De „Gerritje" vaart
8
Hel moest volgens de kalender zomer
zijn, maar het was schraal aprilweer die
zaterdagochterd op het Noordzeekanaal,
toen de „Gerritje", onze „Gerritje", haar
snelheidsproef aflegde om daarna offi
cieel en formeel aan Heineken te worden
overgedragen. Het achterlijke weer had
het voordeel van een mooie lucht met
rustig voortdrijvende wolkenvelden ho
ven het altijd fraaie Hollandse polder
landschap, waarin de „Gerritje" zich op
volle kracht voortbewoog om vooral de
geprojecteerde snelheid van 15 km per
uur te halen.
Het lichtgroen geschilderde dek en de
lekkernijen welke met gulle hand wer
den uitgedeeld, brachten de passagiers
weldra in een opgewekte paasstemming,
die slechts getemperd werd door de
niet te verhullen moeite ivaarmede zij de
hindernissen namen wanneer zij van het
voor- of achterschip op het dek, boven
het ruim wilden klauteren of zich langs
het smalle gangboord verplaatsten, om
maar niet te spreken van de smalle
toegang naar het tankruim. Is niet een
van de passagiers daarin klemgeraakt?
Als buitenlandse gasten had de „Ger
ritje" de Schotse Mr. Craig uit Singapore
Gezicht van de stuurhut uit
Scheepsbouwer Vonk en de heer Blaauw
meten de snelheid
en Herr Schulz uit Grevenbroich aan
boord, terwijl voorts ons personeelsblad
zijn illustere vertegenwoordigers had.
Er werd vastgesteld, dat de „Gerritje"
vol belast 14,7 km snelheid haalde, waar
mee men vrede kon hebben, vooral de
brouwerijmensen, die zich bewust waren
van de vele kilo's waarmede zij het laad
vermogen overschreden.
Op een rustige plaats werd het anker
uitgegooid en nadat de machines waren
stopgezet, kon de heer Vonk van de
zverf Schouten te Muiden, het schip, de
eerste biertanker ter wereld, aan Hei
neken overdragen. Het was allemaal net
echt. Speeches, drankjes, handdrukken,
geschenkjes, fotoreportages. Ondertus
sen was de rederijvlag vervangen door
het Heineken's doek en dit was toch
xuel een moment.
Er werd nog eens vastgesteld dat de
„Gerritje" het eerste en enige biertank
schip ter wereld was. De heer Craig
voegde hieraan snedig toe, dat het tevens
de snelste biertanker was en toen ont
dekte men dat vooralsnog alle super
latieven op de „Gerritje" van toepassing
waren.
Slot op pag. 9
De heer V ester gaard wenst kapitein v. Elswijk geluk
Proost op een behouden vaart