ENGELAND LONDEN 6 •:g: V Einige employe's van onze brouwerij te Amsterdam viel het buitenkansje te beurt een reis naar Engeland te mogen maken als beloning voor het doorzettings vermogen en de toewijding, betoond bij een te Amsterdam gehouden Engelse cursus, die was aangevangen met vele deelnemersdoch slechts door enkele volhouders werd beëindigd. Wij ontvin gen van deze reis een bijzonder aardig verslag van de heer Bos, directie-chauf feur en een verhaaltje van ir. van Ros- sem, de reisleider, welke hieronder vol gen. Ik weet niet wat U ervan denkt, maar als je in Engeland aankomt met betraan de ogen van 't overgeven, en hij die dat niet heeft gedaan een kleur heeft alsof hij in een palet is gevallen, dan maak je geen goede indruk. De Engelse douanen keken ons meewarig aan en vroegen zeer beleefd aan sommi gen van ons of wij niets aan te geven hadden. We antwoordden dat we wat geofferd hadden aan de zeebewoners en het bleek in orde te zijn. Terwijl ze vriendelijk toezagen, mochten we door gaan, zonder dat ze onze koffers inspec teerden. Ongeveer twee uur sporen, een half uur in de ondergrondse en wij waren er. Gelijk een klont wormen wrongen wij ons uit de grond en stonden in Londen. De meesten van ons een weinig duizelig. Gauw oversteken en dan naar het hotel. Oversteken in een land waar links ge reden wordt. Prompt was het de eerste maal naar links kijken, niets te zien, voet op de rijweg, en zeer snel weer terug nemen, want anders werd hij pijnloos door een grote bus afgeknepen. Maar we leerden ons snel aanpassen, vanwege het lijfsbehoud. In het hotel: inschrijven, sleutel ontvangen en toen naar boven. Opknappen, naar beneden, op elkaar ge wacht en toen wandelen in Londen. We kropen weer in de grond. Met de ondergrondse een tijd wroeten in het duister. In de trein (ondergrondse) waren wij de enigen die het druk hadden. Een trein vol mensen en niet één die zijn mond opendeed. We vielen al ras op, ten eerste doordat wij sigaren rookten en ten tweede door de pijp van Co. Niet dat die pijp niet mooi was, maar waar wij liepen en Co zijn geliefde pijp rookte, reed doorlopend een brandweerwagen met ons op. Dat is de hele week zo ge bleven. Veel gelopen in het centrum, en doodmoe terug naar het hotel, wassen en dan slapen. (In mijn bed schommelde ik nog een beetje, alsof ik op het schip was). Maandag tot en met Zaterdag lopen, bus sen, ondergrondse, kijken maar, vragen, klimmen, klauteren en genieten van al hetgeen in onze gidsen en boekjes stond. We hebben musea bezocht, we hebben heerlijk gegriezeld in de kelders van Ma dame Toussaud. Daar kan men zien hoe op zeer delicate wijze Marie Antoinette werd onthoofd en haar kinderen ver- moord. We hebben naar de kroonjuwelen gekeken, in kastelen gelopen en.... ge lachen. Zo af en toe hoorde men even lachen op het plein van een of ander kasteel, hetgeen in drie eeuwen niet is gebeurd, want de Engelsman lacht niet op plaatsen waar koningen en koningin nen hebben vertoefd. We hebben gezien hoe de wacht van het koninklijk paleis afgelost werd. Een prachtig gezicht was dat. Felrode uni formen met veel goud; prachtige paar den. en menselijke poppen erop. Com mando's, voetgestamp, alles prachtig op maat en dan met een groot orkest voor op het hek van het koninklijk paleis uit. overgoten door vriendelijk zonlicht. Als extraatje van de heer Heineken een avond naar een show „The King and I", vrolijk (en goed te verstaan voor de Engelsen)Na een paar dagen begonnen we werkelijk Engels te denken en doen. De taal begonnen we steeds beter te ver staan en te spreken. Sommigen van ons hadden al moeilijkheden met hun Neder lands. Op uitnodiging van een afgevaar digde van de Zuidafrikaanse regering een excursie gemaakt met Lang bij de B.B.C. Zeer interessant, daarna naar het Zuid- Afrika huis, waar wij alles konden zien en lezen over Zuid-Afrika. Een prachtige gelegenheid om ons Engels te testen. Zeer bereidwillig gaf iedereen ons antwoord op al onze vragen. Toen een dag op bezoek bij Guinness' Brewery. Prima lunch bij aankomst. Daar na bezoek en bezichtiging van de brou werij. Zeer interessant. Na afloop werden wij in groepjes uitgenodigd om een En gelse tea mee te maken in huiselijke kring. We hebben toen het leven mee gemaakt van een Engels huisgezin. In elk huis in Engeland een open haard vuur en als je een Engelse tea hebt mee gemaakt eet je de verdere dag niet meer. Een hartelijk afscheid van onze gastheer en gastvrouw en maar weer de grond in. Ik vertel toch niet dat Eibers en onder- Onze Engelandvaarders te Londen ..jsSSS De wacht voor het Koninklijk Paleis wordt afgelost getekende bijna anderhalf uur onder de grond gezeten en gereden hebben om het uitgangspunt te bereiken. Al met al, een week om nooit te ver geten. De terugreis was prachtig. De zee was glad, dus geen zieken. Nu zijn wij weer aan 't werk, maar vergeten doen wij onze reis niet. Nog een woord van dank aan de heer van Rossem, onze reis- vader. Bos. „Je bent gek", zei onze vriend Willem, „je bent stapelgek. Je weet dat ik van mijn leven nooit weer naar Londen zou gaan als ik er niet voor zaken moest zijn. En je weet ook dat ik nooit een minuut langer blijf dan absoluut noodzakelijk is, voordat ik terugkeer naar de bescha ving. Ik ga niet mee. Ik denk er niet over". Aldus begint Daan van der Vat één van zijn onvolprezen sketches over Londen, Engeland en alle gekke dingen die zich op dat eiland afspelen. Geen enkele van de „lucky eight van Heineken's" die zich reisvaardig mochten maken voor een zevendaags verblijf te Londen, zal echter een antwoord hebben gegeven in de zin van het bovenstaande. En nu ze weer thuis zijn, zullen ze zich afvragen wat bovenbedoelde Willem eigenlijk beziel de. Want we hebben een prachtige tijd ge had. Een week in de grote wereldstad, veel gelopen, veel gebust en veel gereisd met de ondergrondse en natuurlijk veel gezien. Wat die ondergrondse betreft: de Londenaars noemen het ding „the tube", letterlijk vertaald betekent dat „de buis". Een goed gekozen bijnaam, want tussen de stations raast de trein door een nauwe buis met slechts enkele decimeters speling tussen trein en tunnelwand. De komst van een trein wordt aangekondigd door een onderaards gerommel en een matige tot krachtige wind welke je om de oren blaast, veroorzaakt door de luchtverplaat sing voor de trein uit. De deuren openen en sluiten halfautomatisch d.w.z. ze wor den door een conducteur achterin de trein voor de hele trein bediend. Opvallend is de uiterst duidelijke manier waarop op de stations de reiziger met borden de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 6