„mm Verbruik van alcoholhoudende dranken in Nederland en enige andere landen ^feeót in cJltmelo Op 3, 4 en 5 juli werd ie Almelo wederom de traditionele Braderie gehouden. Deze Braderie, die een afspiegeling is van de Parijse straat verkoop, waarbij de winkeliers hun plaatsen achter de toon bank in de winkel enige dagen verlaten om op straat vóór hun bedrijven hun artikelen aan de man te brengen, trekt steeds weer tienduizenden bezoekers uit Almelo en omgeving. De verkopen bereiken ongekende hoogten, mede door de sfeer die men weet te scheppen door vele vrolijke attracties. Natuurlijk was ook Heineken vertegenwoordigd. Op een speciaal voor dit doel versierde Heineken's auto zong Johnny Jordaan zijn bekende Amsterdamse liedjes (zie foto 1). Vrolijkheid, gezelligheid en sfeer vragen om Heineken's bier en vele winkeliers pousseerden het beste bier op waardige wijze. Op foto 2 een voorbeeld van een etalage. Ook de buitenreclame had extra aandacht. Op goede hoogte wordt een Heineken's viltje aangebracht (foto 3). Er werd veel over Heineken gesproken en een groot aantal flessen van dit hier werd geledigddaar in Almelo! smm ma nmm k Het is wel eens aardig bepaalde levensgewoonten van onszelf te vergelijken met die van anderen, buiten de grenzen, vooral nu de verbeterde reismogelijkheden de belangstelling voor het buitenland zo zeer hebben opgewekt. Hoe zal men immers een buitenlander kunnen begrijpen als men zijn levensge woonten niet kent? Niet alle zeden en gewoonten zijn in cijfers of statistieken uit te drukken, maar iets waar wij ons als brouwerijmensen door gaans voor interesseren, het gebruik van alcoholica, laat zich zeer goed in cijfers weergeven. Hetgeen wij dan ook hieronder doen, daarbij tevens een blik op de historie werpend: 1900/04 Land: Nederland Frankrijk Italië België Zwitserland Engeland Denemarken Duitsland Land: Nederland Frankrijk Italië België Zwitserland Engeland Denemarken Duitsland Land: Nederland Frankrijk Italië België Zwitserland Engeland Denemarken Duitsland Alles is uitgedrukt itt liters. Om tot de totaalcijfers te komen zijn voor elk land de cijfers voor bier, gedistilleerd en wijn met de in dat land voor deze dranken gebruikelijke alcohol percentages omgerekend tot liters van 50 alcohol en daarna opgeteld. In het algemeen ziet men een duidelijke afneming van de drinkgewoonten in de loop der jaren, veroorzaakt door betere huisvesting, sportbeoefening e.d. (cl.w.z. als we de totaal cijfers in ogenschouw nemen). Wij zien dat ons land verreweg het matigste is in het gebruik van alcohol als genotmiddel, nadat het in het begin van deze eeuw nog 2 landen boven zich (of moeten wij zeggen onder zich?) had. Engeland heeft zich afgezien van de crisisjaren gehand haafd op hetzelfde niveau, hetgeen ons echt iets voor een Engelsman lijkt: hij houdt niet van veranderen en daarom heeft coca-cola bij John Buil ook nooit een schimmetje van kans gekregen, terwijl u bij de Engelsen ook te vergeefs naar een goede vruchtenlimonade zult zoeken. De voorliefde voor wijn in de zuidelijke landen komt duidelijk tot uitdrukking. Bekijkt u de cijfers maar eens rustig dan weet u wat u naar 's lands wijs moet bestellen als u deze zomer nog in het buitenland mocht komen. bier gedist. wijn totaal 41,9 8.0 1.7 11,0 27,7 7,5 144,6 44,9 0,8 1.3 117,6 29,6 217,6 7,7 4,6 26,2 63,6 4.1 74,8 12,1 137,7 4,7 1,6 10.9 97,0 13,6 1,6 9.9 112,9 8,3 6,4 9,3 1935/37 bier gedist. wijn totaal 143 1.5 1.0 2,7 27,9 4,7 166.5 28,1 1,0 0,4 85,2 20,9 166,3 1,2 4,3 15,5 52,4 44,9 60,9 1,3 1,5 4,5 56,2 0.9 2.2 2,5 60,6 2,1 6.8 8,6 1953 bier gedist. wijn totaal 12.7 2,2 0,7 3.5 19,6 4,0 120,0 34,0 3.4 1,6 88.5 23.1 117,7 1,4 6,4 12.3 48.3 3.0 33.0 14.9 80.4 1.0 1,2 11.0 68,2 1,1 2,6 7,2 57,5 1,1 7.7 7,6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 10