De „Gerritje" 4 De nieuwe zoete lieve) Gerritje en het oude Muiderslot Voor het laden en lossen van het schip zijn twee pompen in het ruim aanwezig, die 300 hl per uur kunnen verzetten. In twee uur tijds kan het schip dus geladen of gelost worden. Onder het dek wordt een laag isolatiemateriaal aange bracht, die in de zomer de felle zonnestralen zal weren en aldus het ruim met de tanks koelhouden. De afmetingen van het scheepje zijn geheel bepaald door de afmetingen van de sluis, bruggen en het binnenwater van Rotterdam, dat naar de brouwerij voert. Lengte, breedte en hoogte mogen een bepaalde maat niet overschrijden en zo is er niets anders overgebleven dan het schip: 32,80 m lang, 5,60 m breed en 2,30 m hoog te maken. Gedoopt met 3 liter bier In geladen toestand zal het een diepgang hebben van 1,60 m. Met alles en alles aan boord bedraagt het gewicht circa 200.000 kg, dat wil zeggen dat 200 kubieke meter water verplaatst zal worden om het schip te dragen. Om dit geheel met een snelheid van circa 15 km per uur langs Neèrlands waterwegen te voeren, zal een motor nodig zijn, die een vermogen moet hebben van 150 paarde- krachten. Deze motor staat achter in het schip opgesteld en drijft via een omkeermechanisme een schroef aan, die 400 keren per minuut in het water ronddraait. De motor zal draaiende moeten worden gehouden met een paar vaatjes olie, om in biertermen te spreken. Daarvoor zijn twee olietanks met een inhoud van 500 liter aangebracht. Vóór in het schip vinden we nog een gezellig zitje. In het vooronder zijn een tafel, banken en kasten aanwezig; verder kunnen twee personen hier hun moede leden uitstrekken op een bed. Er is gelegenheid voor wassen en andere dagelijkse bezigheden. Omstreeks 1 Maart zal de proefvaart plaats vinden. Op 8 October 1955, klokslag 12 uur, de traditionele tijd, werd bij de firma Schouten te Muiden een schip te water gelaten, dat te boek staat als bouwnummer 736. Schip no. 736 werd gebouwd in opdracht van de Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. en zal tot taak krijgen het vervoeren van bier tussen de brouwerijen in Amsterdam, Rotterdam en het nieuw te bouwen bedrijf in 's-Hertogenbosch. Aangezien het meeste bier naar Den Bosch toe de yflj „Ger- Hk ritje" moeten EcSk ..as WtgrJt m dere bestaan. flUfi |4| ÉÊ/fcéÉ De doop ge- schiedde, hoe kan ook met een „flesje" JM bier, da^ „Gerritje" zullen vnnrrlpnnslaffvan Mevrouw Gombert hakt met een sierlijk P bijltje de laatste beletselen door het bier vier ge- emailleerde tanks worden opgesteld met een gezamenlijke inhoud van 1200 hl. Of anders gezegd: het schip zal voldoende mee kunnen nemen om een kleine 500.000 bierglazen te vullen. Opdat het bier tijdens zijn tocht door Nederland in goede conditie zal blijven, zijn de tanks met isolatie-materiaal bekleed; zij kunnen een druk weerstaan van 3 atmosferen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1955 | | pagina 4