KLIMAATVERSCHIL Jaarfeest te Rotterdam Op 8 December werd in de brouwerij te Soerabaja het duizendste brouwsel van 1955 gestort! Hieruit blijkt wel dat niet alleen onze brouwerijen in Nederland op topcapa citeit werkenmaar ook die in Soerabaja. Het was de eerste maal dal hier binnen het jaar 1000 brouwsels gemaakt werden. Op de foto ziet u de directeur van het Indonesisch bedrijf, de heer J. J. van der Eyk eigenhandig het 1000e brouwsel storten. Niemand zal duiven ontkennen, dat er in de bierreclame de laatste jaren in Nederland wel zo het een en ander is veranderd. Fr is stellig een frissere wind gaan waaien en het is beslist geen chauvinisme, wanneer we op merken dat Heineken op dit gebied in Nederland haantje de voorste is geweest Met onze „Charley" (de man met de bier- glas-ogen) en met onze „gekke" bokbier- platen hebben wij de publieke opinie, die nog steeds was ingesteld op stilleven-met- glas, op honingzoete bokken en op welge dane bierdrinkende heren op leeftijd, zelfs min of meer uitgedaagd. Dat desondanks het hieronder rechts afge beelde „paardenschilderij" met de beruchte tekenfout in de vaten en de affreuze kleuren nog steeds behoort tot de tneest gevraagde reclame, is niet de schuld van onze vooruit strevende reclamemensen. Uit het feit, dat door ons aan deze vraag nog steeds wordt voldaan, blijkt, dat men ook in de reclame met tradities, met smaakgemiddelden en met het volkskarakter rekening houdt en reke ning moét houden! Ongeveer 1200 Rotterdamse HBM-ers hebben Zaterdag 14 Januari, ter gelegen heid van het feit dat een aantal jubila rissen werd gehuldigd, het jaarlijkse personeelsfeest gevierd. Ditmaal was de immense Ahoy-hal het toneel waar het gebeuren zich afspeelde en we moeten zeggen, dat men er goed in geslaagd was de hal zo aan te kleden en de overbodige ruimte af te schutten, dat een gezellig geheel ontstond. Van de jubilarissenhuldiging zelf merkte de gemiddelde bezoeker weinig; dat was van te voren geschied aan een diner, verzorgd door de heer Van Weizen en dus natuurlijk prima verzorgd met als hoogtepunt het uitreiken van de gouden Heineken's ster aan hen, die daarvoor in aanmerking kwamen. Het feest zelf was bijzonder geanimeerd en werd door Theo Moens op de beken de vlotte wijze geleid. Het succesnummer van de avond werd hoe bestaat het! Johnny Jordaan, die de Rotterdammers alle plaatselijk chauvinisme deed ver geten en hen tot groot enthousiasme voor zijn Jordaan-liedjes bracht. Maar onder de vele goede nummers was nog een andere, bijzonder spectaculaire attractie, die zeer veel waardering oogst te, nl. de paardendressuur. Toen de charmante amazone met haar viervoeter de dansvloer opstapte we begrepen nu waarom de vloer tot dat nummer zo stroef moest zijn! beteken de dat niet minder dan een sensatie, ook al omdat dit nummer zorgvuldig geheim gehouden was. Tegen drie uur trokken de feestgangers huiswaarts met de dankbare herinnering aan een gezellige avond. IÜ)O li) y 1 IO')0 De paardenplaat, zo po pulair op de Veluwe en in Noord-Brabant, zou in het warmbloedige Venezuela niet worden aangekeken. Daarentegen zou de kalender, waar van wij een blad hier naast afbeelden en die werd uitgegeven door onze brouwerij in Vene zuela, nog al wat pro test doen oprijzen in onze degelijke landen. Waaruit weer eens blijkt, hoe moeilijk het is een taal te spreken, die door iedereen wordt verstaan en hoe ingewikkeld het vraagstuk der psycho logie in de reclame is. vdz

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1956 | | pagina 13