De „Gerritje"
4
De nieuwe zoete lieve) Gerritje
en het oude Muiderslot
Voor het laden en lossen van het schip zijn twee pompen
in het ruim aanwezig, die 300 hl per uur kunnen verzetten.
In twee uur tijds kan het schip dus geladen of gelost
worden.
Onder het dek wordt een laag isolatiemateriaal aange
bracht, die in de zomer de felle zonnestralen zal weren
en aldus het ruim met de tanks koelhouden.
De afmetingen van het scheepje zijn geheel bepaald door
de afmetingen van de sluis, bruggen en het binnenwater
van Rotterdam, dat naar de brouwerij voert.
Lengte, breedte en hoogte mogen een bepaalde maat niet
overschrijden en zo is er niets anders overgebleven dan
het schip: 32,80 m lang, 5,60 m breed en 2,30 m hoog
te maken.
Gedoopt met 3 liter bier
In geladen toestand zal het een diepgang hebben van
1,60 m.
Met alles en alles aan boord bedraagt het gewicht circa
200.000 kg, dat wil zeggen dat 200 kubieke meter water
verplaatst zal worden om het schip te dragen.
Om dit geheel met een snelheid van circa 15 km per uur
langs Neèrlands waterwegen te voeren, zal een motor
nodig zijn, die een vermogen moet hebben van 150 paarde-
krachten.
Deze motor staat achter in het schip opgesteld en drijft
via een omkeermechanisme een schroef aan, die 400 keren
per minuut in het water ronddraait.
De motor zal draaiende moeten worden gehouden met
een paar vaatjes olie, om in biertermen te spreken.
Daarvoor zijn twee olietanks met een inhoud van 500 liter
aangebracht.
Vóór in het schip vinden we nog een gezellig zitje. In het
vooronder zijn een tafel, banken en kasten aanwezig;
verder kunnen twee personen hier hun moede leden
uitstrekken op een bed. Er is gelegenheid voor wassen
en andere dagelijkse bezigheden.
Omstreeks 1 Maart zal de proefvaart plaats vinden.
Op 8 October 1955, klokslag 12 uur, de traditionele tijd,
werd bij de firma Schouten te Muiden een schip te water
gelaten, dat te boek staat als bouwnummer 736.
Schip no. 736 werd gebouwd in opdracht van de
Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. en zal tot
taak krijgen het vervoeren van bier tussen de brouwerijen
in Amsterdam, Rotterdam en het nieuw te bouwen bedrijf
in 's-Hertogenbosch.
Aangezien het
meeste bier naar
Den Bosch toe
de yflj
„Ger- Hk
ritje" moeten EcSk ..as
WtgrJt m
dere bestaan. flUfi |4| ÉÊ/fcéÉ
De doop ge-
schiedde, hoe kan
ook
met een „flesje" JM
bier, da^
„Gerritje" zullen
vnnrrlpnnslaffvan Mevrouw Gombert hakt met een sierlijk
P bijltje de laatste beletselen door
het bier vier ge-
emailleerde tanks
worden opgesteld met een gezamenlijke inhoud van
1200 hl. Of anders gezegd: het schip zal voldoende mee
kunnen nemen om een kleine 500.000 bierglazen te vullen.
Opdat het bier tijdens zijn tocht door Nederland in goede
conditie zal blijven, zijn de tanks met isolatie-materiaal
bekleed; zij kunnen een druk weerstaan van 3 atmosferen.