Agentenfeest 4 Onze directeur Jhr. P. Ii. Feith spreekt de verzamelde agenten en hun dames toe „Moet het erin of moet het er niet in?" Zo hebben wij ons afgevraagd in verband met de agentenbijeenkomst te Utrecht. Dat is voor ons nl. altijd een beetje moeilijk punt. Ons Verse Vat is een familieblad, gewijd aan de grote Heineken's familie, van welke familie geacht worden deel uit te maken degenen, die door de banden des loons aan de Heineken's Brouwerij of haar nevenorganisaties zijn verbonden. Dat zijn onze agenten zeker niet. Integendeel, het zijn zelfstandige zaken lieden, die op deze zelfstandigheid nog bijzonder trots zijn ook. Niettemin, al zijn ze dan geen rechtstreekse familie van ons, aangetrouwde familie zijn ze zeker en wat hun trouw betreft, zilveren, gouden en diamanten huwelijken met Heineken zijn schering en inslag en in welke delfstof een 75-jarig feest wordt uitgedrukt weet ik niet, maar ook dat komt voor Het belang van onze agenten voor onze verkoop- en distri butie-organisatie kunt u het beste opmaken uit het feit, dat het overgrote deel van onze binnenlandse omzet via de agenten loopt. Ja, die omzet „loopt via de agenten", maar hoe gaat dat nu eigenlijk? Wat spoken die 246 agenten, die de Heineken's Brouwerij in Nederland heeft, nu eigenlijk uit? Hun voornaamste taak is bier verkopen, het bier, dat zij van ons betrekken, dat hun gewoonlijk franco thuis geleverd wordt, maar dat zij voor eigen rekening en risico moeten doorleveren aan de café's, aan de slijterijen, winkels en andere plaatsen, waar maar bier te verkopen is. Tussen de prijs, die Heineken factureert en de prijs die zij bij hun afnemers maken (allemaal vastgestelde prijzen!) zit een bepaalde marge, waaruit de onkosten, het vervoer naar de klant, het personeel, het credietrisico etc., etc. moet worden bestreden en waarvan zij hun ondernemersloon en hun winst moeten en gelukkig over het algemeen ook kunnen overhouden. Nu is het zo, dat geen enkel agentschap behoeft te leven van bier-alléén. Vrijwel allen verkopen daarnaast ook limonades en velen ook gedistilleerd. Die limonades maakten zij vroeger meestal zelf, zoals zij ook het bier zelf uit de vaten bottelden in de beugelflesjes, aanvankelijk door handige manipulaties met een slangetje, later met ingewikkelde, roterende ma chines. Het zelf-bierbottelen wordt nu op een enkele uit zondering na aan de brouwerij overgelaten en ook wat de limonades betreft hebben de vraag naar en de mogelijkheid van het merkartikel de meeste agenten van fabrikanten tot groothandelaars gemaakt. De omvang der bedrijven is zeer verschillend. Er zijn er, die duizenden hectoliters bier omzetten en andere, die van een paar honderd hecto moeten bestaan. Er zijn er, die naar één zaak op honderd meter van het bedrijf af evenveel bier brengen als een ander naar twintig zaken, verspreid over een gebied zo groot als een halve provincie. Er zijn er, waar de baas achter een groot bureau op kantoor zit, met een staf van administratief, commercieel en expeditiepersoneel, mits gaders een heel wagenpark tot zijn beschikking. Maar er zijn er ook, die in hun overall zélf kilometers en kilometers af sjouwen in hun ouwe dumpwagen en 's avonds bij het lamp licht, als de kinderen naar bed zijn, met pijnlijk gezicht de hanepoten in hun beduimeld kasboekje vergelijken met de guldentjes, kwartjes en dubbeltjes, die uit hun groezelig geldzakje op de tafel zijn uitgestort. Het is geen eenvoudig vak. Want of het nu het Amstelhotel is of Teunisboer uit Wanneperveen, klant is klant en mitsdien koning. Er is een grote mate van enthousiasme, mensenkennis en vertrouwen voor nodig. Vertrouwen ook en vooral in de brouwerij, die hem helpt en steunt op velerlei wijzen, maar die toch het grote lichaam blijft met principes en vaste lijnen. Met die vaste lijnen is het in Gendringen of Valthermond wel eens moeilijk om aansluiting te krijgen. Dan wordt de agent diplomaat, en als het een goeie agent is, en het gaat om een goeie klant, en er is een goeie vertegenwoordiger van een goeie brouwerij, dan komt de zaak voor elkaar en aan het eind van het boekjaar wordt in een groot kantoor te Amsterdam of Rotterdam het omzetlijntje van een bepaald agentschap) een tikje hoger getekend, een klein tikje maar en de man, die het lijntje tekent, kan zich met geen mogelijk heid voorstellen, hoeveel moeite, hoeveel werk, hoeveel tijd dit kleine succesje heeft gekost. De agenten zijn de voorposten van de brouwerij, de front strijders. Zij moeten hard werken en daarom mogen zij er ook wel eens éen dag in het jaar tussenuit. Op 25 april jl. zijn zij allen met hun echtgenoten onze gasten geweest in Esplanade te Utrecht. Het was bijzonder nuttig door de redevoeringen van jhr. Feith en de heer Meertens, het was stimulerend door het naarvoren halen van de heer Baggerman uit Haarlem als bierverkoopkampioen 1955, het was prettig aan de welver zorgde lunch, lollig door het optreden van het cabaret Wim Sonneveld en tenslotte genoeglijk bij het biertje-na, waar iedereen met iedereen weer eens een praatje kon maken, waar oude vriendschappen werden vernieuwd en nieuwe gesloten. En al is dit dan geen „verslag" van die bijeenkomst ge worden, u weet nu toch, dat ze gehouden is en waarom. Er wordt te pas en te onpas gesproken over banden, die iemand binden aan iemand. De vrijwillige band, die er bestaat tussen de agenten en onze brouwerij, is weer eens gebleken van het beste materiaal vervaardigd te zijn en dat is belangrijk genoeg om in Vers van 't Vat te vermelden. vdz

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 4