De „Gerritje" vaart 8 Hel moest volgens de kalender zomer zijn, maar het was schraal aprilweer die zaterdagochterd op het Noordzeekanaal, toen de „Gerritje", onze „Gerritje", haar snelheidsproef aflegde om daarna offi cieel en formeel aan Heineken te worden overgedragen. Het achterlijke weer had het voordeel van een mooie lucht met rustig voortdrijvende wolkenvelden ho ven het altijd fraaie Hollandse polder landschap, waarin de „Gerritje" zich op volle kracht voortbewoog om vooral de geprojecteerde snelheid van 15 km per uur te halen. Het lichtgroen geschilderde dek en de lekkernijen welke met gulle hand wer den uitgedeeld, brachten de passagiers weldra in een opgewekte paasstemming, die slechts getemperd werd door de niet te verhullen moeite ivaarmede zij de hindernissen namen wanneer zij van het voor- of achterschip op het dek, boven het ruim wilden klauteren of zich langs het smalle gangboord verplaatsten, om maar niet te spreken van de smalle toegang naar het tankruim. Is niet een van de passagiers daarin klemgeraakt? Als buitenlandse gasten had de „Ger ritje" de Schotse Mr. Craig uit Singapore Gezicht van de stuurhut uit Scheepsbouwer Vonk en de heer Blaauw meten de snelheid en Herr Schulz uit Grevenbroich aan boord, terwijl voorts ons personeelsblad zijn illustere vertegenwoordigers had. Er werd vastgesteld, dat de „Gerritje" vol belast 14,7 km snelheid haalde, waar mee men vrede kon hebben, vooral de brouwerijmensen, die zich bewust waren van de vele kilo's waarmede zij het laad vermogen overschreden. Op een rustige plaats werd het anker uitgegooid en nadat de machines waren stopgezet, kon de heer Vonk van de zverf Schouten te Muiden, het schip, de eerste biertanker ter wereld, aan Hei neken overdragen. Het was allemaal net echt. Speeches, drankjes, handdrukken, geschenkjes, fotoreportages. Ondertus sen was de rederijvlag vervangen door het Heineken's doek en dit was toch xuel een moment. Er werd nog eens vastgesteld dat de „Gerritje" het eerste en enige biertank schip ter wereld was. De heer Craig voegde hieraan snedig toe, dat het tevens de snelste biertanker was en toen ont dekte men dat vooralsnog alle super latieven op de „Gerritje" van toepassing waren. Slot op pag. 9 De heer V ester gaard wenst kapitein v. Elswijk geluk Proost op een behouden vaart

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 8