Onbetaalbaar
Volkshogeschoolcursussen
10
U kunt het geloven of niet, maar in elk
nummer van Vers van 't Vat leggen wij een
stukje van onze reeds zo geprangde ziel.
Wij doen dit niet om aards gewin en nog
minder ter verwerving van de immers toch
onbereikbare onsterfelijkheid, maar zómaar,
voor de lol
Wij rekenen daarbij ook nooit op erkente
lijkheid in enigerlei vorm. Wij weten, dat
mensen in deze dingen ondankbaar zijn; wij
zijn dat namelijk zelf ook.
Maar toch hoopten wij bij het vorige num
mer in alle stilte, dat het nü zou gaan ge
beuren. Dat de kans, die onze drukker in
zijn onschuld had geschapen, door honder
den lezers zou worden benut.
De verzorger van onze adres-bandjes, die een
fanatiek tegenstander is van het inzenden
van drukproeven, had nl. het vorige num
mer de wereld in gestuurd met de aanteke
ning voor de post op het adresbandje,
dat „onbetaalbare exemplaren" moes
ten worden geretourneerd aan het adres
van de redactie.
En wij maar wachten! Hoeveel lezers van
Vers van 't Vat zouden ons blaadje onbe
taalbaar vinden en als blijk daarvan hun
exemplaar spontaan aan de redactie terug
zenden?
Het is de teleurstelling van ons leven ge
worden. Geen uitpuilende brievenbussen
met enthousiaste retourzendingen. Het wa
ren er precies drie. Van lezers, die verhuisd
waren of op andere manier onvindbaar
waren geworden. En op het adresbandje
had de brievenbesteller gedaan, wat wij
hadden moeten doen op de drukproef in-
DRUKWERK
Phr k\J.Huijbrechtse
Socndastraat 15 III
AMSTERDAM 0.
Onbetaalbare ex terug te zenden
aan Heineken's Brouwerij, Rotterdam
dien wij zo'n drukproef zouden hebben ont
vangen, nl. het woord „onbetaalbaar" ver
anderd in „onbestelbaar''.
Frankering bij
Abonnement
Kantoor Rotterdam
Het leven is vol teleurstellingen!
vdz
Het is langzamerhand gewoonte gewor
den (zie ook ons nummer van Mei 1951)
dat in voor- en najaar enkele werknemers
in de gelegenheid worden gesteld om een
cursus te volgen aan één der Volkshoge
scholen.
Zo waren van 21 November—3 Decem
ber 1955 E. F. Keesman en D. Kamstra
uit Amsterdam en WA. Krootjes en
C. J. van Roozendaal uit Rotterdam naar
de cursus „De mens in en buiten zijn
werk", gehouden op de Volkshogeschool
,,'t Oude Hof" in Bergen.
Op het eerste gezicht lijkt het, alsof de
deelnemers een extra vacantie te beurt
valt, maar is niet zo, want er moet
een uitgebreid programma worden af
gewerkt.
Een verblijf op de Volkshogeschool biedt
de gelegenheid om veertien dagen van
gedachten te wisselen met allerlei men
sen van andere bedrijven; en niet alleen
om van gedachten te wisselen, maar ook
om te ervaren wat het betekent, lid te
zijn van een samen opgebouwde gemeen
schap.
Maar wie kan U hierover beter vertellen
dan een oud-cursist?
Wat men op zo'n cursus beleeft en vooral
wat men er opdoet is moeilijk onder
woorden te brengen. Er wordt belang
stelling gewekt voor allerhande vraag
stukken, die men iedere dag in het wer
kelijke leven tegenkomt, doch waar men
dan meestal niet bij stilstaat. Doordat er
mensen uit allerlei groepen van het
Nederlandse volk aanwezig zijn, krijgt
men belangstelling en waardering voor
het werk van een ander en komt men
te weten wat er onder de verschillende
mensen leeft, omdat ieder zich op een
dergelijke cursus vrij kan uiten en niet
bang hoeft te zijn voor zijn woorden.
Vooral in deze tijd, waarin de wereld
en alles om ons heen zo snel verandert,
en het vaak moeilijk is zich op deze
veranderingen in te stellen, is het erg
nuttig zich eens samen met anderen van
verschillende overtuigingen, te bezinnen
op de vraag, wat de belangrijkste ver
anderingen zijn en welke nieuwe taken
hieruit voortvloeien.
Het practische werk dat iedere dag op
het programma staat bestaat uit bezig
heden in en om het huis, zoals hout
hakken, in de tuin werken enz. Juist door
dit werken leert men elkaar weer van een
andere zijde kennen, wat een geest
kweekt van samenwerking. Ook voor de
leiding is dit practische werk van be
tekenis, want hierdoor leert men de deel
nemers goed kennen.
Ook de sport neemt een groot deel van
het programma in beslag. Deze lichame
lijke opvoeding is van grote betekenis.
Ons volk slaat immers, vergeleken met
andere volken, geen al te best figuur.
Tevens geeft het een geestelijke ont
spanning, wat in deze dagen geen over
bodige luxe is, want om het programma
geheel te kunnen volgen, wordt de volle
aandacht gevraagd.
Verder was er iedere avond tussen 7 en
8 uur gelegenheid om goede muziek te
beluisteren; dit uurtje was een van de
hoogtepunten van de dag want de wijze,
waarop dit gedaan werd, was erg pret
tig. 's Middags werd het programma
aangekondigd, zodat ieder, die zich hier
voor interesseerde, kon gaan luisteren.
Men begon dan met een korte inleiding,
die gevolgd werd door het draaien van
een of ander concert, waarna na afloop
het stuk besproken werd, en een kleine
discussie hierop volgde. Dit onderdeel
van het programma is volgens mij zeer
waardevol omdat hier duidelijk bleek,
dat er voldoende belangstelling vooi
klassieke muziek bestaat, als men er maar
iets van begrijpt, en even een korte
uiteenzetting krijgt.
De onderwerpen uit het algemeen pro
gramma, welke zeer leerzaam waren, zijn
wel de studiegroepen en de lessen in
spreken en vergaderen. De studie- of
discussiegroepen bestaan meestal uit
groepjes van zes tot tien personen. De
methode, welke gevolgd wordt, is zoveel
mogelijk gericht op de actieve deelne
ming der cursisten, in gedachtenuitwisse-
ling en discussie. De onderwerpen, welke
op deze manier besproken worden, liggen
op het terrein van de sociale voorzie
ningen, de arbeidsvreugde, de mede
zeggenschap, de vrijetijdsbesteding of
de huiselijke problemen. De uit deze
groepjes voortkomende resultaten worden
in een algemene discussie naar voren
gebracht en besproken, zodat een vrij
nauwkeurig beeld wordt verkregen van
de opvattingen welke onder de verschil
lende groepen der bevolking leven.
De lessen in spreken en vergaderen
waren ook zeer nuttig, want hier werd
men op de hoogte gebracht van de moei
lijkheden bij vergaderingen en het spre
ken in het openbaar. Door verschillende
deelnemers aan het woord te laten en
deze korte toespraakjes later te bestu
deren en te bespreken, werden leerzame
resultaten verkregen.
De door de Volkshogeschool uitgenodig
de sprekers om de diverse onderwerpen
toe te lichten, o.a.:
„Toenemende welvaart voor een groeien
de bevolking?"
„Vakbeweging, ondernemingsraden, be
drijfsorganisatie"
„Gezinsleven in deze tijd"
„Europese samenwerking?"
waren zeer duidelijk en de gelegenheid,
welke bestond om na de lezing vragen
aan de spreker te stellen, gaf een helder
beeld van de veranderingen welke op
dit moment plaats vinden. l. SCH.