Onbetaalbaar Volkshogeschoolcursussen 10 U kunt het geloven of niet, maar in elk nummer van Vers van 't Vat leggen wij een stukje van onze reeds zo geprangde ziel. Wij doen dit niet om aards gewin en nog minder ter verwerving van de immers toch onbereikbare onsterfelijkheid, maar zómaar, voor de lol Wij rekenen daarbij ook nooit op erkente lijkheid in enigerlei vorm. Wij weten, dat mensen in deze dingen ondankbaar zijn; wij zijn dat namelijk zelf ook. Maar toch hoopten wij bij het vorige num mer in alle stilte, dat het nü zou gaan ge beuren. Dat de kans, die onze drukker in zijn onschuld had geschapen, door honder den lezers zou worden benut. De verzorger van onze adres-bandjes, die een fanatiek tegenstander is van het inzenden van drukproeven, had nl. het vorige num mer de wereld in gestuurd met de aanteke ning voor de post op het adresbandje, dat „onbetaalbare exemplaren" moes ten worden geretourneerd aan het adres van de redactie. En wij maar wachten! Hoeveel lezers van Vers van 't Vat zouden ons blaadje onbe taalbaar vinden en als blijk daarvan hun exemplaar spontaan aan de redactie terug zenden? Het is de teleurstelling van ons leven ge worden. Geen uitpuilende brievenbussen met enthousiaste retourzendingen. Het wa ren er precies drie. Van lezers, die verhuisd waren of op andere manier onvindbaar waren geworden. En op het adresbandje had de brievenbesteller gedaan, wat wij hadden moeten doen op de drukproef in- DRUKWERK Phr k\J.Huijbrechtse Socndastraat 15 III AMSTERDAM 0. Onbetaalbare ex terug te zenden aan Heineken's Brouwerij, Rotterdam dien wij zo'n drukproef zouden hebben ont vangen, nl. het woord „onbetaalbaar" ver anderd in „onbestelbaar''. Frankering bij Abonnement Kantoor Rotterdam Het leven is vol teleurstellingen! vdz Het is langzamerhand gewoonte gewor den (zie ook ons nummer van Mei 1951) dat in voor- en najaar enkele werknemers in de gelegenheid worden gesteld om een cursus te volgen aan één der Volkshoge scholen. Zo waren van 21 November—3 Decem ber 1955 E. F. Keesman en D. Kamstra uit Amsterdam en WA. Krootjes en C. J. van Roozendaal uit Rotterdam naar de cursus „De mens in en buiten zijn werk", gehouden op de Volkshogeschool ,,'t Oude Hof" in Bergen. Op het eerste gezicht lijkt het, alsof de deelnemers een extra vacantie te beurt valt, maar is niet zo, want er moet een uitgebreid programma worden af gewerkt. Een verblijf op de Volkshogeschool biedt de gelegenheid om veertien dagen van gedachten te wisselen met allerlei men sen van andere bedrijven; en niet alleen om van gedachten te wisselen, maar ook om te ervaren wat het betekent, lid te zijn van een samen opgebouwde gemeen schap. Maar wie kan U hierover beter vertellen dan een oud-cursist? Wat men op zo'n cursus beleeft en vooral wat men er opdoet is moeilijk onder woorden te brengen. Er wordt belang stelling gewekt voor allerhande vraag stukken, die men iedere dag in het wer kelijke leven tegenkomt, doch waar men dan meestal niet bij stilstaat. Doordat er mensen uit allerlei groepen van het Nederlandse volk aanwezig zijn, krijgt men belangstelling en waardering voor het werk van een ander en komt men te weten wat er onder de verschillende mensen leeft, omdat ieder zich op een dergelijke cursus vrij kan uiten en niet bang hoeft te zijn voor zijn woorden. Vooral in deze tijd, waarin de wereld en alles om ons heen zo snel verandert, en het vaak moeilijk is zich op deze veranderingen in te stellen, is het erg nuttig zich eens samen met anderen van verschillende overtuigingen, te bezinnen op de vraag, wat de belangrijkste ver anderingen zijn en welke nieuwe taken hieruit voortvloeien. Het practische werk dat iedere dag op het programma staat bestaat uit bezig heden in en om het huis, zoals hout hakken, in de tuin werken enz. Juist door dit werken leert men elkaar weer van een andere zijde kennen, wat een geest kweekt van samenwerking. Ook voor de leiding is dit practische werk van be tekenis, want hierdoor leert men de deel nemers goed kennen. Ook de sport neemt een groot deel van het programma in beslag. Deze lichame lijke opvoeding is van grote betekenis. Ons volk slaat immers, vergeleken met andere volken, geen al te best figuur. Tevens geeft het een geestelijke ont spanning, wat in deze dagen geen over bodige luxe is, want om het programma geheel te kunnen volgen, wordt de volle aandacht gevraagd. Verder was er iedere avond tussen 7 en 8 uur gelegenheid om goede muziek te beluisteren; dit uurtje was een van de hoogtepunten van de dag want de wijze, waarop dit gedaan werd, was erg pret tig. 's Middags werd het programma aangekondigd, zodat ieder, die zich hier voor interesseerde, kon gaan luisteren. Men begon dan met een korte inleiding, die gevolgd werd door het draaien van een of ander concert, waarna na afloop het stuk besproken werd, en een kleine discussie hierop volgde. Dit onderdeel van het programma is volgens mij zeer waardevol omdat hier duidelijk bleek, dat er voldoende belangstelling vooi klassieke muziek bestaat, als men er maar iets van begrijpt, en even een korte uiteenzetting krijgt. De onderwerpen uit het algemeen pro gramma, welke zeer leerzaam waren, zijn wel de studiegroepen en de lessen in spreken en vergaderen. De studie- of discussiegroepen bestaan meestal uit groepjes van zes tot tien personen. De methode, welke gevolgd wordt, is zoveel mogelijk gericht op de actieve deelne ming der cursisten, in gedachtenuitwisse- ling en discussie. De onderwerpen, welke op deze manier besproken worden, liggen op het terrein van de sociale voorzie ningen, de arbeidsvreugde, de mede zeggenschap, de vrijetijdsbesteding of de huiselijke problemen. De uit deze groepjes voortkomende resultaten worden in een algemene discussie naar voren gebracht en besproken, zodat een vrij nauwkeurig beeld wordt verkregen van de opvattingen welke onder de verschil lende groepen der bevolking leven. De lessen in spreken en vergaderen waren ook zeer nuttig, want hier werd men op de hoogte gebracht van de moei lijkheden bij vergaderingen en het spre ken in het openbaar. Door verschillende deelnemers aan het woord te laten en deze korte toespraakjes later te bestu deren en te bespreken, werden leerzame resultaten verkregen. De door de Volkshogeschool uitgenodig de sprekers om de diverse onderwerpen toe te lichten, o.a.: „Toenemende welvaart voor een groeien de bevolking?" „Vakbeweging, ondernemingsraden, be drijfsorganisatie" „Gezinsleven in deze tijd" „Europese samenwerking?" waren zeer duidelijk en de gelegenheid, welke bestond om na de lezing vragen aan de spreker te stellen, gaf een helder beeld van de veranderingen welke op dit moment plaats vinden. l. SCH.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1955 | | pagina 10