Te Lillo kwam een patrouillevaartuig langszij, waarschijnlijk om te zien of het bier reeds was gebot teld. Voor deze gelegenheid was er een kist bier aan boord, zodat een ieder, die „Gerritje" met de maiden trip kwam feliciteren een flesje bier aangeboden kreeg, 's Avonds werd Dintel-Sas be reikt. Heel vroeg werd de volgende morgen aan het laatste stuk naar Rotterdam be gonnen. Het was zelfs nog vroeg, toen de Moerdijkbrug in het zicht kwam. Om precies 12.00 uur werd „Gerritje", na z'n eerste reis naar Brussel, voor de brouwerij vastgemaakt. Iedereen van de brouwerij weet nu wel wie „Gerritje" is. Daarom is het mis schien wel aardig iets over de eerste reis te vertellen. Allereerst moest het schip, of liever de vier tanks, gewaterijkt worden, wat aan de Rotte is gebeurd met onze eigen tankwagens. Daarna ving de eerste reis aan om 's morgens 11.00 uur. Van Rot terdam werd gevaren door de Noord naar Dordrecht. Vervolgens via het Hollands Diep, Volkerak, Krammer, Zijpe, Mastgat en Ooster-Schelde naar Wemeldinge. Wist u al deze aardrijks kunde nog? In Wemeldinge door de sluis het kanaal van Zuid-Bevelancl in. Ondertussen was het 22.00 uur gewor- De man aan 't roer heeft alle aandacht nodig Slot van pag. 8 Kapitein Van Elswijk, die na de over dracht het commando van het werfper- soneel had overgenomen, voer de „Ger ritje" terug naar Amsterdam. Het eerste en enige biertankschip in de vaart. Hulde aan de ontwerpers en bou wers en een groet aan zijn naamgeefster, het lieve wicht te 's-Hertogenbosch. Do vlag in top! Schipper Van Elswijk en zijn assistent Vink aan de afwas De Belgische gendarme houdt wel van een biertje

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 9